Traktorn i skogen

Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

63 inlägg 35203 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

fredden  
#163909 Vad gick det på?

Vet folk om fler som detta skett på eller är det ett "undantag".

Tyck oavsett att det är dåligt att de inte bekostar det med tanke på att den gått så få timmar.

Fredrik

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

valmet862  
#163949 Låter märkligt med kopplingen hade en a95 som hade gått 5 tusen timmar utan kopplingsbyte och nästan enbart med fronlastararbete, och då fanns det ännu halva justeringen kvar...
A-serien tillverkas inte i turkiet,tillverkades inte länge där. Däremot monteras och tillverkas transmissionen i turkiet.

Men A93 har jag inte värst mycket positivt att berätta 😈

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163953 Vilka problem har du haft med din A93a?

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

valmet862  
#163959 Har haft en hel del problem, traktor har 134 timmar just nu. Oljeläckage från hitech-lådan, traktorn ska av på mitten för att kunna åtgärdas. Oljeläckage på styrservo,avgasröret lossnade vi turbon,takluckan läcker,växelspak lossnade,framhjulet var ur balans,troligen ringen som har nåt fel....var nog nåt mer men jag kommer inte ihåg det.Men Valtra kom o hämta den o hade hit en annan traktor under tiden den är på service.

Användarvisningsbild

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

stegmaster  
#163973
MNskog skrev:Jag som var sugen på en ny Valtra får väl tänka om.
Men vad ska man köpa när snart allt som tillverkas är sämre än de varit förut?

Då skal du inte kjöpa nytt, utan en fin begagnat från tiden det stod Valmet på huven. :wink:

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Storken  
#163984 Japp,det var bättre förr- ju förr dess bättre! :lol:

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Gäddviken  
#163985 [quote="Midgård"]Har själv en ny Valtra A82 med knappkoppling. Jag får väl se till att bara koppla med knapparna så kan jag sen, om kopplingen skulle "gå ner" efter 850 timmar, skylla på att jag inte kopplat en enda gång, bara tryckt på knappen. Nåja, skämt åsido, min gamla Buster från 1966, 46 år, har snurrat 7100 timmar utan kopplingsbyte och kopplingen fungerar alldeles utm
Vid användning av knappkoppling: Ha inte för bråttom med att dra i växelspaken , växellådan kan ta skada!

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

MrEast  
#163988 Lantmännen hade inte hört talas om någon annan a-serie som det bytt koppling på innan 1000h men det räknas ändå som normalt slitage ...

Ni som har knappkoppling använder ni den jämnt även från stillastående så att säga?
Provkörde en A95:a med knappkoppling och tyckte den va lite burdus vid växlingarna.

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Gäddviken  
#163997 Från stillastående tycker jag att det är lite "brysk" i högväxel ettan kan väl gå med lätt lass , tex snökörning utan kedjor.
Mellanregister i skogskörning då mest vid förflyttning sittande bakvänd med huggarvagn.
Svaret på frågan är nog nej , fast den går att justera hastigheten och att den automatiskt är snabbare vid ökad hastighet.

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

jonko  
#163999 Använder endast knappen på väg skulle jag säga, då går det fint, men annars så är det rätt värdelös! har rattat på skruvarna där under i mängder, blir inte kompis med den hur än man gör...

Det den används till är att dra ner kopplingen med, men släpper med fot generellt sett.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Gäddviken  
#164010 Jo det är väl en kopplingshjälp egentligen

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

MrEast  
#164013
Gäddviken skrev:Jo det är väl en kopplingshjälp egentligen


Ja och det kan behövas då A-serien är den traktor med trögast koppling som jag kört, kopplingen på en BM650 från -73 är ju en dröm i jämförelse. Antar att man är lite bitter nu men när jag köpte traktorn så va det en lill valtra jag ville ha eftersom vi haft en förut som vi va helnöjd med men den stod det ju Valmet på och körkopplingen höll i de 4500 timmarna vi hade den iaf.

Användarvisningsbild

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Fiat 4WD  
#164019 Dagens!
Jag har satt in Lantmännen bakrutekil, Fungerar bra för mig å jag ser Hitchen å närområden bra genom luckan. Fönstret är bara att stänga när det är kallt eller dammigt.
Valtra81.jpg
Valtra82.jpg

Det röda fästet är Vinkeljärn 40*40 ihopsvetsade å skruvade i sidpbalkarna med två dämpande distansplattor. Det är lätt att komma åt slangarna å el-koppling. Kopplar till/ifrån vagnen på 10 minuter, det svåraste brukar vara att få hitchen i rätt läge eftersom jag har mkt trångt i där vagnenb står parkerad.

Anders

Användarvisningsbild

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Valmetmannen  
#164455 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1FZHmjiJ_mw[/youtube]

Vad tycker ni om det här? Tycker det ser ruskigt fint ut

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

jonko  
#164692
Fiat 4WD skrev:Dagens!
Valtra81.jpg
Valtra82.jpg



Anders


Fin lösning på fäste :) ser bekant ut.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).