Traktorer och processorer

Skillnad mellan Radial eller Diagonal däck?

10 inlägg 23723 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skillnad mellan Radial eller Diagonal däck?

Jägarn  
#15872 Till min nya Valtatraktor medföljer Radial däck säljaren rekommenderade att byta ut dem till diagonaldäck.:roll:
Vad kör ni på är det nödvändigt eller ej att investera ca 9000 sek på nya däck eller ej :?:
Är det värt det och vad är skillnaden mellan radialdäck och diagonaldäck?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15878 Kunde du inte välja diagonaldäck när du beställde traktorn :?:

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15886 Är det skogen du ska köra i är diagonaler att föredra, de är tåligare mot stickskador

Avatar Fallback
Jägarn  
#15913
MasseyFerguson skrev:Kunde du inte välja diagonaldäck när du beställde traktorn :?:

Nä inte från fabrik utan Lantmännen måste byta ut däcken när traktorn kommer till dom.
Måste vara dyrare än att Finnarna sätter på däcken direkt. :x

   TS
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15921 Märkligt måste jag säga

Avatar Fallback

Radial eller Diagonal

Maja  
#15925 En proffshuggare i närheten har kört på radial i flera år och det har gått bra. Högt tryck, dock! Hade precis köpt nya radialdäck när just den traktorn behövdes för skogsuppdrag så jag var tvungen att fråga nån som hade provat.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15926 Vet du vilket tryck han har i sina däck Maja?

Avatar Fallback
Maja  
#16271 Så ska man komma ihåg också... 2 eller 2,5 kg tror jag. Tryckmätarna är inte överens i verkstan så 2,3 blev bra.

Avatar Fallback
Månstorpan  
#20004 de va en lustig försäljare du har, låter precis som han lurat dig för beställer du en ny valtra så avgör du ju själv vilka däck du vill ha, märke, storlek, radial lr diagonal... men nästa fråga är ju använder du traktorn nåt i jord lr kör du enbart i skog me den? ju större andel skogs körning ju mer säger att du ska ha diagonal, mycke sten i dina marker?

kör mycke i jord men har diagonal på våran för att däcken ska hålla sen i skogen, kör ändå me runt 3 kg i bakdäcken men går som oftast ett däck varje vinter iaf... så mitt tips e ju att kör me dina radial däck, mycke luft i dom! å sen för varje däck som körs sönder så köper du ett diagonal ist för ett nytt radial... efter några år så ha du fått de runt om :)

Avatar Fallback
Jägarn  
#20019
Månstorpan skrev:de va en lustig försäljare du har, låter precis som han lurat dig för beställer du en ny valtra så avgör du ju själv vilka däck du vill ha, märke, storlek, radial lr diagonal... men nästa fråga är ju använder du traktorn nåt i jord lr kör du enbart i skog me den? ju större andel skogs körning ju mer säger att du ska ha diagonal, mycke sten i dina marker?

kör mycke i jord men har diagonal på våran för att däcken ska hålla sen i skogen, kör ändå me runt 3 kg i bakdäcken men går som oftast ett däck varje vinter iaf... så mitt tips e ju att kör me dina radial däck, mycke luft i dom! å sen för varje däck som körs sönder så köper du ett diagonal ist för ett nytt radial... efter några år så ha du fått de runt om :)


Skojar du om sten jag bor ju i Småland:lol:
Nja försäljaren va det inte något fel på för han skämdes :oops: , det är faktiskt så att även om diagonal däck är billigare att göra än radial (på 70talet var alla traktordäck diagonal) så är de dyrare idag pga diagonal görs i så små serier.
Kolla med Lantmännens säljare ifall du kan få däcken monterade på fabriken.:roll:
Det som gör Radial så sårbara är att de "flyter ut" där däcket möter marken därför ska man pumpa dem till 3 kg tryck om man ska ut i skogen.
Går ett sönder måste man köpa samma typ som finns på andra sidan tyvärr.:cry:
Tänkte annars själv samma sak.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).