Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa ATV för hobbyskogsbruk

41 inlägg 30083 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

saggio  
#161824 Hej och tack för tipsen hittills! Har även kollat runt lite andra trådar, och som sagt finns det ju mycket information...

Mellan traktor och ATV lutar jag nog fortfarande mot ATV. Kanske delvis barnsliga orsaker, ATV är ju mycket roligare! Jag har dessutom ett litet uppvärmt garage på tomten och dit skulle en ATV passa perfekt. En traktor däremot blir att stå på backen, och det är ju inte så kul att gräva fram den ur 1m snö och försöka starta i -20C varje gång (jag bor på annan plats och åker upp till stugan ca var tredje vecka på vintern).

Med det hobbyskogsbruk jag driver känns traktor dessutom lite overkill. Det jag behöver i maskinväg ska kunna dra hem 5-8 m3 brännved per säsong och vara behjälplig att transportera lite utrustning, plantor och sånt. Ta vara på vindfällen också förstås. Snöskottning sköter en lokal bonde för 1000kr per säsong, så inte heller med tanke på det är traktorn värt det.

Det jag främst funderar på är vad man ska tänka på då man köper en ATV - monster eller vanliga däck, däck mot bandsats? Hur mycket frigång? Diffspärr? Kort sagt vilka funktioner man bör titta efter och vilka man bör undvika. Förstås med tanke på den användning som jag beskriver tidigare.

Då man läser och kollar runt får man känslan att det finns många fallgropar, t.ex. läste jag nyss att arctic cat 500 har bra frigång, men är så hög att den riskerar tippa i ojämn terräng och blir instabil på vägen... Vill ju inte köpa nåt som sen känns helt fel...

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

mozart2011  
#161835 Bandsatsen gör att markfrigången höjs avsevärt samt framkomligheten...tror inte det finns många ställen där man kör fast om man inte utmanar ödet förstås och beger sig upp i en 90 gradig backe med fullt lass typ. Det där om tipprisk tror jag finns på dom alla. Kan inte påstå jag märkt nåt på min och jag brukar "bygga" snöhögar på gården nu med snöbladet som är 4-6 meter höga med bandsats då förstås. Men tipprisken tror jag ändå finns på dom alla, man ska använda insidan för det går tippa en traktor med skogsvagn också i lutande terräng främst åt sidan då förstås...o då vill inte jag sitta på insidan. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

r93  
#161841 Har du pengarna så köp!!

Men det blir ganska dyr ved :wink:

Användarvisningsbild

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

totte  
#161873 Du lär knappast rymma en bandsats i budgeten heller, dom är inte direkt billiga, minns inte exakt men att antal tiotusen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161875 Följ alla goda råd och välj efter egen magkänsla.

Jag gillar traktorn mångsidig slitstark och rejäl. har inga problem att ta med ryggsäck motorsåg mm på traktorn , gäller bara att bygga lite fästen för det.
Billiga rejäla tillbehör är lätt att hitta till traktorn.
Välj en mindre dieseltraktor som typ MF 35,-135 eller Volvo-BM 320, 400 eller 430, ev Ford dexta eller 2000 eller en DB 850-880. Alla fina traktorer.

Min DB 25D är nu ca60 år och går fortfarande bra, undrar vilken ATV som går efter 60 år i jord och skogsbruk. Det enda som är gjort är bytt däck och lite service under åren inga haverier....men snart dax att byta koppling efter 60år och reservdelar finns fortfarande att köpa. Helt otroligt men DB var lite byggsats traktorer och flera delar passar mellan många modeller.
Man får mer för traktorerna nu än när jag köpte dom...
Gillar mest min Volvo-Bm 400t.......mycket allsidig och slitstark

:D :D :D ;)

