Skogsvagn (Huggarvagnar)

Mowi problem

13 inlägg 12214 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mowi problem

superdave  
#146853 tjena, jag har en Mowi kran där packningen på bomcylindern förmodligen läcker, inget fel på ventilen och slangen är det inge stopp i.

fråga; hur demonterar man locket utan problem om man inte har lust att kasta ut pengarna på ett specialverktyg? nån tipsade om ett spänband men locket är ju bara 1cm, max, högt så det känns inte riktigt rimligt, dock ska ja testa det ändå.

tips mottages tacksamt


Senast redigerad av superdave mån 21 nov 2011, 22:12, redigerad totalt 1 gång.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: mowi

foton  
#146937 En stor rörtång, ev. borra en liten försäkning några mm. och slå med en don.

Avatar Fallback

Re: mowi

superdave  
#163427 buff

när jag hanterade en ensilagebal så höll vagnen på att välta så jag släppte ned balen snabbt men innan balen tog mark släppte jag spaken snabbt, stora påfrestningar där, vilket resulterade i en smäll. inget på kranen gick av eller något liknande men bommen svarade inte när man körde den funktionen. som tur var landade gripen på den bakre banken så jag kunde köra hem obehindrat.

väl hemma visade det sig att muttern som sitter på änden av kolven och som håller i packningen inne i cylindern hade gängat av så allt låg på botten och skramlade.

tipset funkade inte då locket satt som F , pappa får köra den till ett proffs, funkar det med :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: mowi

Fiat 4WD  
#208074 Dagens!

Lite allmän fråga egentligen men eftersom jag använder Mowi å 300-kranen hamnar den här;

Har nån råkat ut för att nån ventil frusit fast?

i mitt fall ventilen till grippen, Gick att stänga gripen men den var tvärstopp för att öppna :shock:
Först trodde jag att det var nåt skräp, stålfjäder eller liknande som fastnat för det var verkligen bomstopp.
Men efter ½-timmes upptining men värmepistol fungera den som vanligt resten av dan.

Kan det komma in vatten nånstans i ett 2-spaks-paket?
Eller var/är det kondens?
Eller är det någon visare person som tänkt igenom detta aktiv på forat?
Å hur ska man undvika detta var gång det varit riktigt kallt å blir mildare?

Tips mottages tacksamt
/Anders

Avatar Fallback

Re: mowi

eqlazer  
#208086
Fiat 4WD skrev:Har nån råkat ut för att nån ventil frusit fast?

i mitt fall ventilen till grippen, Gick att stänga gripen men den var tvärstopp för att öppna :shock:
Först trodde jag att det var nåt skräp, stålfjäder eller liknande som fastnat för det var verkligen bomstopp.
Men efter ½-timmes upptining men värmepistol fungera den som vanligt resten av dan.


Novis som jag är så upptäckte jag senast i kylan att vid start gick rotatorn väldigt långsamt innan oljan hade fått upp lite temperatur. Så kanske kan det vara tillräckligt att köra igenom lite ljummen olja genom ventilpaketet mha rotatorn?

Avatar Fallback

Re: mowi

Glimtbon  
#208093 Har en 400 kran med 2 spak el on/off. Ibalnd så "fryser" gripen och jag måste motionera den med handkraft via ventilpaketet. Verkar som samma problem.
Fiat 4WD skrev:Dagens!

Lite allmän fråga egentligen men eftersom jag använder Mowi å 300-kranen hamnar den här;

Har nån råkat ut för att nån ventil frusit fast?

i mitt fall ventilen till grippen, Gick att stänga gripen men den var tvärstopp för att öppna :shock:
Först trodde jag att det var nåt skräp, stålfjäder eller liknande som fastnat för det var verkligen bomstopp.
Men efter ½-timmes upptining men värmepistol fungera den som vanligt resten av dan.

Kan det komma in vatten nånstans i ett 2-spaks-paket?
Eller var/är det kondens?
Eller är det någon visare person som tänkt igenom detta aktiv på forat?
Å hur ska man undvika detta var gång det varit riktigt kallt å blir mildare?

Tips mottages tacksamt
/Anders

Användarvisningsbild

Re: mowi

Fiat 4WD  
#208573 Till Glimtbon;

Japp, det tycks vara precis samma, och efter motionen fungerar den fint.

Konstigt nog är det värst vid ngr få minusgrader, vid -15 å kallare har det aldrig hänt.

/Anders

Användarvisningsbild

Re: mowi

T Landström  
#208591 Fuktigare luft vid några minus än vid minus 15... Kan vara förklaringen...

Användarvisningsbild

Re: mowi

Skogstomte  
#208702 Det händer ibland på vår Terri att det kommer in vatten och fryser i fjäderhuset. Vanlig femspak utan servo, men någon form av fjäderhus måste det ju vara även på servospakar.

Användarvisningsbild

Re: mowi

Fiat 4WD  
#211282 Dagens!

Jo, håller med "nånstans" har det kommit in vatten å sen fryser.

MEN eftersom det bara är en ventil av sju, så tror jag inte på kondens.

Vet nån hur man gör för att öppna ventilen och torka torrt?
:?:

Användarvisningsbild

Re: mowi

Fiat 4WD  
#263551 Ingen som haft frysproblem denna fuktiga vinter?

Tips mottages utan ersättning :wink:

Avatar Fallback

Re: Mowi problem

Henrik.E  
#746589 Forstätter med samma problem jag också.
Mowi 400 kran med lättviktspaket, 2 spaks on/off.
Det fryser för mig också på funktionen för att stänga gripen.
Har inte kollat så noga men lär man riva isär alla sektionerna för att komma åt ?
Det är när sliden ska tryckas nedåt så troligvis har jag vatten som frusit på undersidan ?

Avatar Fallback

Re: Mowi problem

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746796 Du har sannolikt ett Hydrocontrol D3M med 4 elektriska on/off som det "stora" ventilpaketet. Man skulle kunna misstänka issörja i ändkoppen på aktuell sektion. Du skall INTE dela ventilen. Bara lossa ändkoppen, 4 små insex.

MN

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).