Avverkning (slutavverkning)

Höga stubbar?

198 inlägg 71983 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164254 TS borde göra ett studiebesök på några vinteravverkade hyggen i norra sveriges inland , du kan sen gråta av lycka när du ser dina "höga" stubbar . Ett hygge jag markberett inte alltför långt från kalfjäll gick bara att köra i nedförsbacke så jag kunde bryta ikull stubbarna :P

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Robertberg  
#164285
Mangan skrev:Hur många liter lämnas då? Om stubben är 50cm i diameter under bark, så tappar man 20 liter för varje dm den blir för hög. Har man ett meterpris på 600:-/m3fub, så blir det ca 12:-/stubbe och dm.


Och i verkligheten ännu lägre per stubbe och dm, eftersom man mäter diametern i topp.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164343 Jag vill säga att ni som påstår att det inte går att göra låga stubbar med skördare ljuger,säg som det är istället att ni inte vill byta kedja så ofta o inte vill kapa rotben vid vältan.Ni har blivit bekväma med att bara sitta bakom spakarna o gnälla att det blir dyrt.Mer kostnaden kontra virkesvärdet kompenserar.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164345
obantteg skrev:Och i verkligheten ännu lägre per stubbe och dm, eftersom man mäter diametern i topp.


Det beror på var man mäter in det någonstans väl?

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Kse  
#164391
Klargplutte skrev:TS borde göra ett studiebesök på några vinteravverkade hyggen i norra sveriges inland , du kan sen gråta av lycka när du ser dina "höga" stubbar . Ett hygge jag markberett inte alltför långt från kalfjäll gick bara att köra i nedförsbacke så jag kunde bryta ikull stubbarna :P

Been there, done that
IMG_1520.JPG

IMG_1521.JPG

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Cruiser_no1  
#164396
skogogräv skrev:Jag vill säga att ni som påstår att det inte går att göra låga stubbar med skördare ljuger,säg som det är istället att ni inte vill byta kedja så ofta o inte vill kapa rotben vid vältan.Ni har blivit bekväma med att bara sitta bakom spakarna o gnälla att det blir dyrt.Mer kostnaden kontra virkesvärdet kompenserar.


"Sen att få låg stubbe på gran tex ökar ju risken för spjälkning, och visst man kan göra dubbelkap, men i många fall får man ju ända renkapa änden och då försvinner liksom idèn med låg stubbe förutom att det ser snyggt ut på hygget, men snyggheten ger inga pengar. Och är det då kapsprickor i rotändan så blir det ju vrak ändå!"

prova o hugg själv så får du se.....

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Robertberg  
#164423
Mangan skrev:
obantteg skrev:Och i verkligheten ännu lägre per stubbe och dm, eftersom man mäter diametern i topp.


Det beror på var man mäter in det någonstans väl?


Tänkte inte på det..

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164453 Cruiser
Det är det jag gör.
När man kör skördare så förväntar sig markägaren troligtvis att man kan en del om virkestillredning o kan man då mätningsbestämmelserna då vet man att man inte behöver jämnkapa rotändan,du får ha en förskutning av 10 cm utan vrak.Även spjälkning som inte berör sågsylinder berörs av vrak.Ni har fortfarande inga argument som försvarar era höga stubbar förutom dom jag nämt!!!!!

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

dexter  
#164460 Tycker inte de är rätt av dig att sitta och påstå att "vi" ljuger och är lata!
Men om du nu själv kan göra jätte låga stubbar, så får du gärna ta lite bilder.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Mäki  
#164461 Denna bransch går alltid ut på att skryta så jag kan ge mig den på att skogogräv kör 1000 stammar g15 med "allt" perfekt också.
Nej kom ner på jorden.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164481 Mäki
Det tror jag du själv vet att ska du göra ett riiktigt jobb så har jag ingen möjlighet att prestera som ni andra men jag har oxså en förmåga att förklara för markägaren vad jag gör o jag har jobb så det räcker och betalt.Ju mer sådana som er det finns ju mer jobb får jag.Varför säger ni inte som det är istället.Kungsis är markägare o har fortfarande rätt om höga stubbar det kan ni inte neka till,istället för att bara säga att så är det är ett dåligt argument.Ni har fortfarande inget att komma med mot mina argument.Jag ber om ursäkt för ordet ljuga.Men förklara istället varför just ni inte kan göra låga stubbar.Det finns flera förare som jag har träffat som är helt otroliga på å göra låga stubbar,jag känner även sådana som gör höga o dom har för det mesta inget bra svar förutom att noscha det hela.
Skulle vilja höra skotarförarnas tankar om detta?

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

loppan  
#164484 Vid min senaste slutavverkning så var det en noggrann förare som tog mycket korta stubbar.
Men oj vad kedjor han gjorde av med,jag var förvånad att han ville offra så mycket kedjor.

Det kostade nog honom mer än vad det gav mig i extra inkomst.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164486 Din extra inkomst kommer kanske senare i livet med uteblivna läkararbesök för förslitningsskador.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Beavern  
#164500 Skogsräven får gärna köpa mina grupper och ta över all min avverkning. Är han en sådan enorm förhandlare att han får ekonmi på att såga i backen för varenda träd han kapar och ändå går med vinst. Varför ska vi andra hålla på och strida om 50öringar då? är det inte bättre att han tar över avverkningen så blir alla skogsägare nöjda och han tjänar ännu mer pengar. Vore roligt att veta vad han kör för maskiner, skulle inte förvåna mig om han kör med gammla betalda maskiner och därför kan köra långsamt, billigt men ändå med lönsamhet. Bara att gratulera honom för att han hittat en affärside som vi andra entreprenörer missat helt.

Ser man till de bilder som visade upp de höga stubbar som denna tråd handlade om så är det ju bara en som sticker ut. de andra är ju bara höga på en sida, den sidan som skotaren åkt intill och skaft ner backen runt. den andra är ju bara nån cm ovanför marken.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164504 Varför är du arg på mig för.Jag har en 911.3 med 8500 timmar på mätaren o en grävare 14 ton hitachi med 1000 tim på mätaren två agg 360.2 o ett 350.1 med flerträd.Jag har även en skotare som har 21000 tim på mätaren den används 80% hemma på gårn.Jag har inga problem med ekonomin o framförallt har jag inga bkymmer med att slipa kedjor.Ni är ju helt kassa på o komma med argument för erat sätt att ta höga stubbar.Det va väl det denna tråden handlade om? Klarar du inte ekonomin så sluta istället för att gnälla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).