Motorsåg och handhållet

Skippa saxen?

28 inlägg 12328 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skippa saxen?

jan larsson  
#161680 har aldrig använt annat än två krokar.
vänsterkroken med hullingen framåt o högerkroken med hullingen bakåt.

vid ev. lyft,släp eller bärning används båda krokarna i övrigt så är det högerkroken som används.
vid vändande av stock,snabbförflyttning av mindre bitars topp i sidled eller dragande,som hjälp vid nerdragning av mindre träd. eller placering i fällskäret för eliminering av fastnypning o vid behov möjlighet att använda brytjärn eller kilar i utrymmet. m.m. m.m.
se upp bara när du bär ihop o skall "släppa" av så du inte rycks med ner.(speciell knyck)
rätt använd klart mångsidigare o mindre klumpig än sax

använder just nu hva.s krokar med plasthandtag. de funkar alldeles utmärkt.

rätt vinkel på kroken kollas på högkant mot plant underlag. då skall spetsen ligga ann först med en svag luftkil utåt. o den skall vara absolut sylvass.(titta rakt på spetsen o den skal inte synas. likt en vass kniv(kedja) särskilt viktigt i hårt fruset virke.

vimekkrokens skillnad är mindre radie på kroken för att kunna greppa mindre bitar o att den är tyngre.

jag tycker absolut att de som sågar lite mer borde lära sig att använda krokar. dels för att skona kroppen o för att de hjälper till o underlätta i så många moment.
tar lite tid att lära sig men det är väl värt det.

övning ger färdighet.
vassa redskap skall alltid användas med försiktighet. inget skogsarbete är säkert om det utförs felaktigt.

blev en del men fick nog kort med det viktigaste.
testa så får vi höra hur det går.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skippa saxen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161765 Okej, prövade idag. Gick väl sådär, men jag tror nog att det kan bli bra. Slapp i alla fall fastna med saxen i grenar och skit när den satt i hölstret.

När du drar/lyfter, hur sätter du krokarna då, Jan? Har man bägge krokarna bakåt, kan man ju korsa armarna och sätta vänsterkroken på högra sidan, och högerkroken på vänstra sidan. Bra grepp då. Men om du har vänsterkoken vänd framåt, så funkar inte det. Så, hur gör man?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skippa saxen?

totte  
#161767 Korsa armarna är inte bra, släpper det så får du den i benet. Vill minnas jag hade högerkroken vänd med spetsen bakåt i hölstret och vänsterkroken med spetsen framåt. Då är högerkroken i rätt läge för att ta fram när man vill använda för att vända när man kvistar, sågen i bygeln i vänster hand kroken fram och rulla. Så bör man hålla såpass brett att båda krokarna är vid sidan av kroppen, också för att undvika att kroka i sig själv. Gör också att det blir lättare att böja benen rätt vid lyft.

Avatar Fallback

Re: Skippa saxen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161773 Hmm, i benet? Man drar ju utåt med armarna, känns som krokarna skulle gå utanför om de lossnade?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skippa saxen?

MNskog  
#161839 När du drar med korsade krokar är det vanligaste att man rycker in kroken i den andra handen om det släpper. Se därför alltid upp med hur du vinklat krokarna innan du drar.
För att lyfta är det bästa att göra som totte beskrivit.

Användarvisningsbild

Re: Skippa saxen?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161853 Jag gillar saxar bättre använder två stycken en i var hand och två bitar åt gången då för man jämn belastning på kroppen och att det går dubbelt så fort att brossla ihop.
Är det tunga stockar så får man använda båda händerna på en sax och ta i ordentligt.
Ibland tar jag sågen i vänster hand och saxen + stocken i höger hand och går...
Saxarna är mycket säkrare än krokar men det gäller ju att ha saxarna vassa oxå.
Jag har på saxarna och även motorsågen markerat viktiga dimensioner som kan vara bra med snabb koll.
Enda nackdelen med saxen är när man skall vända stocken för att kvista undersidan.
Man tar då i en grövre kvist och vrider runt, här kan kroken kanske vara enklare men farligare.
Jag har oxå Vimeks krokar håller med att dom är bäst, stadiga och bra grepp. Men håller med om att dom är livsfarliga om dom slinter.
Har med en Vimek krok i ryggsäcken men den används mycket sällan, använder dom bara eventuellt vid lossning av traktor släpen om man behöver dra någon bit.
Jag föredrar och använder Husqvarna/Partners/Jonsereds massaveds saxar, som jag tycker är stadigast och bättre än Sandviks. Men man måste vässa dom då de är slöa orginal..
Har även två timmer saxar, en ligger i traktorn och en följer ibland med i ryggsäcken om det är grövre huggning.
Obs jag är ju bara fritidshuggare.
:D :D :D ;)

Avatar Fallback

Re: Skippa saxen?

