Bioenergi

Ser detta ut att fungera?

13 inlägg 4996 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ser detta ut att fungera?

Valmet 820  
#164272 Som tråden säger, Ser detta ut att fungera. Har funderingar på att ha ved som en liten bi syssla på helger då jag tycker det är roligt men framför allt skönt såhär på vårkanten. Har funderat och räknat lite på hur de skulle kunna se ut.
Till en början hade jag tänkt mig köpa 30 fastmeter. Kapa med motorsåg och klyva med en vanlig hyudraulisk klyv "Faxes".

Inköp och hem transport på en höft 8000:-
Aspen, olja och slitage 500:-
40l säckar ca 750st 1500:-

Satsning 10000:-

Om det inte är omöjligt så tänkte jag ta 25 kronor säcken, motsvarande 625:- kubiken.
Om det skulle gå skulle det bli 18750:- i intäkter. Sedan får man ju dra av de som man satsade och då blir de ju bara 8750:- över. Men till året därpå så har man ju råvaran betald :smile: Hoppas ni kan komma med några synpunkter och tips.



   TS
Avatar Fallback

Re: Ser detta ut att fungera?

marcus_ford 3600  
#164296 Du måste ta bra möe mer än 25 kronor säcken... ta 40 det vill folk betala annars låter iden klokren kör typ efter samma ide men lite mer än 30 kbm

Avatar Fallback

Re: Ser detta ut att fungera?

Valmet 820  
#164308 Hade tänkt satsa lågt i början, man får ju höra runt och se om ex. bensinmackar och mataffärer är intresserade av att köpa in några hundra säckar. Annars är det ju bara att hänga upp lappar på ICA eller liknande. Man måste ju också hitta ett bra ställe att köpa in råvaran från. De hade ju varit bra om man skulle kunna få ett bil lass hemkört. Men det är ett evighets jobb med så små maskiner. :wink: :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ser detta ut att fungera?

Bengt olsson  
#164313 Det blir ca 15 st 40 liters på 1 m3..
Men vill du bara ha 25 kr säcken så beställer jag 5000 av dig direkt..

Avatar Fallback

Re: Ser detta ut att fungera?

Blivande snickare  
#164318 :lol:

Avatar Fallback

Re: Ser detta ut att fungera?

marcus_ford 3600  
#164320 Jag har fått ut 15-20 småsäckar på en kubiksäck jag kan me köpa 1000 säckar av dig :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ser detta ut att fungera?

Valmet 820  
#164324 Som sagt, har inga tidigare erfarenheter av dessa säckar. Hjälper en kille varje sommar att ta hans ved genom processorn och rakt ner i conteinrar. Lite skillnad mellan en 40 kubiks balja och en 40 liters säck. Men tack för erfarenheterna, skulle trott jag fick ut fler säckar annars men nu börjar de nog klarna :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ser detta ut att fungera?

marcus_ford 3600  
#164327 Var i lanndet bor då da

Avatar Fallback

Re: Ser detta ut att fungera?

foton  
#164333 För ca. 10 år sedan efter att jag sålt vedsäckar i över 20 år och priset var uppe på 45 kr. var det inte lönsamt längre. Att höja till 50 kr. tyckte jag blev för mycket då la jag av med detta.

Avatar Fallback

Re: Ser detta ut att fungera?

Valmet 820  
#164337 Jag bor i skåne. Har sett på ganska många varuhus att dem säljer en 40l säck för 75 :- Det är pga dem priserna man undrar om man kan köpa in några kubik och sälja billigare och få fplk att köpa av en pga ens låga pris. Men jag har ingen erfarenhet alls av dessa småsäckar så alla synpunkter godtas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ser detta ut att fungera?

Mäki  
#164438 Är det inte dumt att att dumpa priset och sabba för andra bara för att sälj någon kubik som du tydligen inte tänkt tjäna något på :???:
Hur skall du göra med skatten?
Är det svartved så hur hade du tänkt att det skulle funka med ICA? Tror inte att dom handlar med svartved.

Avatar Fallback

Re: Ser detta ut att fungera?

Valmet 820  
#164496
Mäki skrev:Är det inte dumt att att dumpa priset och sabba för andra bara för att sälj någon kubik som du tydligen inte tänkt tjäna något på :???:
Hur skall du göra med skatten?
Är det svartved så hur hade du tänkt att det skulle funka med ICA? Tror inte att dom handlar med svartved.

Moms och det hela är inga problem, tar de på företaget. Och om man ska sälja till ex. ICA så tror ja inte dem köper in de för samma pris dem säljer de för.. Priserna här omkring är inte höga, så lär inte dämpa dem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ser detta ut att fungera?

finskpinne  
#164507 Var tänkte du få tag på veden för det priset?? Och hemkört dessutom, 30 m3 för 8000? Tycker det låter billigt. Tänkte du då köra hem det själv eller? Och vilken sorts ved tänkte du dig? Ska du sälja på ICA och mackar så ska det väl vara fin björkved, eller?

Med tanke på vad mer erfarna har skrivit så skulle du ju få ut endast 450 säckar av 30 kubik så då sänks ju inköpspriset av säckar från 1500 till 900. Mitt i allt tjänade du 600 på att få ut mindre ved ur varje kubik!! :lol:

Om du verkligen får hemkört veden för 267 kr/m3 så skulle du ändå behöva ta drygt 40 kr/säck för att komma till samma netto som du från början hade tänkt dig, med tanke på att du bara får 15 säckar ur varje kubik och inte 25 som du från början räknade med.

Hur har du tänkt med transporten av säckarna? Ska kunden stå för det? Debiterar du det skillt? Eller ingår det i priset??

Själv tycker jag att 500 kr utgifter på hela projektet låter lite, med tanke på att motorsåg och klyv ska underhållas. Men jag har ju inte provat själv så jag kan ju inte säga hur det är, tyckte bara att det lät optimistiskt...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).