Traktorer och processorer

2spak i traktorn

21 inlägg 18493 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

2spak i traktorn

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161347 hur har alla monterat EHC 2spak i sina traktorer.
Står inför behov av ny skogsvagn och lutar åt att det blir 2spak istället för 6spak i bakrutan,
men hur har alla som har det idag monterat de?
Har funderat på att montera de i framkant på stolen så spaken blir framför armstöden och stolen går ändå att svänga runt med den lösningen. att byta armstöd blir inte aktuellt då vi använder traktorn till mer än skogen och ofta byter mellan skogsvagnen och övriga redskap.

ska sitta i en valtra 6550



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: 2spak i traktorn

Valmet6400  
#161378 Har monterat armstöd på 6400:an, tycker inte det stör. Kan vara lite i vägen då det högra armstödet med spak är lite ivägen för riktningsomkastaren. Men du har ju hitec så då borde ju inte de vara något bekymmer.

DSCN1360.JPG


Brukar vika upp det högra armstödet när jag kör framåt. Armstödet sitter bara fast med 2 bultar så till vårbruk och sådant brukar jag montera bort den.

Det finns också att köpas teleskopstag att montera i balken mellan övre och nedre rutan, som går att vika åt sidorna när man inte använder kranen.

Användarvisningsbild

Re: 2spak i traktorn

Valmet6400  
#161379 http://www.valtra.fi/tradein/tracpic/358/215-JAC_2.jpg

Kanske ett alternativ, orginalarmstöden kvar med stag som går under.

Avatar Fallback

Re: 2spak i traktorn

bulten1  
#161512 Jag jobbar med samma fundering just nu. Ska prova att göra stag som jag monterar på plåten som bakre rutan tätar emot i nederkant. Den som blir framför knäna när du är vänd bakåt. Har räknat på en lösning där jag viker upp spakarna så att dom pekar uppåt när dom inte används. Svårt att förklara men ska se om jag får till nån bild när jag är färdig. Jag har även Twintrac och joystick till lastaren i höger armstöd så det stökar också till det hela. Det är en Valtra 6250. Jag är också intresserad av andra lösningar.

Avatar Fallback

Re: 2spak i traktorn

Potatischips  
#163122 Är detta samma "system" som "http://www.forsmw.se/1/sv/skogsvagn-med-kran/ct-5,1-9.php?type=prod&prodid=prod_prod-s1/103" är till "Farmas" vagnar??

MVH

Avatar Fallback

Re: 2spak i traktorn

bulten1  
#163134 Det är ju bra beskrivet hos farma under utrustning och extra. Jag har ett par danfoss spakar som styrs elproportionalt, ju mer du drar i spaken ju mer öppnar sliderna och desto fortare går kranen. Grip och utskjut styrs via el on/off uppe på spakarna. Det som jag tycker verkar oklart är hydraulservostyrningen. Det ser ut som spakarna bara har elkablar. Jag vill ju gärna ha det till att vid hydraulservo så har du tunnare servo slangar som går till spakarna och via ett lägre "servotryck" påverkar sliderna i ventilpaketet. Hos farma verkar det som det är el som påverkar ett ventilpaket som ger servotryck till rätta paketet. Det blir ju kaka på kaka isåfall men jag kanske har missat något hos Farma. Ska se om jag hinner ta ett par bilder och lägga ut så får ni se hur jag har löst montering i min Valtra 6250.

Avatar Fallback

Re: 2spak i traktorn

ulfgustav  
#163135 Om en ventil har hydraulservo ja då är det servo tryck till spakarna (Ca 20-25 bar) sedan så går det 2 st servoslangar till varje kranfunktion, du kan inte få toppkontakt med servo utan här brukar det vara el onoff. Totalt så blir det 6 slangar mellan varje spak och paket

