Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Warn vinsch, driftproblem

20 inlägg 26927 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Warn vinsch, driftproblem

Johan C  
#162401 Jag har fått samma skit med min WARN 8000 vinch. När man ska mata ut vajer så klickar det i relät och den gör små ryck ut bara, fortrsätter man hålla knappen inne så kommer den tillslut.
Verkar vara någon typ av kortis, för det dödar nästan traktorn oxå :???: .
In går den lika fin som alltid.

Avatar Fallback

Re: Warn vinsch, driftproblem

Jkullberg  
#162428 Hej,

Har en sådan på min fyrhjuling.
Den kan bete sig som ni beskriver, men endast om jag kört mycket vinsch.

Jag läste någonstans att det finns ett underspännings skydd i Warn vinschar och att det är därför den stannar vid hård användning.
Jag satte ett extra GEL batteri på min fyrhjuling och sedan dess är problemen nästan helt borta.

Generatorn på en fyrhjuling är iregel klen och har inte en strimma av en chans att leverera den ström vinschen behöver, har man då kört mycket så har batteriet blivit så urdraget så att skyddet slår in.

Väntar man en stund så går den igen.

/Johan

Användarvisningsbild

Re: Warn vinsch, driftproblem

Johan C  
#162462 Men nog ska väl ett 12V bilbatteri med generator orka... :???:

Avatar Fallback

Re: Warn vinsch, driftproblem

Jkullberg  
#162471
Johan C skrev:Men nog ska väl ett 12V bilbatteri med generator orka... :???:


Just i ditt fall så tror jag att det är något annat knas. Men för skoj skull så kan du ju mäta spänningen över batteriet samtidigt som du kör med vinschen för att se så att den inte dippar väldigt mycket.

Användarvisningsbild

Re: Warn vinsch, driftproblem

Johan C  
#162473 Ja, det jag fundera på är om det blir någon typ av kortslutning i vinschen eftersom traktorn nästan dör(Grålle)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).