Bioenergi

Grot högens höjd

17 inlägg 11022 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grot högens höjd

nalle34  
#164699 Hur hög tycker ni att en grot hög ska va? Oss mig har dom lagt en kort (ca22m lång) och hög (4m högt). Några kilometer från mig har en annan firma lagt en 40m lång hög men ca. 2-2.5m högt. Finns det någon vits med att lägga så högt som oss mig? Blir det inte farligt med så högt och bersvärligt vid flisning? Någon maskin förare som vet svaret och kan förklara hur en optimal hög är konstrukterad. Hur mycket flis kan jag räkna med i högen, är ca. 4-4.5m bred.



   TS
Avatar Fallback

Re: Grot högens höjd

Robertberg  
#164703 Anledningen till att de lägger högen så högt är för att slippa flytta ekipaget vid flisning, huggbilar brukar vilja ha höga grothögar, tror inte man har dessa krav när man flisar i container.

Avatar Fallback

Re: Grot högens höjd

nalle34  
#164744 Tack för svaret obantteg. För dom gjorde lika dant till min rå granne i skogen som passade på att avverka sammtidigt som jag och köra ut grot ochså. Hans hög är ochså hög. Har för mig det är en huggbil som ska komma och göra det. Ingen som vet på ett unjifär hur mycket flis det kan bli? Någon som har formel att räkna på? Blir det två lastbilar flis?

   TS
Avatar Fallback

Re: Grot högens höjd

Blivande snickare  
#164755 Mängden grot gånger 2,5 brukar vi räkna, eller var det med rundvirke?

Avatar Fallback

Re: Grot högens höjd

grotförare  
#164763 jag skotar ris dagligen å jag brukar göra mina vältor ungefär 5-6 meter höga å ibland ändå högre om de är trångt med avlägg å 6 meter bredda. juh högre välta ju bättre torkar groten i vältan å så blir de mindre kontakt med marken å då blir de automatiskt mindre ris som drar åt sig fukt.

man kan ta längden x bredden x höjden å dela det med 2,5.

Avatar Fallback

Re: Grot högens höjd

nalle34  
#164770 Hittade på kundskap direkt och där på står dom att en färsk fast kubikmeter är ungefär 2.5 m3s (kubikmeter stälpt mått) efter flisning (2.7 m3s per m3fub en mer exsakt siffra).

   TS
Avatar Fallback

Re: Grot högens höjd

nalle34  
#164772 Tack för svaret grotförare. Jobbar du i närheten av nyköpings trakten så finns det chansen att du får köra någon gång åt mig om du kör år mellanskog.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grot högens höjd

foton  
#164773 Hur räknar man ut m3fub på en grothög! Det tror jag är omöjligt! Men du kan vara säker på att det blir mycket mindre m3s. än du trodde när du såg höggen.

Avatar Fallback

Re: Grot högens höjd

nalle34  
#164780 Stämmer foton, har för mig det är 80% luft i högen. Dessutom så ställer ju topperna till det. Lite till förenklat så kan man säga att 100m3 är 20 m3 fast på ett ungefär. Det är först om ett år man fårsvaret.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grot högens höjd

grotförare  
#164803
nalle34 skrev:Tack för svaret grotförare. Jobbar du i närheten av nyköpings trakten så finns det chansen att du får köra någon gång åt mig om du kör år mellanskog.



de var så lite så. jo jag brukar va en del å köra runt nyköping men jag kör åt sveaskog, å sveaskog köper all grot av sällskapet å häradskog här i sörmland å allt de groten svea köper av dom kör jag ihop plus att jag kör en del på sveas mark också. vart i nyköping bor du då?

Avatar Fallback

Re: Grot högens höjd

nalle34  
#164807 Vill inte säga exsakt plats men åt norrköpings hållet och har innom jobbet en del kontakt med visa inom holmen, mellanskog och visa häradallmäningar. P.G.A. mitt jobb inom idrots rörelsen (tävlingar, när vi lånar mark av dom m.m.) Min skog är inte så stor men ca. 14 hektar gallrades i vid jul och ca. 2 hektar gammal gran skog som och hålt på att rötan sprida i säg avverkades pluss visa kontakter med boforsjö bolag. Var där i våran skidbacke och avverkade. Du vet nog vad jag menar efter som du är i från katrineholm trakten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grot högens höjd

skogstok88  
#164898 högen ska vara så hög som möjligt utan att vara någon vält risk de torkar mycket snabbare..

Jag har kört flistugg innan de finns inget värre en två meter hög välta

Avatar Fallback

Re: Grot högens höjd

per-anders  
#165253 Ang. höjden på vältan så är det bättre ju högre den är för oss som kör huggbil för då kan vi fylla både bil o vagn utan att flytta ekipaget. En flytt med en huggbil är lite tidsödande om man måste göra det vid varje välta. Tar ca 10 min extra varje gång medans en skotarhugg kan gå på rull nästan hela tiden.
Så höga o RENA vältor är en dröm för oss huggbilsförare.
Ska dom dessutom flisas på vintern så är det mycket lättare att bli av med snön på en hög välta.
Ang volymen så kan det skilja ganska mycket om det är bara ris eller om det är mycket toppar med men jag skulle gissa att det blir ca 150 m3s om dina mått stämmer.
Håller fullständigt med skogstok 88,det finns inget värre än en 2 m hög välta som dessutom är översnöad.Det blir hälften snö o resten grot i lasset o då brukar dom knorra lite på värmeverket

Avatar Fallback

Re: Grot högens höjd

nalle34  
#165255 Tackar för svaret per-anders. Då gjorde dom på mitt upplag och granens helt korekt att lägga högt. Vart bara lite förvånad för på många andra ställen är ju högarna bara 2-2.5m. Mellanskog som gjorde jobbet fick tag på folk som visste vad dom gjorde.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grot högens höjd

nalle34  
#188944 Kan vara kul för er att veta att flisning gick bra och vart 191 m3s. Nu var mina mått bara provosorisk upp stegade och uppskattad höjd. Men vart lite mer än jag trode och 5700kr vart vinsten. Betalade i alla fall plantorna. Tack för svaren nu vet man hur det ska gå till om fem år kan det vara dax igen på ett annat ställe i närheten.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).