Traktorn i skogen

Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

63 inlägg 35186 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151533 Midgård: Kan du välja mellan spegelvänd och rättvänd bild?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Midgård  
#151535
mmart skrev:Midgård: Kan du välja mellan spegelvänd och rättvänd bild?


Inga problem bara drar med fingret i uppifrån och ner i ena kanten på skärmen så ändras visningen från "rättvänd" till "speglad" och tvärt om.

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

jonko  
#151581 Skit!
Var och körde ett (1) lass igår kväll, värmeshunten, eller ratten till värmen, det gick inte att få så svalt man önskade, körde med dörren öppen innan jag trodde att jag skulle krevera!

Någon annan som har haft bekymmer med värmen på valtra A serie?
Första gången jag satte mig i traktorn kände jag att det vara bara crap den där kranen... allt kändes för mjukt för att fungera livet ut! nu fick jag bekräftat!

Hem å riva lite, sen en sväng via den lokale vvs butiken! har varit irriterad på att allt har sviktat i ratten så man aldrig kunde få precis så mycket flöde i slangen som man önskat!

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

MrEast  
#151586
jonko skrev:Skit!
Var och körde ett (1) lass igår kväll, värmeshunten, eller ratten till värmen, det gick inte att få så svalt man önskade, körde med dörren öppen innan jag trodde att jag skulle krevera!

Någon annan som har haft bekymmer med värmen på valtra A serie?
Första gången jag satte mig i traktorn kände jag att det vara bara crap den där kranen... allt kändes för mjukt för att fungera livet ut! nu fick jag bekräftat!

Hem å riva lite, sen en sväng via den lokale vvs butiken! har varit irriterad på att allt har sviktat i ratten så man aldrig kunde få precis så mycket flöde i slangen som man önskat!


Har haft precis detta problem och även jag tyckte reglaget till värmen kändes som nåt skräp första gången jag använde den. bakom panelen på den sidan reglaget sitter är vajerhöljet fäst med ett plåtbleck med en enda skruv. Förmodligen skruven som har släppt lite så blecket bara åker med när man vrider på reglaget varpå värmen inte går att justera.
Upptäckte detta på sommaren och hade som tur var reglaget ställt på kallaste. För att skruva fast det där förbannade blecket måste man demontera handgasreglaget och lite sånt pickel innan man får bort panelen värdelöst mkt skruvande för den lilla skruven.

Har faktiskt tappat en del förtroende för Valtra sedan vi köpte denna traktor 2010 lite för mkt mickel och smågrejer som strular har alltid trott och tyckt att Valtra stått för kvalitet hade en 355 -92 i 12år som bara gick utan större bekymmer.

Småstrul och irritationsmoment vi haft hittills på våran A82 -10
Mutter till ett gångjärn som lossnat utan vidare.
Sprint till Handbroms vajer lossnat
Värmereglage
Växelspakar som släppt varpå bakhjulet måste demonteras för att komma åt serviceluckan till växelspakarna så man kan dra åt dom.
Huvudbrytaren har nyligen gett upp.
Har justerat kopplingen sjukt många gånger och har snart inget kvar att justera på.
Traktorn har gått ca 700h.

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Gäddviken  
#151588 När var det dom börja bygga A-serien i Turkiet?

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

MrEast  
#151590
Gäddviken skrev:När var det dom börja bygga A-serien i Turkiet?


2008
http://www.valtra.se/news/1951.asp
Undrar om det gick åt h-vete efter det med A-serien.

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

jonko  
#151603
MrEast skrev:
jonko skrev:Skit!
Var och körde ett (1) lass igår kväll, värmeshunten, eller ratten till värmen, det gick inte att få så svalt man önskade, körde med dörren öppen innan jag trodde att jag skulle krevera!

Någon annan som har haft bekymmer med värmen på valtra A serie?
Första gången jag satte mig i traktorn kände jag att det vara bara crap den där kranen... allt kändes för mjukt för att fungera livet ut! nu fick jag bekräftat!

Hem å riva lite, sen en sväng via den lokale vvs butiken! har varit irriterad på att allt har sviktat i ratten så man aldrig kunde få precis så mycket flöde i slangen som man önskat!


Har haft precis detta problem och även jag tyckte reglaget till värmen kändes som nåt skräp första gången jag använde den. bakom panelen på den sidan reglaget sitter är vajerhöljet fäst med ett plåtbleck med en enda skruv. Förmodligen skruven som har släppt lite så blecket bara åker med när man vrider på reglaget varpå värmen inte går att justera.
Upptäckte detta på sommaren och hade som tur var reglaget ställt på kallaste. För att skruva fast det där förbannade blecket måste man demontera handgasreglaget och lite sånt pickel innan man får bort panelen värdelöst mkt skruvande för den lilla skruven.

Har faktiskt tappat en del förtroende för Valtra sedan vi köpte denna traktor 2010 lite för mkt mickel och smågrejer som strular har alltid trott och tyckt att Valtra stått för kvalitet hade en 355 -92 i 12år som bara gick utan större bekymmer.

Småstrul och irritationsmoment vi haft hittills på våran A82 -10
Mutter till ett gångjärn som lossnat utan vidare.
Sprint till Handbroms vajer lossnat
Värmereglage
Växelspakar som släppt varpå bakhjulet måste demonteras för att komma åt serviceluckan till växelspakarna så man kan dra åt dom.
Huvudbrytaren har nyligen gett upp.
Har justerat kopplingen sjukt många gånger och har snart inget kvar att justera på.
Traktorn har gått ca 700h.


