Avverkning (slutavverkning)

LÖNER 2011

96 inlägg 41094 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

Cruiser_no1  
#163053 Det att entreprnörer köper nya maskiner fastän dom klagar beror ju på drigtsäkerhet, en ny går ju oftast bättre än en på 15 000 timmar, plus att det är ett års garantin på den! Men det är ju dom som väljer att amortera istället för reparera! Kommer man in i en ond cirkel där maskine är sönder för jämnan blir ju det inga pengar heller och det man har tjänat går åt till reservdelar, och man får inget virke i backen till skotarna!

Därför köper man en ny maskin.....

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

JD 2006  
#163081
FruTall skrev:
nelson87 skrev:
det är lätt att säga det nu när ni sitter i klassrummet. det är en annan sak när ni står där i skogen och faktiskt vet med er att ni har en del krav på er.
men det är dom unga från skolorna som kommer göra framtiden i skogen..


Jag har jobbat på industri i 4 år innan jag började plugga, kommer inte känna att jag har några krav på mig att köra maskin sen! betalar dom inte skaffar jag annat jobb! Ha så höga kvalitetskrav på utförandet och sen inte få betalt för de känns rätt meningslöst! flytta en pall från a till b är inte så svårt å man kan stänga av allt å inte ens tänka!!



att stå och slava på en industri är tortyr och finns nog ingen som trivs med det. Är det inte då bättre att ha ett jobb man tycker om och trivs med och det man faktiskt slitit och pluggat till för en lite längre timpen. PÅ en industri står du kvar och stampar på samma ställe med samma skit lön och utvecklas inte ett dugg.. Där kan du knappast avancera dig uppåt. I skogen kan du ju iaf bli egen osv osv....


Där har du träffat en väldig viktig punkt vad gäller allt arbete tycker jag också...att man skall kunna avancera och känna att man utvecklas, både att bli bättre förare men även att lära sig andra kunskaper kring skogen och arbetslivet. Men det är väl det där med att avancera som iaf jag tycker känns lite svårt, vart avancerar du när du kört maskin i låt säga 5-10 år...Bli egen...ok men då blir steget lite annat mot att t.ex avancera i olika grader i andra yrken.
Då skall man låna otroligt mycket pengar m.m.

OBS! nelson87 vad kör du på för avtal när din lön tydligen skall vara 120 kr/tim??

Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

bodaedet  
#163150 Mina anställda har 140-150kr tim, arbetsbil och arbetstider som de lägger upp själva, kravet jag har är att arbetsveckorna ska sluta runt 40tim. Självklart så ska arbetet utföras så att markägaren är nöjd.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Klas  
#163153
FruTall skrev:
nelson87 skrev:
det är lätt att säga det nu när ni sitter i klassrummet. det är en annan sak när ni står där i skogen och faktiskt vet med er att ni har en del krav på er.
men det är dom unga från skolorna som kommer göra framtiden i skogen..


Jag har jobbat på industri i 4 år innan jag började plugga, kommer inte känna att jag har några krav på mig att köra maskin sen! betalar dom inte skaffar jag annat jobb! Ha så höga kvalitetskrav på utförandet och sen inte få betalt för de känns rätt meningslöst! flytta en pall från a till b är inte så svårt å man kan stänga av allt å inte ens tänka!!



att stå och slava på en industri är tortyr och finns nog ingen som trivs med det. Är det inte då bättre att ha ett jobb man tycker om och trivs med och det man faktiskt slitit och pluggat till för en lite längre timpen. PÅ en industri står du kvar och stampar på samma ställe med samma skit lön och utvecklas inte ett dugg.. Där kan du knappast avancera dig uppåt. I skogen kan du ju iaf bli egen osv osv....


Är det att avancera om man blir egen? Känns som en återvändsgränd om man tror att det är lättare att klättra i karriären när man sitter och kör maskin än om man är på en industri. Spelar nog större roll hur stort företaget är och vad ägaren/chefen har för vilja att t.ex. utbilda sin personal.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

foton  
#163188 "klas" Om arbetet bara går ut på att bli rik och avansera till någon fin titel, så skall du nog inte satsa på skogen. De som jobbar där väderar helt andra saker.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

JD 2006  
#163216
bodaedet skrev:Mina anställda har 140-150kr tim, arbetsbil och arbetstider som de lägger upp själva, kravet jag har är att arbetsveckorna ska sluta runt 40tim. Självklart så ska arbetet utföras så att markägaren är nöjd.