Homo abies  
#161970
Mangan skrev:Okej, prövade idag. Gick väl sådär, men jag tror nog att det kan bli bra. Slapp i alla fall fastna med saxen i grenar och skit när den satt i hölstret.

När du drar/lyfter, hur sätter du krokarna då, Jan? Har man bägge krokarna bakåt, kan man ju korsa armarna och sätta vänsterkroken på högra sidan, och högerkroken på vänstra sidan. Bra grepp då. Men om du har vänsterkoken vänd framåt, så funkar inte det. Så, hur gör man?

Jag hör till dem som princip alltid använt två krokar v sidan spets fram h sidan spets bak
och numer vimekkrokar som innan påpekats alltid sylvassa! ergonomi o flexibilitet är det främsta argumentet jag korsar i princip aldrig händerna och lyfter inte så att jag riskerar att få kroken i knäskålen, (HUuuh!) jag har provat att trä loss den ur lång och ringfinger samtidigt pga korsad arm. Angreppsvinklar på spetsen är helt avgörande för hur det skall fungera, finns gamla skrifter på många sidor som beskriver olika spetsar mm broende på anv område. det krävs en helt annan teknik att flytta bitarna än med sax som påpekats innan vinstan är att du får ut armarna på sidan och kommer närmare vikten med kroppen det ger dig även bättre plats att andas vid tyngre lyft.

Avatar Fallback

Re: Skippa saxen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161972 Jag önskar någon berätta lite mer om tekniken, för det var inget som kom över mig bara sådär när jag stod där i skogen. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skippa saxen?

jan larsson  
#162042 hej mangan

det blir inte helt lätt att med skrift förklara arbetstekniken.men efter a kommer b.
så här blir det ett försök.

när båda krokarna (placerade i hölstren o i skick som ovan beskrivet) används förs de ner tillräckligt på respektive sida så att det trycker emot handtagen o motverkar varandra lite. för att undvika att det kan vicka.

vid lyft.
finns lite olika varianter beroende på grovleken. här förklaras den vanligaste.
tänk som en tyngdlyftare.
placera dig ungefär vid tyngdpunkten. greppa krokarna
för ner dem o isär för att därmed lite kunna justera var bekvämast bärhöjd vid midjan hamnar utan att böja armarna för mycket o för bättre balans. låt benen jobba.
(fatta, säkra, lyft)

ta inte för stora bitar. man får ett ruskigt bra grepp.

vid släp.
här förklaras den vanligaste.
tänk lite som en dragkampare.
placera dig vid lilländen med fördel på vänster sida så att hullingen är uttåt på kroken som hamnar inom ett känsligt område. vänsterarmen böjd o höger rakare. förflyttning sker i sidled. vrid inte på ryggen. låt benen jobba.
(fatta, säkra, drag)

vid jämndragning av grövre ved
används undantagsvis.
gå ner på knä. ett eller båda. placera krokarna säkert. luta över kroppen i riktning som veden skall emot. undvik lyftet släpa mot övrig ved. lås ryggen o låt armarna jobba.
(fatta, säkra, drag)

det som är skrivet ovan försöker man i möjligaste mån att undvika. o man planerar så gott det går vid fällning vart man vill ha virket.

försök aldrig kasta iväg en bit med krokarna.antingen släpper kroken o riskerar att fastna i kroppen eller också släpper den inte o man följer med med ett ryck.

det finns en del trix o knep som man inte tänker på utan bara utför. den vanligaste användningen är vid vändning av ved o timmer för koll av underkvistning. skulle tro minst en gång per bit.

det blir fint det du gallrar.

klarnade det något eller virrade jag till det.

Avatar Fallback

Re: Skippa saxen?

Ingoberra  
#163691 Pga en kass axel knåpa jag ihop denna skapelse idag. Jag kan alltså inte dra med bara en arm. Min "starka arm" har jobbat själv allt för länge så det har satt sina spår i den. Denna mojäng är tänkt att användas imellan tankningar å tar säkert längre tid att använda men jag har absolut inte bråttom i skogen. Hit eller shit lär visas vid första användning.

Användarvisningsbild

Re: Skippa saxen?

Kse  
#163692 Alltid kul med nya lösningar.

Avatar Fallback

Re: Skippa saxen?

Redalsrusken  
#163872 Har aldri brukt krok men er veldig opptatt av å få jevn belastning på kroppen. Jeg bruker derfor 2 saxer i stede, en i hver hand. Fungerer perfekt. Viktig at man har ordentlig vasse tender.

Användarvisningsbild

Re: Skippa saxen?

svampbob  
#712946
Ingoberra skrev:Pga en kass axel knåpa jag ihop denna skapelse idag. Jag kan alltså inte dra med bara en arm. Min "starka arm" har jobbat själv allt för länge så det har satt sina spår i den. Denna mojäng är tänkt att användas imellan tankningar å tar säkert längre tid att använda men jag har absolut inte bråttom i skogen. Hit eller shit lär visas vid första användning.


@Ingoberra vad blev domen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).