Bioenergi

hur går det med vedförsäljningen

164 inlägg 61421 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

skogsrisen  
#155800 Någon som sålt någe barrved?
Vad har ni fått för den isåfall?

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

superdave  
#155823 stock för 300m3 exkl, staplat mått

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

Skogstinsen  
#156231 Superdave. Jovisst ska jag lägga in bilder. Du kan söka på Henrik Hedlund, på facebook, så ser du där några bilder. Men har flera på datorn, som ja tänkte länka till.

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

herjman  
#162275 Hur har det gått med försäljningen?
Man ser på blocket att många "säljer ut" sina lager p.g.a dålig efterfrågan?
Varför man nu inte säljer det som torrt till nästa vinter..

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Camwood  
#162278 Vad tycker ni vedhandlare om det här ? :?:
Ved på Bauhause.JPG

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Vedproducent  
#162279
Camwood skrev:Vad tycker ni vedhandlare om det här ? :?:
Ved på Bauhause.JPG

Vad vill du att vi ska ha synpunkter på? Priset? Det är ju i så fall svårt då det inte framgår vilken volym det handlar om.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

Bengt.Svensson  
#162286 Ser ut som man skulle kunna leva på att sälja ved om det går att sälja till sådana priser!

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Vedproducent  
#162288
Vedproducent skrev:
Camwood skrev:Vad tycker ni vedhandlare om det här ? :?:
Ved på Bauhause.JPG

Vad vill du att vi ska ha synpunkter på? Priset? Det är ju i så fall svårt då det inte framgår vilken volym det handlar om.

Fel av mig. Volymen stod ju klart och tydligt. Ja det är ett ok pris för den som säljer ved.

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Kjell S  
#162290 Måste ju löna sig mer att tillverka engånspall o häck för att sedan trava i ved...
1.000 spänn styck!!! Man gör väl ett 10 tal om da´n utan större bekymmer..

:surp: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

skogshasse  
#162395
Kjell S skrev:Måste ju löna sig mer att tillverka engånspall o häck för att sedan trava i ved...
1.000 spänn styck!!! Man gör väl ett 10 tal om da´n utan större bekymmer..

:surp: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

hej på dej vad är det som kostar 1000 spänn styck

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

herjman  
#162408 Hur har försäljningen denna vinter gått då?

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Kjell S  
#162423
skogshasse skrev:
Kjell S skrev:Måste ju löna sig mer att tillverka engånspall o häck för att sedan trava i ved...
1.000 spänn styck!!! Man gör väl ett 10 tal om da´n utan större bekymmer..

:surp: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

hej på dej vad är det som kostar 1000 spänn styck


Dom tar 1.395:- m3 i häck.
Kluven björkved - säg 395:- m3 travat + 1.000:- För en trähäck....

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Vedproducent  
#162427
Kjell S skrev:
skogshasse skrev:
Kjell S skrev:Måste ju löna sig mer att tillverka engånspall o häck för att sedan trava i ved...
1.000 spänn styck!!! Man gör väl ett 10 tal om da´n utan större bekymmer..

:surp: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

hej på dej vad är det som kostar 1000 spänn styck


Dom tar 1.395:- m3 i häck.
Kluven björkved - säg 395:- m3 travat + 1.000:- För en trähäck....

395 kr är vad råvaran kostar. Lite betalt vill då jag ha för att kapa och klyva och inte minst trava den. Visst är det ok betalt men med pallspikande, travning mm så är det inget hutlöst pris heller. Det är ju ungefär där det bör/måste vara.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

axwell  
#162441
Vedproducent skrev: Dom tar 1.395:- m3 i häck.
Kluven björkved - säg 395:- m3 travat + 1.000:- För en trähäck....


395 kr är vad råvaran kostar. Lite betalt vill då jag ha för att kapa och klyva och inte minst trava den. Visst är det ok betalt men med pallspikande, travning mm så är det inget hutlöst pris heller. Det är ju ungefär där det bör/måste vara.


Visst är det ett skäligt pris, 395/m3 för det vedproducent kallar råvara men vilken typ av m3 menar vedexperterna.

Som amatör har jag trott att travat mått gäller där det ligger på tex ett fordon obearbetat, dvs före kapning och klyvning.

Tror att det blir svårt att hitta någon större marknad till det priset och inklusive emballaget (1395 kr).

Nej, nu är det dags att gå ut och fylla vedkorgen från vedstapeln som jag staplade upp för snart två år sedan.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

Alano  
#162444 Det är intressant att se att en byggkedja kan prissätta Björkved till 1395kr staplat i en häck och att det kan finnas personer som överväger att köpa densamma.

I mitt närområde, Småland, är prispressen tydlig och det finns alltförmånga som lockar med priser på ca 400kr/m3s för torr 30cm björkved. Jag kan förstå att detta görs OM man måste få in pengar omgående, annars är det helt galet.

Min ved är värd mer och därför säljer jag inte denna för dessa reapriserna! Detta innebär att jag fortfarande har ca 150m3s kvar i lager, men det får ligga tills det finns efterfrågan.

Jag tycker att vi alla måste hjälpas åt med att hålla en prisnivå så att både material och arbetet blir hyggligt betalt och då måste torr 30cm björkved betalas >500kr/m3s....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).