Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ved & Timmerkörning med skoter

379 inlägg 236641 visningar 59 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Nordstrem  
#159288 Tackar Kse för de mycket värmande orden och andra :smile:
Planen är att hålla skotern i väl underhållet skick och vara rädd om den !
Får komplimanger lite då och då över skotern faktiskt . Den värmande glädjen det ger hade jag aldrig väntat mig . Köppte bara nått som jag ville ha som jag trodde skulle passa mig och familjen . Kan bara säga att det är bland det bästa jag någonsin gjort och köpa denna Ockelbo :grin:
Siktet var inställt på en Lynx 5900 först sen tänkte jag att det får bli en Ockelbo 5000 eller Ockelbo fighter de är mera kult och så har de hjulboggie som jag tror passar mig bättre .
Här kan ni läsa historien om Ockelbo snöskotrar om ni vill i länkarna jag bifogar här !

Hoppas någon finner detta intresant :roll:

Del 1

http://abennet.web.surftown.se/ockelbo/ ... o.del1.pdf

Del 2

http://abennet.web.surftown.se/ockelbo/ ... o.del2.pdf



http://abennet.web.surftown.se/ockelbo/historia.html


Hoppet står nu till att Ockelbo återuppstår enligt länk nedan :grin:

http://vk.se/538249/klassisk-snoskoter-ateruppstar

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

totte  
#159290 Mycket intressant för maskinnostalgiker som jag. Har i o f s aldrig sysslat med skotrar men allt som har med gamla fina maskiner att höra gillas. Väldigt kul att se att du håller din i fint bruksskick!

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Nordstrem  
#159306
totte skrev:Mycket intressant för maskinnostalgiker som jag. Har i o f s aldrig sysslat med skotrar men allt som har med gamla fina maskiner att höra gillas. Väldigt kul att se att du håller din i fint bruksskick!



Jag är med Maskin o traktor intreserad , Ser filmer på youtube allt från lingrävare till ånglok och så traktorer mm :wink: Skulle kunna tänka mig en grålle Bm buster med snöskopa eller nått sådant med . Har man maskin intresse så är väll risken / Chansen hög att man jobbat med dyligt och det har även hänt mig då . Nu är skotern lite av min egen skogsmaskin :wink: Och jag är nybörjare på detta med skotrar och kan jag så kan även du Totte skaffa skoter :wink: Rekomenderas !! Bra komplement ! För mig mera än ett komplement !

Denna filmen får man väll ändå säga passar denna tråden :grin:
Jag har även jag en sådan här hällsnäs lyft att ta till om det blir för tungt :mrgreen:




Upptäckte först effter jag postat detta att Totte är Moderator :shock: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

totte  
#159317 Jomen, det är jag, men hittills har du ju inte ställt till nåt så jag måste moderera dig! :D

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

wigge  
#163893
IMG_20110329_184409.jpg


Kör själv med denna skönhet, Aktiv Nalle med en Sachs 290.

Håller just nu på med kolvbyte, inte för att den skurtit endast för underhåll och att den börjar kännas lite trött.
Bästa skotern man haft till att dra upp spår med, flyter som fram i snön.
I år har man då fått banka spårena extra mkt å ändå knappt de bär om man står på dom.
Lova ju blida imorn så får hoppas på det.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163894 Ah, en sån har jag haft. En riktig goding.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163936 Aktiv Nalle? Var den mellan Blåaktiv och Grizzlyn?

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Nordstrem  
#163937 Roligt att det kom ett till skoter-skogsekipage i tråden . Hoppas på flera :grin:
Roligt att se tycker jag .

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ulfgustav  
#163947 Hej
Nalle var en uppsnyggad blå inget annat väsentligt i skillnad

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163963 Teddy= Bredbandare
Nalle= Dubbelbandare
Grizzly = Lång dubbelbandare

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

wigge  
#163982 Orkar ju tyvär inte lika stora timmerlass som Slurfis 8000... :( men lätt å smidig å ta sej fram med är bara 2.55 tot längd.

Sen finns ju även Aktiv 600 = Bredbandare
Å lappracern Aktiv Karibo, men den är ju kanske ingen höjdare å dra lass med men till å ta sej fram i ospårat funkar den fint.
Senast redigerad av wigge tor 01 mar 2012, 10:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

elis  
#163983 Kul tråd, körde själv fram en hel del med en Ockelbo 600, troligen omkring 1977 årsmodell. Den var dock eländigt grym på att gräva ned sig. utflykter utan spade straffade sig direkt. Köpte efter något år en konverteringssats och byggde om den till 6000, långt band med fjädring längst bak gjorde att den blev en helt ny maskin.
Har p g a sjukdom inte använt den på länge men den står i garaget och ska väl dras igång när lusten blir tillräckligt stor.
Bifogar några länkar som kan vara av intresse: http://www.winderosa.com/Winderosa_Snow ... page12.htm
http://ockelbo300.forum24.se/ockelbo300.html

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

wigge  
#164373 Ute hela dagen me skojtran efter kolvbytet, vart kanon.
Synd bara spåren int håller å dra nå tyngre lass på än..

Haft helt underbart väder iaf :)

Försöka komma ihåg nå foton imorn.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Nordstrem  
#164386 En annan har knappt snö kvar 😡
Fast å andra sidan har jag redan dragit hem veden :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Sunilorblede  
#184968 Snubblade över denna gamla tråd och tänkte uppdatera lite och börja ladda upp nu när det snart börjar närma sig den, enligt mig i alla fall, trevligaste tiden på året att påta i skogen. Att en dag i januari-mars då det är 10-20 minus (så inte snön som hamnar på kläderna smälter av kroppsvärmen) åka ut med skoter och hämta virke är för mig bland det trevligaste skogsarbetet. Här är bilder från då jag förra året körde ihop lite ved i stugan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).