Socialt (mer om oss)

Sluta med Alkohol ??

349 inlägg 211362 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159738
backman skrev:Tack för alla komentarer det värmer.Jag är ju fortfarande alkoholist livet ut men med öppenhet och ärlighet kan jag kontrollera det och må bra.Att ta steget tog sin tid men sedan har det varit spännande.
Jag hämtar erfarenheter från andra alkoholister, eftersom jag själv aldrig druckit. Ett 15-tal alkoholister har kommit i min närhet och en har värdesatt min medverkan när han lämnade alkoholen bakom sig.
- Dina meningar här ovanför är så typiska för de som lyckats lägga drickandet bakom sig. För de flesta tar det lång tid innan radikalt steg tas att ta avstånd från alkohol trots så många egna anklagelser om att drickandet varit för mycket för länge.
För omgivningen är det nästan lika stor och välkommen förändring som för alkoholisten. De flesta alkoholister kan med sitt "lappkast" skapa nytt förtroende, trots många nödlögner, när så många får dela på fördelarna.
backman skrev:En vecka på 65an avgiftning i Falun 4veckor på Nämdemansgården i Jälla Uppsala behövdes för att få lite ordning i skallen väl investerade pengar.
Om någon är fundersam går det att kontakta mig anonymt skicka PM eller ring
Detta är exempel på den omfattande metoden som oftast blir nödvändig.

Min avsikt med detta är att till er som gör "alkoholtesten" och har fler av riskbeteendena skulle kunna ta backmans viktiga steg redan innan beroendet påverkat relation, ekonomi, jobb mm och blivit så omfattande att det gör riktigt ont att behöva ta steget som innebär erkännande efter lång tids förnekande.
- För några storkonsumenter har detta steg tagits i samband med ny relation, att barn fötts, jobbet förändrats eller annan speciell anledning. (Min far gjorde det i samband med viktig förändring i livet.)

Elmia
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160108 Jag funderar om jag ska skriva nå mer om vad Alkoholen har betytt för mig.Har haft många trevliga stunder också med Alkohol,trodde jag då, jag går inte och ångrar det som har varit men är förvånad att jag inte kommit på detta förut. Men jag räknade med att jag inte skulle sluta när jag åkte till 65an om flaskan stått kvar när jag kom hem har jag sveept den direkt men min fru hade tagit undan den. När jag kom till Jälla satte jag mig i bilen och tänkte åka hem 3ggr första veckan bestämde nog inte att försöka bli nykter fören det gått 2veckor där kom vändningen så lugnet ,tiden,och ett gäng Alkoholister med olika bakgrund var det som behövdes vi hade en Kvinnlig Terapeut som var underbar.
Senast redigerad av backman ons 04 apr 2012, 06:45, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Robertberg  
#160145 Där jag jobbade förut var det en gubbe som drack väl mycket, och hade gjort sen han var ung.
Den sista tiden gick han på antabus, och fick nära hjälp av chefen för att få vara kvar.

En vinter var han inne på avgiftning, och blev utsläppt dagen innan julafton. Utan att han hade några nära och kära att fira jul med. Gissa hur han firade jul..

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160409 Det var många funderingar när man kom hem jag hade ju min fru som ställde upp för mig men att komma hem till ensamhet och gammla kompisar är inte lätt.När jag varit hemma nåra dar fick jag åläggande att lämna prover i ett halvår 3-4st kostade 2000kr för att få behålla körkortet det va en stor besvikelse men det gick.Sedan blev det två perioder till så 4000kr kostade det att få behålla körkortet trotts frivillig behandling

   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160417 Backmans "resa" kunde säkert bli en bok.
Det finns redan beskrivningar om hur livet varit och är i ämnet. Ämnet är engagerande men för de som har problem kräver det mycket stor energi för att ta till sig problem och möjligheter i dessa beskrivningar. (notera backmans beslut att vilja resa hem från behandlingshemmet som ändå hade toppenpersonal.) Det finns sällan någon strömbrytare att slå av vid dessa problem.
Å andra sidan de som har problem men inte ser dem så särskilt stora, slår dövörat till vid berättelser typ backmans. Det är just dessa jag hoppas skall inse vad backamn skriver "även mellan raderna" och föra över det till sin situation medan tid finns.
Har stämpeln kommit på en person med missbruk så kommer problem. Ex. kontroller som backamn skrev om, som är kostsamma och upplevs onödiga.

Men vi må även komma ihåg att det finns "stämplade" missbrukare som är som pärlor på tråd utan knut. De kör bil utan körkort. De har upprepade återfall. Då är det lätt för myndighetspersoner m.fl. att hålla på med kontroller även på fel personer för att inte själv bli anklagad för att inte följa upp fallen.
Jag menar att det ena ger det andra när problemen börjat.

Jag skriver i huvudsak till de som betraktas som storkonsumenter eftersom problemen vid livsstilsbyte är tämligen hanterbara då. Då kommer inte de problem som backman är hygglig och skriver om.
Något överdrivet är följande en lösning. Håll spriten på minst armlängds avstånd!

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161122 Ja det var mycket som hände innan man kom till insikt och acepterar att jag inte klarade av det på egen hand.År 2002 tog jag ett uppehåll på 6månader bestämde redan från början när jag skulle starta igen och det blev så.Tror nog att intaget ökade iställe för att minska.Man är bra maktlös när man inte kan avstå.Sista året ca 255liter wisky blir ca 76 000kr det låter mycket nu men så fungerade det.Det som stog i Excellent om mina sågar är för mig en bättre miljö.
Tack för i dag Å.B.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161251 Fortsätt dina berättelser i den takt du vill. De har viktigt att berätta.
Jag tror att du är tillfreds om bara en person har nytta av det du skriver. Jag påstår att det är värdefullt för var och en!

