Uppvärmning

Tegel i arimax 35

18 inlägg 19618 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tegel i arimax 35

hakki  
#160694 Hej!Fivk lite problem med min arimax 35 vedpanna,pannan är cirka 5 år gammal,äldre modell med 180 l vedutrymme,ingen fläkt.Blev dåligt drag varefter sotning o fejning inleddes dock utan resultat,började snoka runt i pannan och upptäckte 2 halva tegelstenar längst bak i pannan ovanpå rostern.Tog bort stenarna och har kört som vanligt några gånger nu..började dock grubbla ifall jag kan förstöra nånting i pannan,teglet har ju nån uppgift.någon som har erfarenhet av detta? :shock:



   TS
Avatar Fallback

Re: Tegel i arimax 35

skogshasse  
#160725 hej jag har en arimax 35 framtill i pannan sitter roster i mitten sitter keramiken skyddad baktill har du konvektionsdelen den som ska ta till vara värmen så var hitta du tegelstenarna för orginal finns det inget tegel i pannan utan det är keramikplattor som är ganska stora så har du verkligen hittat tegelstenar i pannan längst bak så måste det vara någon som lagt dit dom har du möjligen en bild på problemet har haft toppmatad panna sen 1989 och är väldigt nöjd och jag har aldrig behövt byta keramik som vissa pannor måste byta på intervaller om 3-5 år mvh skogshasse

Avatar Fallback

Re: Tegel i arimax 35

hakki  
#160731 Ok.tegelstenar kan väl va en överdrift..säkert keramiken som du skriver isåfall,stenarna var dock formade som mindre tegelstenar men lite porösare material,men du skriver attdom ska lagra värmen?inte skydda vattenmantlar el.dyl?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tegel i arimax 35

hakki  
#160734 har du nått bra tips var man ska försöka kolla för att se vartifrån stenarna fallit?har försökt kolla från sotluckan baktill samt sidoluckorna men inte blivit mykke klokare, skulle tydligebehöva krypa in från bottnen ipannan.vilket ju inte är så lockande :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tegel i arimax 35

Mäki  
#160756 Jag har en Arimax 25kp och på den har jag problem med att keramikstenarna som fungerar som roster smälter och spricker sönder. En bekant med samma panna har samma problem så kvaliteten på Arimax kanske inte riktigt håller måttet?

Avatar Fallback

Re: Tegel i arimax 35

hakki  
#160794 har du bytt stenarna då eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tegel i arimax 35

Mäki  
#160924 Ja första gången fick jag dom på garanti men andra gången blev jag tvungen att betala själv, dyra var dom men inte kan jag ju byta panna bara för det.

Avatar Fallback

Re: Tegel i arimax 35

skogshasse  
#160937
Mäki skrev:Jag har en Arimax 25kp och på den har jag problem med att keramikstenarna som fungerar som roster smälter och spricker sönder. En bekant med samma panna har samma problem så kvaliteten på Arimax kanske inte riktigt håller måttet?

hej på dej du skriver att keramiken fungerar som roster det gör det inte på min panna så kan du ta en bild och lägga in så vi andra får så hur det är konstruerat för i min panna så har jag ett gjutjärnsroster och på det eldar man veden och askan ramlar ner mellan springorna ner till asklådan så om du har keramik där jag har mitt roster så tycker jag det verkar konstigt men en eller ett par bilder förklarar mycket vad har du för årsmodell på din panna

Avatar Fallback

Re: Tegel i arimax 35

skogshasse  
#160939
hakki skrev:har du nått bra tips var man ska försöka kolla för att se vartifrån stenarna fallit?har försökt kolla från sotluckan baktill samt sidoluckorna men inte blivit mykke klokare, skulle tydligebehöva krypa in från bottnen ipannan.vilket ju inte är så lockande :lol:

hej på dej om du tar bort sekundärluftlådan så kommer du åt keramiken för på min arimax 35 så sitter keramiken mitt i pannan (obs i mitten) alltså inte i början där vedmagasinet är eller längst bak där konvektionsdelen sitter som ska ta upp värmen utan i mitten och mig vetligt så är både 35 och 25 uppbyggd på samma sätt sen har vi arimax 60 och den har ingen keramik i dom som jag har tittat på (men det kanske finns) så jag är inte 100 på arimax 60

Användarvisningsbild

Re: Tegel i arimax 35

Mäki  
#160942
skogshasse skrev:
Mäki skrev:Jag har en Arimax 25kp och på den har jag problem med att keramikstenarna som fungerar som roster smälter och spricker sönder. En bekant med samma panna har samma problem så kvaliteten på Arimax kanske inte riktigt håller måttet?

hej på dej du skriver att keramiken fungerar som roster det gör det inte på min panna så kan du ta en bild och lägga in så vi andra får så hur det är konstruerat för i min panna så har jag ett gjutjärnsroster och på det eldar man veden och askan ramlar ner mellan springorna ner till asklådan så om du har keramik där jag har mitt roster så tycker jag det verkar konstigt men en eller ett par bilder förklarar mycket vad har du för årsmodell på din panna


Ja du har rätt att det är gjutjärns stenar som sitter där man sätter veden.
Det är dom som inte håller på min panna.

Användarvisningsbild

Re: Tegel i arimax 35

Mäki  
#160995
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Lite bilder på 25kp

Avatar Fallback

Re: Tegel i arimax 35

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162621 Hej!

Vi använde en Arimax 35 i 20 år och brände ca 40kubikmeter staplad ved per år (sedan blev det bergvärme)
Den enda keramikdelen som slets var bottenstenen. Den smulades efter hand sönder, troligen pga fallande vedträn.
Vi bytte all keramik en gång, men det var bara bottenstenen som var skadad.
Sedan bytte vi bottenstenen en gång till tror jag.
Vi har även bytt sekundärluftskanalen en gång, då den blivit ganska deformerad med åren.

Om jag minns rätt så får man lossa öronen och fästena till sekundärluften för att få loss sekundärluftskanalen och sedan kan man plocka ut keramiken.
Smidigast är det om man plockar ut asklåda och roster och kryper in i pannan. Man lär behöva vara minst två personer.

Här kan du se hur keramikstenarna sitter:
http://www.björkängsförsäljning.se/varme/pannor/Arimax_ved_sve.pdf

Såhär såg bottenstenen ut, gammal vs. ny:
PICT1554.JPG


Såhär går det till:
PICT1547.JPG

(ja, det är jag på bilden :-) )

Avatar Fallback

Re: Tegel i arimax 35

hakki  
#162694 Tack Anders för bra bilder,ser bekant ut! :P .Hamnar väl att byta småningon.dock tycker jag att panna funkar helt bra ännu..har dock inte fiskat ut så stora bitar som på dina bilder,men precis som du skriver söndervittrade samt troligen bottenstenarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tegel i arimax 35

skogshasse  
#162771 hej på er om ni tittar på bilderna ovanför så ser ni att det är två olika pannor den ena är toppmatad den andra frontmatad och dom är även olika invändigt

Avatar Fallback

Re: Tegel i arimax 35

VLH97  
#181607 Hej!
Jag undrar om jag kan elda en vinter i min Arimax 35 från 1990 utan sekundärluftlådan?
Känns för dyrt att köpa en ny låda för 3500kr till den gamla pannan så det får bli att byta ut den till en ny.
Mvh

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).