Motorsåg och handhållet

Första motorsågen

33 inlägg 18199 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Första motorsågen

Potatischips  
#163594 Tja!

Ska antagligen skaffa mig en egen motorsåg inom en snar framtid, eller rättare sagt, morfar ska köpa en till mig.

Kommer mest använda den till lite gallring men skulle även kunna ta ner t.ex. frötallar & vindfällor med den också utan att morfar ska ta alla :smile:

Skulle vilja ha en ganska lätt såg för just nu är det mest kvistning som gäller, morfar fäller & jag kvistar, det tar ju på ryggen :wink:

Har väl tittat mest på Husqvarnas sågar och mest 440 e-series & 445 e-series. Ligger ju ganska lagom i vikt och pris. Men om man ska köpa extra kedja så står det att dom inte passar att använda vid hårt skogsarbete och stormdrabbad skog, så då blir man ju tveksam om man ska ha den.

Eventuellt en 543XP/XPG men då får man ju gå upp lite i pris och jag vet inte riktigt vad vi ska lägga på denna men jag vill iaf ha nytt!!

Ös på med förslag och åsikter/erfarenheter om dessa sågar! :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Första motorsågen

sgt  
#163598 Kan bara säga att jag inte är speciellt nöjd med min 445a. Den är utrustad med verktygslös kedjespänning vilket innebär en smått hejdlöst stor klump där man normalt sett bara har en eller två muttrar vilket gör den klumpig vid kvistning.

För att ytterligare klaga på 445a så är den svårstartad till tusen och förgasaren justeras med någon specialmejsel som jag inte innehar. Den brukar starta på si så där 15 ryck med primning emellan, 266a däremot startar på 2a eller 3e och då hinner man ställa tillbaka choken också.

Så mitt tips är att satsa på en såg som är utrustad med "normal" infästning av kedja o svärd samt med en förgasare du själv lätt kan justera.

Vad gäller frötallar o vindfällen tror jag att du blir besviken på de mindre sågarna. Har själv en 55a som jag klämmer på ett 18" i nödfall och attans vad slö den är mot 266an med motsvarande svärdlängd.

Som första såg skulle jag nog föreslå en begagnad 346, den bör du dessutom kunna få till bra kurs nu, den blir lite av en kompromiss.

Avatar Fallback

Re: Första motorsågen

Blivande snickare  
#163610 Kom ihåg att kolla spänningar i trädet när du sågar vindfällen och stå på rätt sida. Kolla gärna skogsforsks klipp på deras hemsida. Har själv inte sågat nåt med motorsåg men kör försiktigt när man är lite "grön" :wink:

Avatar Fallback

Re: Första motorsågen

Dane  
#163619 Ska du såga i skogen ska du inte köpa en hobbysåg, du blir bara besviken.

Satsa hellre på en beg. proffssåg typ Hqv 346 xp.
Min son köpte nyligen en sådan från min lokala åf. (Skog o trädgård), genomgången med utbytta slitagedelar.
Priset var 3000:- och sågen går perfekt.

Lite tillspetsat kanske, men jag tycker hobbysågar är mest till för villaägare som behöver ta ner nån björk vartannat år. :geek:

//Dane

Avatar Fallback

Re: Första motorsågen

haqvor  
#163622 Det beror på hur mycket du har sågat tidigare. Om du är nybörjare så vill jag rekommendera en liten lätt såg som exvis Stihl MS201. Lite lägre effekt och lite långsammare så att du får tid att hantera sågen. Det var en tråd om det här för inte så länge sen:
viewtopic.php?f=12&t=12448

Om du är ordentligt bekväm med att såga så gå på storleken större, du har ju redan tittat på HVA 543 XP som säkert kommer funka utmärkt. Jag tror att du ska satsa på en proffssåg eftersom de är byggda för det du kommer använda den till.

Med lite tur kan du hitta en begagnad såg i bra skick. Det är naturligtvis roligare med något nytt men du får mer såg för pengarna om du köper begagnat så ge det en chans.

Var ordentligt försiktig med vindfällorna, de kan bokstavligt talat vara livsfarliga! Det är bättre att avstå om man är osäker än att få ett träd på sig.

