Bioenergi

Rottne h-8 med energiklipp

13 inlägg 5216 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne h-8 med energiklipp

mhskog  
#163704 Vad tror ni om att köra i konfliktbestånd med en rottne h-8 med energiklipp och sedan skota ut med tex. en vimek?



   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne h-8 med energiklipp

stihl91  
#163711 Jag tror stenhårt på det här aggregatet mycket snabbare en en klipp sen tror jag man ska ha nått stötte att skota ut med en en vimek klenträd är ju jäkligt skrymmande.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=84nU5fB90OY[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Rottne h-8 med energiklipp

mhskog  
#163715 ja det där är helt klart bättre aggregat men i frågan om skotare så vill man ha en liten för att få så smala vägar som möjligt. vad jag tror iaf

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne h-8 med energiklipp

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163717 en vimek kostar ju lika mycket som en begagnad 810 och det behöver inte bli så stora vägar efter en sån tror jag, sen gör det väl inte så mycket, då finns det vägar till gallringen sen

Användarvisningsbild

Re: Rottne h-8 med energiklipp

finskpinne  
#163718 Helträd och smala vägar skall inte nämnas i samma mening!! Helträd brukar ha en tendens att bli lite för långa och skrymmande. Både vid lastningen i skogen och vid körningen i skogen. Så smala vägar brukar resultera i en hel del skador på kvarvarande bestånd.

Avatar Fallback

Re: Rottne h-8 med energiklipp

stihl91  
#163725 Nej rickiga vägar tror jag är bäst hur lång kran sitter det på h8an det går ju knappast att köra mellanzon men man kan vell köra in och fylla aggregatet och backa ut och lägga av det.

Avatar Fallback

Re: Rottne h-8 med energiklipp

mhskog  
#163747 Ja det är ju rätt kort kran. Men kan man få ut matrialet via mindre vägar så kan man ju ha tätare mellan vägarna utan att det framtida beståndet blir drabbat. Sen är det en fördel att klippa matrialet på mitten för att göra det mer transportvänligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne h-8 med energiklipp

Mäki  
#163769 Smygstråk och klipp kan ni glömma om det inte är en matande klipp men då kommer problemet med att om man matar ut flera stammar så vet du inte riktigt vart alla stammar tar vägen med stamskador som resultat.
Att lägga vägar med 14-15m mellan och skota med Vimek kan funka i egen skog men aldrig i förtjänst arbete.
Hur lång kran har h-8 och hur högt når den? Om man skall klippa i delar måste man nå upp en 4-6 meter ovan mark.
Till klipp krävs ofta en lite större maskin med lång kran och kraft att lyfta många träd på samma gång om man skall få någon ekonomi i det.

Avatar Fallback

Re: Rottne h-8 med energiklipp

Skogshuggaren83  
#163806 Har själv kört en del konflikt bestånd med H8:an.
Fungerar bra med vanliga agg. oxå utan flerträd, man öppnar knivarna och suger nästa och nästa.
I slingstråk så matar man ut mot stickväg och topparna reser man upp snurrar runt och lägger i samma hög. Då får man en jämn hög utan allt för långa stammar. Nästan samma sak i stickvägen fast där vill man ha lite ris att köra på.
Testat både bestånd med 5-7m björk och 1-2m gran under, dels jämnhöga bestånd. Jämnhöga bestånd är värst att köra pga sikten blir nästan noll.
Det är ett sjuhelsikes terapi arbete och kranande.
Enligt skogforsk är det bättre med matarvalsar när det gäller energi uttag, det tar en hel del tid att dela trädet på mitten innan rotskäret tas, samt att du får ris att gå på. Sedan finns det alltid vargar som mest blir luft i lasset. Maskinen kan köra alla typer av huggning, låser sig inte till en typ.
Fast i dessa typer av bestånd är nog stickvägsgående maskin att föredra.

Avatar Fallback

Re: Rottne h-8 med energiklipp

mhskog  
#163843 Fick du bra lönsamhet i dom körningarna? vad skotade ni med för nått?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne h-8 med energiklipp

Skogshuggaren83  
#163857 Körde på timme så för mig gick det runt.
Det bestånd som gav plus resultat för mark ägaren var 5-7m björk och 1-2m gran. Sikten var god och det gick att hålla högre tempo.
I de jämnhöga bestånden blev det ett +/- 0 resultat.
Körde detta som tester på ca 1-2ha vardera och inte full skala. Dock olika mark ägare med några månader i mellan men vid barmark.
Drog ut det med en Rottne F9. Fast med en mindre skotare efter en beståndsgående maskin borde fungera om inte det är för långt till avlägg, då slipper man slingstråk.

Avatar Fallback

Re: Rottne h-8 med energiklipp

mhskog  
#163866 Ja jag tror på den samlade ekonomin med en Vimek som har låga driftkostnader och ett relativt bra inköpspris samt att det krävs mindre ris för att bära skotaren.

En större skotare tar mer plats och drar betydligt mer bränsle. men som skogshuggaren83 säger så handlar det om skotningsavstånd.
Att det skulle funka bra med h-8 med vanligt aggregat breddar ju bara maskinens arbetsområde.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne h-8 med energiklipp

blixxxt  
#164201 Att det blir billigt med en vimek har jag svårt att tro..
Har haft ett par vimekar efter mig i "vanlig" gallring och vad jag förstått så har skotningen kostat en hel del trots att jag kört 20-25 meter mellan stickvägarna.
Har för mig det pratades om 100-120kr i skotningskostnad. Inga stora avstånd till upplag.
Med yviga rislass får man ju på ännu mindre kubik. Särskilt om man ska ha smala vägar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).