Avverkning (slutavverkning)

Höga stubbar?

198 inlägg 71989 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

masterchief  
#164505 Varje kedja kostar drygt 40kr o slipa.
10 kedjer på ett skift blir över 400kr, lägger man till tiden det tar o byta så blir det över tusenlappen.
Räknar man sedan till ökade antalet kapsprickor som blir på de träden man kör innan man inser att kedjan är lite jordslöad så blir det lätt ett par 1000kr till.
Tycker stubbarna förutom 1 var helt ok,,, lagom är bäst,,,

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164508
skogogräv skrev:.Ni är ju helt kassa på o komma med argument för erat sätt att ta höga stubbar.Det va väl det denna tråden handlade om? Klarar du inte ekonomin så sluta istället för att gnälla.



Vilka höga stubbar är det du du talar om egentligen ? Kan du visa hur dina världsmästarstubbar ser ut egentligen , det är svårt att vara ödmjukt när man vet att man är bäst men snälla visa oss sämre vetande.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164509 kungsis har ju tatt foto på dom.
Det är ju ni som gör mig till värdsmästare inte jag.
Masterscheef argumenterade ju på det ekonomiska o det verkar ju som det är där huvudproblemet ligger,men säg det då.Kan ni sen inte framföra det till era uppdragsgivare,kunder så ska ni nog sluta som företagare,saab la dom ner till slut jag fatta som att dom inte kunde sälja tillräckligt med bilar.Men Men jag fattar att jag retar gallfeber på dom flesta om detta men ni kan ju inte påstå att jag har fel för frågar du markägarna så tycker dom nog som mig.Grejen var ju varför stubbarna blir så höga ofta.
Sen att jag gör dom lägre kan ju ni inte hacka på mig för.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Skogshuggarninorr35  
#164511 Ta och läs dina egna inlägg skogogräv det är du som vill framstå som "mästare".
Ingen gör till 100% låga stubbar det blir alltid några som blir högre än normalt.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

masterchief  
#164512 Det jag ville belysa var att hela kedjan tappar pengar om man går till överdrift...
En för låg stubbe i grov skog ger otvetydligt avdrag när man kapar nästa stock med kapsprickor som följd iom man sågat i jord..
Spelar ingen roll om man har kaptidslarm mm för en stock kapas med får dåligt bett i kedjan.
Den stocken är det inte entrepenören som betalar.
Sedan så ska agregatet ned mot rotbenen innan man kapar...de 7cm vi pratar om som blir högre mot motorsåg kommer man inte undan ifrån iom utformingen på dagens agregat.
Likadant när man kör tall ska man inte dunka ned agregatet för o nå 1 cm ovanför mineraljorden.
Det mår inget bra av...
lurigt dock när man kör där markvegetationen är ristyp...

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164514 Skogshuggarn
Nu var du nere i att det bara var några som var höga.
Då tar ju du oxså låga stubbar.
Ni missar ju poängen med detta att det är flera som börjat att reagera mot höga stubbar.
Ni går ju bara i försvarsläge på att hacka på mig.Istället för att reda ut varför det inte går att göra lägre stubbar.Kungsis skrattar nog åt oss som vi skriver.
Masterscheef vad säger att man inte kan kapa med stöd när man mistänker slö kedja.
Jag fattar att det är en infekterad fråga för vi håller på att hacka på varandra istället för att dra åt samma håll.Alla har väl en yrkesstolthet.Jag har varit i skogen sen barnsben o förr sa dom att huggarlönen satt i stubben.Man fick nästan stryk om stubben va för hög.
Jag fattar likväl som ni att finns det sten o liknande så begär ju inte ens markägaren att stenen ska delas.Jag påstår inte jag är värdsbäst utan bara att jag kan göra låga stubbar.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

masterchief  
#164517 Är inte i försvarställning, ser bara att inte myntet har 1 sida..
Titta på första 3 minutrarna i den här filmen så ser ni problematiken..
orkade inte titta igenom hela då jag inte var impad över hur maskinen hanterades samt hur agregatet var inställt
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7e1A95Ph4mo[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164518 Masterscheef
Tycker inte du går i försvar utan framför som du säger en sida till.Det är ju det som är meningen men det verkar ju som dom flesta tycker att jag ska rätta mig i ledet o har helt fel om tyckandet om höga stubbar.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Skogshuggarninorr35  
#164521 Ingen har sagt att du ska rätta in dig i något led, men din attityd i ditt första inlägg i tråden har satt nivån på dom svar som du får.
Jag hoppas och tror att ingen medvetet sitter och gör höga stubbar, gör dom det ska dom få skit för det.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164522 Visa lite bilder nu skogogräv , helst på ett hygge som är ett par år gammalt , sitta och försöka trycka ner andra för att framställa sig själv i bättre dager är en klassisk härskarteknik som inte ger dig några + poäng speciellt utan underlag för dina påståenden.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164524 Det bästa sättet är att gå ut hårt för å få igång det hela.
Vad jag förstår så håller du med mig om stubbhöjd?
Men det finns ju en del som tycker att markägaren får axeptera det.
Och dessa har inget bra argument för sin syn.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Skogshuggarninorr35  
#164525 Du måste köra efter dom förutsättningar som är, sitter du och kör i en slänt eller i på ett stenigt hygge blir stubbarna därefter.
Sitter du och kör på en tallhed finns förutsättningar att få stubbarna jämns med marken.
Senast redigerad av Skogshuggarninorr35 sön 04 mar 2012, 15:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

masterchief  
#164526 För o sätta nivån på diskussionen.
Är det här tillräckligt?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gwMXX0lpfEQ[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Mäki  
#164528 Klart det går att göra låga stubbar frågan är bara om någon förutom ögat tjänar på det.

Sedan är ju begreppet höga stubbar också lite flyktigt.
Alla förstår ju inte varför dom inte ser ut som på farfars tid när man hade med spaden och grävde bort all snö runt stammen för man kapade.

Tror det är väldigt få förare som medvetet sitter och hugger 50cm höga stubbar utan det finns ofta någon orsak till att dom är höga.
Marktyp, snödjup, stenighet och rotben är några orsaker som föraren inte kan påverka.

På bilderna vi diskuterar så är rotben + att marken körts ner orsaken till att några stubbar ser höga ut men bild nr3 har vi inte någon aning om varför den är hög.
Det finns otaliga orsaker till varför den är hög det kan ha varit så att en stock rullat mot trädet och han då sågat över stocken eller att trädet lutade fel tex. mot rå grannen och det brukar resultera i lite högre stubbe för att du skall ha bättre brytkraft att böja över trädet.
Så att klaga utan att ta reda på orsaken känns inte sakligt.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Mäki  
#164529
masterchief skrev:För o sätta nivån på diskussionen.
Är det här tillräckligt?

Tycker det ser helt ok ut fast han inte tryckte ner det sista vilken han skulle ha kunna med det resultatet att han fått med rot ben vilken ökar risken för spjälkning och sedan fått renkapa änden vilken ingen skulle ha vunnit på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).