Avatar Fallback

Re: Första motorsågen

Potatischips  
#163707 Okej, ja kanske man ska lägga på lite till så att man får en lite bättre till det mesta(543) Sen vet jag inte handtagsvärme eller inte men det är väl ganska irrelevant i den här tråden tycker jag.. :smile:

Har jobbat med röjsåg i en hel sommar och motorsåg sedan jul ungefär :surp: :smile: har mest gallrat men även tagit ner något stort så jag har väl lite erfarenheter men jag kommer fortfarande att ta hjälp av morfar tills jag känner mig helt säker!!

Blivande snickare skrev:Kom ihåg att kolla spänningar i trädet när du sågar vindfällen och stå på rätt sida. Kolla gärna skogsforsks klipp på deras hemsida. Har själv inte sågat nåt med motorsåg men kör försiktigt när man är lite "grön" :wink:

Jo jag har kollat på deras filmer(nästan alla :grin: )och kommer inte jobba helt självständigt ännu men jag har lärt mig en del av dom iaf :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Första motorsågen

Blivande snickare  
#163709 Du närmar dig den där farliga gränsen mellan lite osäker och vanare sågare så kör försiktigt :P

Trevligt att du kollat filmerna föresten :grin:

Avatar Fallback

Re: Första motorsågen

k-racing  
#163741 kolla blocket det är kampanj på stihl 260 ca 5000kr har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: Första motorsågen

Kenthf  
#163830 Många husqv.åtf har nya 55 på kampanj för runt 4 lax. Beprövat och bra men kanske inte lättast.
Den hade jag börjat med.

Avatar Fallback

Re: Första motorsågen

Bengt.Svensson  
#163836 Jag använder en Stihl 192 för kvistning och 1a gallring, för att fälla och kapa större träd använder jag oftast en Hva254 med 15"-svärd.

Stihlen kostade nog runt 2700 kr och jag är nu inne på 3e vintern med den (används ca 15 - 20 timmar per vecka). Hittills har jag bara bytt svärd, kedja och en fjäder till handtagsbågen. För att vara en så pass billig och lätt såg så har den fungerat mycket bra.

Avatar Fallback

Re: Första motorsågen

T.B.O  
#163839 Jag köpte en ny Hva55 som min första såg för 10-11 år sen o är mycket nöjd med den fortfarande! Är väl inte den såg som gått flest timmar men den har aldrig varit besvärlig mot mig :smile:
Tycker den kan va en vettig första såg. Mvh/Tommy

Avatar Fallback

Re: Första motorsågen

haqvor  
#163850 Den stora nackdelen med 55:an (åtminstone den jag kört) är att den vibrerar nåt så hejdlöst. Annars är det en fin såg som nog kan passa de som tagit sig förbi nybörjarstadiet bra. Den tuggar på bra utan att vara hetsig men är ganska tung.

Avatar Fallback

Re: Första motorsågen

T.B.O  
#163856 ok, tycker nog inte min vibrerar så farligt. men kan hålla med om att den e lite tung.

Avatar Fallback

Re: Första motorsågen

M_M  
#163859 Nu har jag ju inte så mycket att jämföra med, men min Stihl 026 funkar kanon! Borde väl gå att få tag i en begagnad till rätt kurs? Vad den fabriksnya motsvarigheten heter är jag osäker på...

Användarvisningsbild

Re: Första motorsågen

totte  
#163860 Det handlar om vad man skall göra med sågen. Är det främst normal kvistning i gallring och sådant så skall man ha en lätt smidig såg. Det går bra även med en sådan att ta hand om några grova träd då och då. Finns inget som hindrar att plocka ner några grova tallar med en typ Stihl 201, lätt på handen och inte hårdbelasta för mycket och framför allt ordentligt vasst och rätt filat så funkar det fint.

Skall man däremot syssla mycket med att fälla massor av grova träd, eller stå på vedbacken och kapa tiotals kubikmeter då är en såg av typ 55:an det minsta man skall ha. Men du skriver ju att du skall främst gallra och ta lite fröträd då och då, så en typ 40 cc såg är nog det som ligger närmast till hands. Sen ville du ju gärna ha en ny såg, annars kunde jag nog instämma i begagnad proffssåg i storleksklassen.

Kolla Stihl 201 och 241. 201 är en mycket lätt gallringssåg, 241 är lite mer allround och tror jag i en storlek som passar dina behov mycket bra och ligger bra till i pris.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).