Seb macahan skrev:Tack för alla svar och erfarenheter. Det blev en Mowi 10ton med en 400kran. Det stod en beg på blocket 2mil härifrån. Och till ett bra pris tyckte i alla fall jag. Så nu är det klart. Och som sagt Tack för era svar.
halvproffs skrev:Jag har också en Vreten1000. Har du Jonathan kört sönder någon fälg? senast iförrgår när hjulet snuddade en stubbe trycktes däcket in och fälgen blev upptryckt ca 2cm. Tog handsläggan och slog enkelt tillbaka bulan. Verkar vara blötjärn i fälgarna.
Man tycker att dom borde vara förstärkta.
Seb macahan skrev:Jag har inte ens hämtat den än så jag vet inte. Ja provade den på plan mark och lastade ved. Han som sålde den medgav att det var lite teknink innan man fått kläm på det. Det var inga stödben. Men jag ska montera dit det tänkte jag. Men stödben hindrar ju inte från att välta vid körning med tom vagn så vätska i däcken kan vara en bra ide. Tack
Skogstomte skrev:Seb macahan skrev:Jag har inte ens hämtat den än så jag vet inte. Ja provade den på plan mark och lastade ved. Han som sålde den medgav att det var lite teknink innan man fått kläm på det. Det var inga stödben. Men jag ska montera dit det tänkte jag. Men stödben hindrar ju inte från att välta vid körning med tom vagn så vätska i däcken kan vara en bra ide. Tack
Om man kombinerar vagnsstyrning (åt samma håll som stocken ligger) med stödben så kan man ta det allra mesta även med tom vagn. Dessutom får man 1,5m extra räckvidd iom att man vrider styret åt rätt håll. Vissa hävdar ihärdigt att stödben inte behövs men den tid jag lägger på att köra ned stödbenen tar jag igen flera gånger om i större knippor, ökad precision (jämfört med att balansera) och högre hastighet. Ska man slippa stödben måste man enligt mig bygga någon form av midja så att man kan utnyttja traktorn som motvikt.