Användarvisningsbild

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

Seabass  
#162773 Hej, tänker inte gå in på detaljer, men vi har kört hem ved och virke från skogen med traktor i alla år men när jag köpte min första fyrhjuling med Vagn så fick traktorn gå mindre och mindre eftersom åren gick och atv ekipagen blev bättre och bättre, sedan jag köpte min första griplastarvagn med drivning till atvn för ca 1 år sedan så har traktorn med griplastarvagn inte varit i skogen en enda gång.
Jag var mycket skeptisk till atv med hydralvagn innan jag köpte en själv, åkte runt i traktor och tänkte jävla dyra leksaker och jävla idioter som köper sånna ist för traktor osv. :)
Idag ser jag inga fördelar av betydelse att ta traktorn till skogen ist, därför används traktorn enbart till flytt av vältor och hemma på backen till att lägga på bordet till vedmaskinen.
Atvn med driven vagn klarar allt annat i skogen.
Traktor + vagn i skogen är väldigt osmidigt och jag anser att framkomligheten med atvn är. Överlägsen traktor i de flesta fallen.
Så är det i allafall för oss och har förståelse för att det inte är så för alla :)
Köp ingen fyrhjuling utan att testa en Polaris 550x2 först, smaken är som baken men det är den överlägset bästa fyrhjuling jag har testat oavsett märke.

Lycka till !
Jag kommer köpa en värre vagn till atvn nästa gång det ska investeras till skogsbruket, traktorn får stå kvar ett tag till...

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

mbss  
#162783 Instämmer till fullo med Sebass inlägg..

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

skogsbonne  
#169956 jag rekomderar grizzly i skogen för honda har dålig markfrigång och polaris slirar lättare i remmen

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

dwurg  
#169960 Blir ju konstigt att jämföra en atv med en traktor som är 50-60 år. Atv hade väl inte kommit på den tiden dom byggde saker för att dom skulle hålla. Tvivlar på att de byggs traktorer idag som håller 50-60 år.
Angående atv har jag sj en king quad 750, de enda jag kan klaga på är att lågväveln ligger längst fram och backen längst bak, blir ett jä-la ryckande i växelspaken om man ska knuffa snö men annars så funkar de ju.
Köper du en ny får man ju ofta komplettera upp med en massa grejor i synnerhet om man ska köra i skogen. Tex bukplåtar (ofta plast på nya maskiner), winsch ? vettiga däck, starkare fjädrar om man ska dra vagn. Och min erfarenhet är att dom tar duktigt betalt för allt som hör till atv =(
De jag ångrar är att jag inte köpte en med servo.

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

Stimpy75  
#169997 Hej!
Jag hugger endast ved för att elda hemma i spisen med, men tröttnade på att dra allt ur skogen för hand.

Köpte en begagnad Iseki 4270 och en ny tuhti mk15 tippvagn till.
Framkomligheten är det inget problem med tycker jag. Drar bra gör den också.
Sammanlagda priset ligger långt under endast en ny ATV.

Iseki.jpg


Annars finns det ju exempel på nya skogsekipage på blocket:
http://www.blocket.se/blekinge/Iseki_tr ... ?ca=10&w=3

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

saggio  
#171870 Hejsan och tack för alla tips och råd!

Nu är det klart funderat och det blev att beställa en Suzuki KingQuad 750XP specialutrustad med monsterdäck och hasplåt. Tror det blir en god kamrat i skogen under många år framöver. Återstår nu då att hitta nån lämplig timmervagn osv. Siktade in mig på lite större motorvolym och styrservo för att det möjligen blir bandsats i framtiden. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

halvproffs  
#171875 Grattis till ett bra köp. Tror inte du kommer att ångra det för du kommer säkert att ha mycket nytta av den framöver.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

machonisti  
#171886 Kan man i sverige göra skatteavdrag på ATV. I finland lyckas man kanske få 20 % resten läggs på nöjeskontot.

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

skogsbonne  
#171906 man kan ju dra av momsen

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

axwell  
#171917
machonisti skrev:Kan man i sverige göra skatteavdrag på ATV. I finland lyckas man kanske få 20 % resten läggs på nöjeskontot.


Det går alldeles utmärkt att göra skatteavdrag, först hela momsen (20% av beloppet) och sedan avskrivning mot beräknad livslängd.

I Sverige kan man på många modeller välja terräng- eller landsvägsregistrering, terrängr. går i allmänhet smärtfritt att dra av, om du har lämplig näringsverksamhet.

Handlarna vill gärna påstå att det inte spelar någon roll, "båda varianterna medger avdrag, Kalle gjorde så och det gick igenom".

Skattemyndigheterna gör bara slummässiga kontroller, allt går så länge det varar, man behöver inte ens ha köpt någon ATV.

Sen blir det stora problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).