Inomgårdsmaskiner

Bästa traktorsnöslungan?

43 inlägg 63243 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bästa traktorsnöslungan?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161220 Jag har idag en gammal snöslunga som har gjort sitt.

Vad ska man köpa?
Tokvam
Duun
Westbjörn
OPTIMAL
Fransgård


Senast redigerad av Zalman sön 26 feb 2012, 19:15, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bästa traktorsnöslungan?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161224 Intressant tråd! Jag har bara kört nån gammal okänd, en Ylö och nu en Fransgård
alla V-slungor, så min kunskap är tämligen ringa, jag kan iaf rekommendera Fransgård
för den har funkat bra och enda negativa är dyra slitstål.

Avatar Fallback

Re: Bästa traktorsnöslungan?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161237 Har en Westbjörn som jag tycker går bra, gillar att man kan rotera torn och raka sidor.

Men skulla jag köpa nu kanske man sneglade på nån fräs av något slag.


//edit....... Fick först bara med halva V:et i Westbjörn..... :roll:
Senast redigerad av kl-820 lör 18 feb 2012, 17:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bästa traktorsnöslungan?

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161246 Jag har en vestbjörn fräs som jag är kanon nöjd med!!!

Avatar Fallback

Re: Bästa traktorsnöslungan?

MrEast  
#161273 Har en Westbjörn V-slunga som hängt med sedan tidigt 90 tal, gjorde lite plåtrenovering och nya stål i fjol annars har den mest bara gått. Det du kanske ska fundera mer på än märket är om du ska ha fräs eller V-slunga. Fräs mycket bättre om man kör blöt snö det är i stort sett hopplöst med V-slunga o andra sidan tror jag att man kan köra mycket fortare med V-slunga.

Röjer mest bara egen väg och det duger westbjörnen fint till iaf.

Avatar Fallback

Re: Bästa traktorsnöslungan?

ord bind  
#161852 är det stor skiljnad på att ha dragande eller skjutande monterinng av slungan?
packar man fast snön vid dragande eller är det inget problem?
hur funkar det med drivor bortåt en meter?

Avatar Fallback

Re: Bästa traktorsnöslungan?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161855 Det optimala måste ju vara en frontmonterad slunga. Då är det lätt att se vad man gör, man
kan enkelt snöröja en större gårdsplan och bara styra snö utan att slunga om det är mycket byggnader.

Dock är ju nackdelen att man vill ibland dra snö från ett hus och det blir svårt med
en frontmonterad slunga. Det slutar väl med att den gamla slungan får hänga kvar där bak
för att lösa vissa speciella tillfällen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa traktorsnöslungan?

nordtravare  
#161904 Frontmonterad slunga tror jag inte på man får köra in i snömolnet men det är tro inte erfaret vetande. Hade en trejon ,den mindre snöfräsen den gick mkt bra men självdog efter allt för stor stenmisshandel och ersattes med en tokvam fräs. den klarar sten bättre pga den kastar stenarna framför skruven och man hinner stanna och gå ut osh slänga bort den eller ta den med skopan .Den är tung och känns stabil men är kinkig på inställningen av tryckstången ,det tror jag beror på långt avstånd mellan skäret och bärmeden samt stor tyngd.Fräsarna gör lätt tvättbräde av vägen men går bra i all snö.En vslunga kan ta blötsnö bättre om man målar den med hammarlack . Hydrauliskt torn är nödvändigt enligt min mening.Den köptes i fjol i panik när den andra självdog och var den enda som fanns hemma hos maskinhandeln så någta andra kollades ej.

Avatar Fallback

Re: Bästa traktorsnöslungan?

flisshejk  
#162097 Nordtravare har rätt tro ä ratt inte veta, det finns inget bättre än en frontmonterad snöfräs det förutsätter att man har frontlyft och frontmomnterat krftuttag eller att man hydralisk drift. ingen risk att du behöver sitta i snödrev eftresom utblåsnings röret kan roteras och du kan blåsa snön rakt ned alldeles vid hjulen , det går även alldeles utmärkt att sätta den bokom traktorn åckså men du är mer begränsad om du snöröjer mycket på gårdsplaner. En stor fördel med frontmontage är att du alltid har rent under hjulen det kan jag lova sparar mycket bränsle, MB tracen har ju kraftutag i fronten som standard, men går ju att få på all traktorer som extrautrustning, jag lovar nordtrave att ett bättre snöröjare än detta kan du inte få, har själv använt en sådan i mer än 20 år

Användarvisningsbild

Re: Bästa traktorsnöslungan?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162108 Med slunga bak och skopa fram så klarar man allt.

Avatar Fallback

Re: Bästa traktorsnöslungan?

röjjare  
#162173 Lånar tråden lite.
Experimenterade lite i sursnön idag. Slungan fungerade inte alls. Runda väggar, snön klibbar fast.
Drog två svarta sopsäckar över väggarna på slungan. Slungan fungerade bra.
Måste hitta nåt hållbarare än sopsäckar.:smile:
Vad tror ni om byggplast? Hur skall man fästa?

Användarvisningsbild

Re: Bästa traktorsnöslungan?

totte  
#162175 Högblank epoxifärg.

Avatar Fallback

Re: Bästa traktorsnöslungan?

röjjare  
#162230 Saknar varmgarage, det blir omlackning i sommar. Tack för tipset.

Får se om jag gör nån temporär bonnlösning tills dess.

Användarvisningsbild

Re: Bästa traktorsnöslungan?

totte  
#162235 I så fall, om du skall ha plast, skaffa sån som man använder för husisolering, den är mycket slitstarkare än vanlig byggplast, flera gånger tjockare.

Avatar Fallback

Re: Bästa traktorsnöslungan?

axwell  
#162258
röjjare skrev:Får se om jag gör nån temporär bonnlösning tills dess


Sent skall syndaren vakna, händer den bäste, alltså även mig.
Försök med bilvax, brukar kunna torkas med varmluftspistol.

Det kan ta lite tid så koncentrera dig på de mest problematiska ställena.

Till sommaren en stark högblank färg och sen hårdvax med silikon.

Silikonspray kan också hjälpa för stunden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).