tis 08 maj 2012, 17:28#174337
Tjena. Vi har en 3.4 (samma vagn annan kran) och är mycket nöjd med den. Använder den dagligen i verksamheten under sommartid då vi har ett plantställ och transporterar 120 plantlådor (ca 600kg + 100 kg för stället) ut på hygget. Fungerar klockrent! Ansvariga för planteringne är lyriska över denna vagn då det går lungt och fint tack vare vagnsdriften och man kan köra över rejäla hinder. Helt makalöst att egentligen kunna ta sig ut på ett hygge ( ni vet hur det ser ut efter markberedning, massvis med bråte och "svår" terräng) med detta ekipage. Fördelen gentemot en skotare att transportera ut planten är många, oehört smidigt, man fraktar hela ekipaget på en släpvagn samt att det är väldigt billigt vid inköp samt reservdelar emot vad en skotare är. Har somsagt bara positivt att säga om avesta vagnarna efter använt dem i 5 år. Dock har vi renoverat boggielageret, men det skulle jag tro är pga. att man lastar för tungt då man använder den för att köra hem veden eller ta rätt på vindfällen, vid mindre huggningsjobb och dylikt. Man bör nog nöja sig med att lasta 1 m3fub och inte vräka på 1.5-2m3fub, sliter nog mer än vad man tror. Ang. att "steloperera" fyrhjulingar så hjälper det fullt tillräckligt att beställa eftermarknads fjädrar av din handlare(vi använder oss av Polaris). Vi köpte de hårdare fjädrarna till sexhjulingen och monterade in i våran XPS Forest. Gick bra trots highlifter kittet, sjunker inte ihop ett dugg. Man vill ju kunna koppla av vagnen och ändå åka på sin fyrhjuling och ha fjädring. På vår honda trx 650 har vi köpt de hårdaste fjädrarna som gick att få tag på till den med, men den sjunker ihop litegrann. Highlifter kittet samt ITP Mud-lite XXL däck med 33 mm spårdjup gör fantastiskt mycket för terrängegenskaperna då man får rejält högre frigångshöjd samt ett otroligt mycket bättre grepp