Jag vänder det du skrev senast till lite positivt också. Tänk att ha en ”potential” så stor, att man kan spara mellan 70 – 80.000 kr på ett år!!!!!!

Jag vet en man i Karlshamn som varit i din situation, som efter ”torrläggning” köpte en speciell bil och tog som arbetsobjekt för att var ”sysselsatt”. Kostnaden för detta var ändå liten mot det han drack upp.

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161258
backman skrev:Sista året ca 255liter wisky blir ca 76 000kr det låter mycket nu men så fungerade det.


Menar du verkligen detta? Det är ju ca 6,5 flaska whisky i veckan?!

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

totte  
#161296 Jomen, det är inte litet skåpsupande Åke snackar om, jag fick höra en hel del av hans historia. För min del finner jag en stor glädje i att veta att Åke överlevde detta, och numera är väldigt pigg och synnerligen begiven på motorsågar i stället. Åk och hälsa på nån gång Uvskogen, det är inte så långt och är värt ett besök.

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161297
totte skrev: Åk och hälsa på nån gång Uvskogen, det är inte så långt och är värt ett besök.


Det är en god tanke, motorsågar är kul! För höra vad Åke säger.

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161377
Uvskogen skrev:
backman skrev:Sista året ca 255liter wisky blir ca 76 000kr det låter mycket nu men så fungerade det.


Menar du verkligen detta? Det är ju ca 6,5 flaska whisky i veckan?!


Ja det stämmer att jag drack 1 hela /dag så blev det någon öl ibland.
Visst får du komma hit när det passar och titta på sågarna men det är lite trångt och rörigt i garaget [ungefär som i mitt huvud] det är ju så att du har del i att jag kom till skott och skriver om detta, ditt inlägg till forumet från Storas Excellent tidning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162482 Listig,falsk och stark är något av vad jag stöder mig på när det gäller alkohol och droger,vi försvinner en efter en oavsett vilken status vi har Whitney Houstons bortgång va något som framkallade minnen om hopplöshet.När jag varit nykter i ca13mån var jag till tandhygenisten hon rekomenderade att jag skulle pröva något att skölja mun med köpte en flaska på appoteket när jag kom hem såg jag det stog att den innehöll tror det va 0,6alkohol jag prövade slog i plastglaset som ett litet snaps glas och skölde det var ingen smak så det kändes ok nästa dag 2sköljningar ingen smak men tredje dagens morgon var det som det skulle ha varit absolut rent brännvin i muggen då vaknade belöningssystemet och skrek efter mer.Det blev ingen mer sköljning med det vattnet.
2170 en dag i taget

   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162490
backman skrev:Listig,falsk och stark är något av vad jag stöder mig på när det gäller alkohol och droger,vi försvinner en efter en oavsett vilken status vi har Whitney Houstons bortgång va något som framkallade minnen om hopplöshet.

Det blev ingen mer sköljning med det vattnet.
Inledningen av din skrivning leder till ordstävet "Vad hjälper det om man vinner hela världen men mister sin....... (Sätt in lämpligt ord som du tänker på här.) Whitney föreföll ändå ha nästa allt. Åtminstone väldigt mycket av imponerande art.


Jag tänker lika mycket på ditt avståndstagande för "sköljvattnet".
Ante i gamla filmen barnen på Frostmofjället blev erbjuden sprit av brädgårdskompisarna.
Ante sa att han har aldrig druckit, därför skulle han inte ha något brännvin. Kompisarna tyckte då att en enda sup är inte farligt för dej.
Ante svarade då "Mor sa att det är den första supen du skall akta dig för".

Jag menar att det är den avgörande mängden som man skall akta sig för.

Du når snart din 6-årsdag. Skriv något betydelsefullt även den dagen!

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162514
backman skrev:Listig,falsk och stark är något av vad jag stöder mig på när det gäller alkohol och droger,vi försvinner en efter en oavsett vilken status vi har Whitney Houstons bortgång va något som framkallade minnen om hopplöshet.När jag varit nykter i ca13mån var jag till tandhygenisten hon rekomenderade att jag skulle pröva något att skölja mun med köpte en flaska på appoteket när jag kom hem såg jag det stog att den innehöll tror det va 0,6alkohol jag prövade slog i plastglaset som ett litet snaps glas och skölde det var ingen smak så det kändes ok nästa dag 2sköljningar ingen smak men tredje dagens morgon var det som det skulle ha varit absolut rent brännvin i muggen då vaknade belöningssystemet och skrek efter mer.Det blev ingen mer sköljning med det vattnet.
2170 en dag i taget


Den där jäkla munsköljen är hemsk, varje gång jag har hällt upp i den där lilla muggen och hivar i mig sköljet tror jag att jag automatiskt kommer att svälja den...
Starkt av dig att ha kommit till insikt, det borde många fler göra. Många tror också att man inte har problem så länge man fungerar normalt med familjeliv, jobb osv, men man lurar bara sig själv. Ni som dricker varje helg, ta en vit månad eller två, och se om ni klarar det utan problem...
Jag är inte absolutist utan dricker nån grogg eller öl ibland, men har hunnit med en hel del tidigare i livet, fast jag inte är speciellt gammal.
Det finns egentligen ingen vettig anledning till att bruka alkohol.
Senast redigerad av Mettämies tor 23 feb 2012, 15:32, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Blivande snickare  
#162570 Det som är bra med muinskölj är ju om man dricker det slår det löst i magen rätt kvikt.

Var kanske sju år gammal när jag fick en ny sort av tandläkaren. Tyckte den smakade gott och efter några dagar hivade jag i mig allt på en gång. Sket som bara den efteråt.Morsan frågade vad jag gjorde på toan så läng men då kom det där lilla oskyldiga "ingenting!" :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).