Skogsröjning

Älgbetad björk

15 inlägg 7374 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Älgbetad björk

Tall  
#163646 Håller på och röjer ett 10 årigt bestånd och har mycket älg betad björk.Ser dock att de börjar växa lite på höjden.Vad tror ni, kan det bli något vettigt med dessa björkar eller ska jag ta bort dem.Ganska många är de.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Älgbetad björk

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163650 du behöver nog inte spara varenda en av björkarna men att spara en del sånt är ju bra så de slipper beta på ev tallar

Avatar Fallback

Re: Älgbetad björk

elis  
#163663 Jag har ett område där björkarna ser ut som de klippts som buketter, höjd ca 2 m stammen avbruten och bukettbildning. Även tallarna på det området är kraftigt betade, de längre ser ut som drinkparasoll då de tydligen stått på bakbenen och betat underifrån.
Verkar som de gillar denna mix speciellt bra så jag rör ingenting där, det får stå som det är och vara deras skafferi. Röjer jag ner söker de troligen upp en ny välsmakande gruppering och betar den istället.

Avatar Fallback

Re: Älgbetad björk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163665 Så ser all min björk och tall ut.

Avatar Fallback

Re: Älgbetad björk

foton  
#163701 Älgarna här går aldrig på björken, men betar allt annat löv och specielt enen. Tallarna klarar sej bra.

Avatar Fallback

Re: Älgbetad björk

Blivande snickare  
#163705 Lyckans ost!!

Här äter älgarna allt främst små plantor.

Avatar Fallback

Re: Älgbetad björk

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163712 man kanske skulle skicka älgarna på kurs hos "foton" :grin:

Avatar Fallback

Re: Älgbetad björk

Trocadero  
#177568 Om björken är kraftigt betad så är det nog inte mycket att spara för att få virke framöver.
Om det kommer tall/gran bland björken skulle jag röja bort björk intill dessa så att det blir pottor. Resten av björken skulle jag spara som älgmat. Kanske såga av på 1,5 m höjd så att det blir frodig älgmat. Annars kanske älgen går på tallplantorna (som vanligt). Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Älgbetad björk

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177680 Vårtbjörk är en av älgens favoriter varför undrar jag glasbjörk tar de alltid efter vårtbjörk.
Har ett par hektar ocksä som ser ut som svampar har gett upp låter de va älgens skafferi de hamnar ändå på middagsbordet för eller senare.

Men de retar mig alltid när jag går förbi tror jag tappar minst 20 års produktion på den marken. Men 200 kg kött varje år underlättar :lol:

Alvarligt tänkt så skog blir det alltid ändå men kvaliteten och tillväxten är förlorad har sett tallföryngringar som jag tänkt att det är bara att det är att börja om med men, efter 10 år så ser det hyfsat ut men tillväxt och kvalitet är för alltid förlorat.


zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Älgbetad björk

MNskog  
#177699 Börja jaga älg redan i September. Då har ni en chans att få ner skadenivån.

Användarvisningsbild

Re: Älgbetad björk

halvproffs  
#177700
Blivande snickare skrev:Lyckans ost!!

Här äter älgarna allt främst små plantor.


Ålgar brukar inte äta små plant för att det är jobbigt för dem att gå ner på knä för att nå dom. Äter helst i huvudhöjd och uppåt. Tror nog att rådjuren är boven i dramat.
Som Zorran skrev äter dom helst vårtbjörk, glasbjörk är nödföda. Brukar gå att få en bra granföryngring mellan björkarna, röj om det ät tätt, tallen brukar få det svårt.

Avatar Fallback

Re: Älgbetad björk

Blivande snickare  
#177858 Ja det kan bra stämma! Här finns nog både tall och björk men äter rådjuret björk oxå?
Plantorna jag skrev om var avätna 10 cm från backen men björken runt om var orörd.

Avatar Fallback

Re: Älgbetad björk

Blivande snickare  
#177859 Ja det kan bra stämma! Här finns nog både tall och björk men äter rådjuret björk oxå?
Plantorna jag skrev om var avätna 10 cm från backen men björken runt om var orörd.

Avatar Fallback

Re: Älgbetad björk

Tall  
#177870 Jag får ändra till rådjur istället :|

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgbetad björk

JonnyiBullaren  
#179153 Ibland kan man som skogsägare där man arrenderar ut jaktmarken fundera på vilket som lönar sig bäst. Odla skog för skogsproduktion eller älgproduktion... Häromkring betalar folk 100-200 kr/ha för jaktmark!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).