Verkstan

OFRS vs JIC

22 inlägg 11273 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: OFRS vs JIC

Mäki  
#163338 Nu brukar ju inte ingenjörerna bry sig i slutanvändaren, tänk bara på alla idiotiska lösningar på saker när man skall börja skruva med en maskin.
Om det sänker tillverknings kostnaden någon € så kan kvitta hur svårt det blir att skruva med maskinen.
Sedan angående miljöbelastningen så börjar väl aldrig en koppling läcka i labb miljö?
I bland undrar man om ingenjörerna något gång varit ut i skogen och sett maskinerna i drift.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: OFRS vs JIC

skogare  
#163395 jic bygger på att man man tätar två stålytor mot varandra vilket gör att det nästan alltid lossnar lite stål från kopplingen. är nog enda felet med jic tycker att dom är täta för det mesta

Användarvisningsbild

Re: OFRS vs JIC

johan eriksson  
#164266 JIC är en gammal amerikansk militärkoppling, inte gjord för de trycken vi har i dagens hydraulsystem, har för mig att den är klassad för 175 bar, så jag förstår att man försöker fasa ut den. ORFS är inte min favorit heller, den är lite för känslig att användas i skogs och entreprenadmaskiner om du frågar mig. I industrimiljö funkar den fint. Min personliga favorit i hydraulkoppling är o-ringstätade DIN kopplingar, där har man sällan problem med läckage och man behöver inte dra åt så våldsamt hårt för att de ska sitta fast.
Kanske ska tillägga att jag inte är maskinförare utan arbetar på en av verkstad och har som del av mitt arbete att göra slang.

Avatar Fallback

Re: OFRS vs JIC

Robertberg  
#164289 Volvo använder OFRS på alla sina grävmaskiner har jag för mig, inte otänkbart att de kör det på övriga entreprenadmaskiner också.
Men på en grävmaskin skjuter man inte en slang i månaden..

Användarvisningsbild

Re: OFRS vs JIC

johan eriksson  
#164338 Sitter ORFS och fläns kopplingar på dom nyare jag varit i kontakt med.

Användarvisningsbild

Re: OFRS vs JIC

finskpinne  
#164384 Jag har då inget att klaga på med JIC iaf. Tycker dom går relativt lätt att skruva och om någon kvist eller annat lossar på någon koppling så går man bara ut och drar åt den igen. Är väldigt sällan detta händer för mig iaf. Där man skulle kunna hitta på någon ny koppling är vid ventilbord. Där är det alltid för trångt för att man ska slippa åt med nycklen.

Användarvisningsbild

Re: OFRS vs JIC

machonisti  
#171164 Jag är ingen expert i området men vad jag kan minnas har en mängd olika kopplingar och kopplingssystem kommit och gått. En sak som farsan alltid sade var att när man byggt upp ett lager med kopplingar att man inte behövde köra en reservdelsresa så då bytte man modell. Det verkade nästan mer handla om försäljning än täthet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).