Avatar Fallback

Re: 2spak i traktorn

Potatischips  
#163166
bulten1 skrev:Det är ju bra beskrivet hos farma under utrustning och extra. Jag har ett par danfoss spakar som styrs elproportionalt, ju mer du drar i spaken ju mer öppnar sliderna och desto fortare går kranen. Grip och utskjut styrs via el on/off uppe på spakarna. Det som jag tycker verkar oklart är hydraulservostyrningen. Det ser ut som spakarna bara har elkablar. Jag vill ju gärna ha det till att vid hydraulservo så har du tunnare servo slangar som går till spakarna och via ett lägre "servotryck" påverkar sliderna i ventilpaketet. Hos farma verkar det som det är el som påverkar ett ventilpaket som ger servotryck till rätta paketet. Det blir ju kaka på kaka isåfall men jag kanske har missat något hos Farma. Ska se om jag hinner ta ett par bilder och lägga ut så får ni se hur jag har löst montering i min Valtra 6250.


Okej, hur dom fungerar har jag fattat :smile: Men angående "sammankopplingen" så står det "Kontakterna mellan vagn och traktor sker via en elkabel samt endast en hydraulslang som behövs för tryck och retur från traktorn."

Men annars finns ju denna: http://www.forsmw.se/1/sv/skogsvagn-med ... rod-s1/110 vet inte om den är bättre men det kräver ju tydligen mer monteringsarbete än el-hydraulen! Den är även billigare har jag för mig att det stod någonstans men jag är ingen expert inom området så jag vet inte vad som är att föredra.. Det enda jag vet är att jag vill ha "joysticks" och vändbar stol!!

Tack det skulle vara trevligt med en bild på hur du har det! :smile:

Avatar Fallback

Re: 2spak i traktorn

ulfgustav  
#163274 Om du har bestämt att du skall ha joysticks monterade i stolen och att den skall vara vändbar då är enda valet elektrisk proportionalstyrning eftersom det inte är en praktisk lösning att ha totalt 10 st servoslangar samt elkabel lindad runt stolen.

Avatar Fallback

Re: 2spak i traktorn

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163276
ulfgustav skrev:Om du har bestämt att du skall ha joysticks monterade i stolen och att den skall vara vändbar då är enda valet elektrisk proportionalstyrning eftersom det inte är en praktisk lösning att ha totalt 10 st servoslangar samt elkabel lindad runt stolen.


Jag har så i Teg:en men då är det ju en fast montering inget man plockar i och ur. Men funkar gör det.

Avatar Fallback

Re: 2spak i traktorn

Potatischips  
#163320
roten skrev:Jag har så i Teg:en men då är det ju en fast montering inget man plockar i och ur. Men funkar gör det.


Vilket är det du har? Hydraulservon? Har inte heller tänkt plocka bort dom i och med att jag bara ska ha traktorn i skogen så då borde det går med Hydraulservoventiler!?

Kom på en sak.. Vet ni vilka knappar som gör vad på spakarna? eftersom det bara är 2 knappar på varje spak(som man ser iaf) känns som att det är få eftersom dem ska sköta grip, stödben och utskjt(om man har det) det ska dem göra på "elproportionalstyrning med joystick" iaf så jag antar att det är samma på "hydraulen" också!?

Avatar Fallback

Re: 2spak i traktorn

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163331 Jo hydraulservon är det jag har. Knapparna är till grip och utskjut. Tyvärr bara on off så det kan bli lite ryckigt på utskjutet med full grip.

Nackdel med hydraulservo är värmen som blir från dom då dom sitter nära benen. Mina är isolerade av förra ägaren med liggunderlag :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: 2spak i traktorn

ned  
#163364 Har en Valtra 6300 med twin track har monterat dom på två rörpofiler,det går att snurra stolen utan att behöva flytta spakarna, det enda är att dom sitteren aning för långt ifrån kroppen, men kör man inte på heltid så går det bra iallafall.

Avatar Fallback

Re: 2spak i traktorn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163365 Spakplacering i min 805 av hydralservospakar, den vänstra är fast och höger sitter på ett dörrgångjärn(vólvo 140) i botten och är uppvikbar.
Spakarna hamnar på lagom avstånd så jag får både rygg och armstöd när jag kör

Avatar Fallback

Re: 2spak i traktorn

ned  
#163388 Här är en variant till Valtra 700 fästet sitter i tryckstångsfästet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).