Har själv en 455 från-88/89 som är en RIKTIG valmet, denna valtra A92 som vi har är i jämförelse leksaker...

Men samtidigt, slutet av 80talet så byggde man saker för att användas och att de skulle hålla ihop! så gör man inte pengar, insåg även valtra tror jag!

Så det är så mycket meck för denna ratt... varför köppte vi inte 6400an som vi stod och valde mellan, bettre beg riktig traktor, eller ny a92... med facit i hand önskar jag att vi hade valt en traktor från rätt tidsepok i livet!

Min Toy8 Hilux från -08, även den är ju crap jämfört med de äldre riktiga!

Till på allt så stal någon min julklapp från jobbet på jobbet idag. kanske därför jag är så entusiastisk nu...

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155212 Midgård: Tusen tack för infon=). Jag har lite funderingar att prova att sätta en sån i gamla skotaren,där det inte finns nån gps.
Jag får ju isf kartorna i tif och ghd format
(är själva kartan i tif och "positionspunkterna" eller vad man ska kalla det i ghd filen kanske,är dålig på sånt där).
Finns det vanlig usb på den? något uttag för yttre antenn till gpsen?
Hur funkar det med leverans och betalning?
Mvh. Johan.

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Midgård  
#155219
jönsson84 skrev:Midgård: Tusen tack för infon=). Jag har lite funderingar att prova att sätta en sån i gamla skotaren,där det inte finns nån gps.
Jag får ju isf kartorna i tif och ghd format
(är själva kartan i tif och "positionspunkterna" eller vad man ska kalla det i ghd filen kanske,är dålig på sånt där).
Finns det vanlig usb på den? något uttag för yttre antenn till gpsen?
Hur funkar det med leverans och betalning?
Mvh. Johan.


I den programvara som följer med 7" datorn kan man inte lägga in egenkallibrerade kartor då det är ett typ vägnavigationsprogram. Som jag nämnt tidigare har jag installerat programvaran Ozi Explorer för WinCe, samma som jag använder i båten. I detta program kan man lägga in kartfiler i ett antal olika format. Egna scannade kartbilder och foton i t ex tif, bmp eller jpg-format. I programmet tar man upp själva kartbilden och kallibrerar densamma genom att ange longitud och latitud för 4-9 punkter på bilden som man själv lägger in. Genom detta kan sedan programmet, till position, känna alla platser på kartbilden. Den kallibrerade bilden sparas ner och man får då förutom själva kartbilden också en "map-fil" som innehåller kallibreringsuppgifterna.
7" datorn har mini-usb port. Via denna kan man ansluta den till en PC för att ladda över program, filer, bilder eller vad man vill.
7" datorn har ingen port för extern gps-antenn, men mottagningen fungerar ändå utmärkt. Om man inte nyttjar den i ett extremt välskärmat utrymme borde det fungera bra utan extra antenn.
Man betalar med kort vid beställning. Leverans sker inom en vecka. Man får en avi om ett paket att hämta ut. Har man tur klarar man sig utan tull och moms som annars kan uppgå till 25-35% av varans värde.

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

MrEast  
#161108 Lite nytt om våran A82 den har nu gått ca 850h och väntar på offert för kopplingsbyte.
Då det inte är säkert att det går på maskinförsäkringen utan kan räknas som normalt slitage ...
Räknas detta som normalt slitage då byter jag nog märke på traktor, vi hade en valmet 305 som vi köpte ny -92 i 14år utan sånt här jäkla strul. Blir totalt ohållbart om det ska bytas koppling va 800:e timme.

Mitt förtroende för Valtra har sjunkit som en sten senaste 18 månaderna.

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

MrEast  
#163884 Sådär då har vi bytt koppling på 865h på våran 2010 års Valtra A82 helt normalt slitage säger Lantmännen så vi får betala hela kalaset själva. Nåt att tänka för er som funderar på sveriges mest sålda traktor.

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

MNskog  
#163887
MrEast skrev:Sådär då har vi bytt koppling på 865h på våran 2010 års Valtra A82 helt normalt slitage säger Lantmännen så vi får betala hela kalaset själva. Nåt att tänka för er som funderar på sveriges mest sålda traktor.

Tack för infot.
Jag som var sugen på en ny Valtra får väl tänka om.
Men vad ska man köpa när snart allt som tillverkas är sämre än de varit förut?

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

MrEast  
#163890 Du får satsa på en A83 eller A93 med kopplingsfritt.

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163895 Finns det något som är så kopplingsfritt så att det saknar koppling,tror inte det,men manövereringen kanske styrs på ett annat vis än via pedal direkt till kopplingen.
Tror jag.....

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Midgård  
#163907 Har själv en ny Valtra A82 med knappkoppling. Jag får väl se till att bara koppla med knapparna så kan jag sen, om kopplingen skulle "gå ner" efter 850 timmar, skylla på att jag inte kopplat en enda gång, bara tryckt på knappen. Nåja, skämt åsido, min gamla Buster från 1966, 46 år, har snurrat 7100 timmar utan kopplingsbyte och kopplingen fungerar alldeles utmärkt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).