Låter väl helt ok....men det finns många i skogen som har fel lön idag.
Vet dom som kört MÅNGA år samt kör skift osv. som bara har 130kr/tim!!!!

Jaja allting är relativt, finns säkert många som läser detta och tänker "det vanliga" för en skogsarbetare "man har ju iaf jobb"........börjar bli lite lätt less på det uttalandet i-)

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Herr Krånglin  
#163242
JD 2006 skrev:
bodaedet skrev:Mina anställda har 140-150kr tim, arbetsbil och arbetstider som de lägger upp själva, kravet jag har är att arbetsveckorna ska sluta runt 40tim. Självklart så ska arbetet utföras så att markägaren är nöjd.


Låter väl helt ok....men det finns många i skogen som har fel lön idag.
Vet dom som kört MÅNGA år samt kör skift osv. som bara har 130kr/tim!!!!

Jaja allting är relativt, finns säkert många som läser detta och tänker "det vanliga" för en skogsarbetare "man har ju iaf jobb"........börjar bli lite lätt less på det uttalandet i-)



Det tänket är ju orsaken att det är som det är i skogen .
Här har du en bulle och 5 kr åk och skota i en vecka :wink:
Ok man har ju aif ett jobb.
Har träffat folk som inte fattar hur man kan säga att avtalsenlig lön är ett minimum för vad man ska ha.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

snubblaren  
#163253 Vad är avtalsenlig minimilön enligt facket?

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163299
nelson87 skrev:
kjugekarlsson skrev:
nelson87 skrev:passar man bara att jobba i skogen om man vill jobba 12 timmar per dygn för 120 kr i timmen???


Vem säger att du ska jobba 12 timmar om dagen och ha 120 kronor i timmen?

Jag jobbar iaf inte efter de parametrarna...


När åker du hemifrån och när kommer du hem? hur mkt betalt får du då?


Jag åker hemifrån mellan 04:00 och 05:00 beroende på hur långt jag har till maskinen när jag kör själv på den och jobbar fram till 15:00 ungefär. Kör vi skift kör jag mellan 06-14 eller 14-22, alternativt 12-22.

Jag har 140kr/tim, firmabil och kan jobba i stort sett hur jag vill bara jag gör mina timmar och gör vad jag ska göra under dessa timmar.

Jag har fördelen att ha en bra arbetsgivare som många andra inte verkar ha utifrån vad man läser här?

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Klas  
#163326
foton skrev:"klas" Om arbetet bara går ut på att bli rik och avansera till någon fin titel, så skall du nog inte satsa på skogen. De som jobbar där väderar helt andra saker.


Jag sa inte att allt arbete går ut på att bli rik, men grund idén med att jobba måste väl ändå vara att tjäna pengar. Annars är det ju bara en dyr hobby. Men vad jag försöker förstå är varför man inte kan ha dom mervärdena som så många tycker att jobba i skogen innefattar och även tjäna pengar när man är på jobbet?
Bara för att man tycker det är kul att jobba i skogen behöver man väl inte göra det till en
mindre timpeng än andra yrkesgrupper?!
Med ditt tänk och attityd kommer ju aldrig skogsmaskinsförare klättra i timpeng.
Personligen så tror jag att en maskinförare arbetar hårdare och mer än vad jag gör, men ändå så ligger ni/dom på 30-40:- mindre i timmen (blir ca 55 000:- på ett normalt år).
Låter ju inte riktigt rimligt i mina öron i alla fall.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

JD 2006  
#163344
Klas skrev:
foton skrev:"klas" Om arbetet bara går ut på att bli rik och avansera till någon fin titel, så skall du nog inte satsa på skogen. De som jobbar där väderar helt andra saker.


Jag sa inte att allt arbete går ut på att bli rik, men grund idén med att jobba måste väl ändå vara att tjäna pengar. Annars är det ju bara en dyr hobby. Men vad jag försöker förstå är varför man inte kan ha dom mervärdena som så många tycker att jobba i skogen innefattar och även tjäna pengar när man är på jobbet?
Bara för att man tycker det är kul att jobba i skogen behöver man väl inte göra det till en
mindre timpeng än andra yrkesgrupper?!
Med ditt tänk och attityd kommer ju aldrig skogsmaskinsförare klättra i timpeng.
Personligen så tror jag att en maskinförare arbetar hårdare och mer än vad jag gör, men ändå så ligger ni/dom på 30-40:- mindre i timmen (blir ca 55 000:- på ett normalt år).
Låter ju inte riktigt rimligt i mina öron i alla fall.


Ja Klas du verkar tänka som mig iaf.....sen vad som är rätt och fel är väl svårt att säga.
Klart är dock att man kan faktiskt inte bara säga att vi i skogen värderar andra saker än lönen.
Då har jag en motfråga till dem som hävdar det.

Varför jobbar folk i gruvor under jord??
Är det för den fina arbetsmiljön?
Den fina utsikten?
Korta skift?

Mitt svar på den frågan är iaf PENGAR.

Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

johaniskogen  
#163381 Där har du träffat en väldig viktig punkt vad gäller allt arbete tycker jag också...att man skall kunna avancera och känna att man utvecklas, både att bli bättre förare men även att lära sig andra kunskaper kring skogen och arbetslivet. Men det är väl det där med att avancera som iaf jag tycker känns lite svårt, vart avancerar du när du kört maskin i låt säga 5-10 år...Bli egen...ok men då blir steget lite annat mot att t.ex avancera i olika grader i andra yrken.
Då skall man låna otroligt mycket pengar m.m.

OBS! nelson87 vad kör du på för avtal när din lön tydligen skall vara 120 kr/tim??[/quote]

du blir arbetsledare på ett nytt avverkningslag om företaget du jobbar på vill utöka, ser jag som en naturlig åtgärd i framtiden i mitt företag, du kommer dessutom få mera ansvar och några extra kronor i kuvertet...

Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163493 Är nyfiken på vad ni tycker man ska ha för lön när man kör lite extra skotare på helger när man går i skogsbruksskola?

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Klas  
#163509
JD 2006 skrev:
Klas skrev:
foton skrev:"klas" Om arbetet bara går ut på att bli rik och avansera till någon fin titel, så skall du nog inte satsa på skogen. De som jobbar där väderar helt andra saker.


Jag sa inte att allt arbete går ut på att bli rik, men grund idén med att jobba måste väl ändå vara att tjäna pengar. Annars är det ju bara en dyr hobby. Men vad jag försöker förstå är varför man inte kan ha dom mervärdena som så många tycker att jobba i skogen innefattar och även tjäna pengar när man är på jobbet?
Bara för att man tycker det är kul att jobba i skogen behöver man väl inte göra det till en
mindre timpeng än andra yrkesgrupper?!
Med ditt tänk och attityd kommer ju aldrig skogsmaskinsförare klättra i timpeng.
Personligen så tror jag att en maskinförare arbetar hårdare och mer än vad jag gör, men ändå så ligger ni/dom på 30-40:- mindre i timmen (blir ca 55 000:- på ett normalt år).
Låter ju inte riktigt rimligt i mina öron i alla fall.


Ja Klas du verkar tänka som mig iaf.....sen vad som är rätt och fel är väl svårt att säga.
Klart är dock att man kan faktiskt inte bara säga att vi i skogen värderar andra saker än lönen.
Då har jag en motfråga till dem som hävdar det.

Varför jobbar folk i gruvor under jord??
Är det för den fina arbetsmiljön?
Den fina utsikten?
Korta skift?

Mitt svar på den frågan är iaf PENGAR.


Ja, självklart är pengar en stor bidragande faktor.
Bra förmåner och möjligt till att avancera/utbilda sig inom företaget är ju också saker som jag/folk brukar väga rätt så högt. Kan ju ta Södra som ex, där får du 2000:- i friskvårdspengar, 1000:- i trivselpengar, dom betalar även hälften av dina utbildningar (jägar examen m.m) Du kan även få högre månadslön om du avstår att ta alla dina semesterveckor i ett svep.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

JD 2006  
#163533 Intressant!! Lät som bra ideér, såna saker är ju en löjlig kostnad för ett företag medans det är en riktigt fin gest men även ett tillskott i kassan för en anställd :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).