Bioenergi

pris på flis?

19 inlägg 29097 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

pris på flis?

nisula  
#132164 hej undrar lite priser?

ris vid bilväg?


vad kostar det o flisa + transport?


vad ligger prserna på flis?



   TS
Avatar Fallback

Re: pris på flis?

dampe  
#132399 ris vid bilväg är väldigt olika men, 35-75kr m3s

flisning går till ca 40spänn m3s.

transporten har helt med avståndet att göra.

ren grotflis in till värmeverk kanske ger 170-200kr mw/h

Avatar Fallback

Re: pris på flis?

wernald  
#161760 oj! vem kan flisa för 40kr m3? :S runt 50:- får du nog räkna med beroende på var i landet du håller till och volymer.

Avatar Fallback

Re: pris på flis?

bjorn_k87  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161805 Håller med "wernald" ligger ju oftast runt 50 kr/m3s

Avatar Fallback

Re: pris på flis?

stihl91  
#162076 Vi får 90kr/mvh

Avatar Fallback

Re: pris på flis?

wernald  
#162084 låter ganska normalt med runt 90:-/mwh. tycker själv att betalning per mwh är det som alla borde hålla på med. man ska få betalt för det man har!
gillar inte de som betalat per m3 för då får man ett genomsnittsligt pris vilket gör att den som har kass flis kanske ingen papp, dåligt lagt han får mer betalt än det är värt och den som har bra flis kanske runt 1mwh/m3 han får inte alls dom pengarna som han borde ha......

Avatar Fallback

Re: pris på flis?

bjorn_k87  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162094 Men för flisningen så bör man ju få betalt per kubik för det ska ju inte var sämre betalt för att flisa dåligt material! det blir det ju visserligen ändå för det tar mycket längre tid...

Avatar Fallback

Re: pris på flis?

wernald  
#162111 ne de håller jag med dig om att själva flisnings processen den ska alltid vara betald per m3 och kanske till och med timme vid vissa objekt (kanske ligger lååångt in i skogen, dålig terräng mm mm)
bjorn_k87 har in flisare eller?

Avatar Fallback

Re: pris på flis?

bjorn_k87  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162134 Ja vissa objekt är ju besvärliga av olika anledningar så då skulle det nog vara timme istället... ja jag kör flisare som anställd.

Avatar Fallback

Re: pris på flis?

wernald  
#162205 Okej vad kör du för trevligt ekipage? Kör själv en bruks på en ponsse buffalo king ibland tycker det är en riktigt trevlig maskin.

Avatar Fallback

Re: pris på flis?

bjorn_k87  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162227 Kör en KR 85-35 med en Erjo 9/80. Var håller du hus då?

Avatar Fallback

Re: pris på flis?

wernald  
#162354 okej. kör i skaraborg gör vi. har ni risskotare också? vart håller ni hus? tycker ni om erjon? smidig att serva, byta stål osv?

Avatar Fallback

Re: pris på flis?

bjorn_k87  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162402 ok, nä vi har ingen ren risskotare. Vi håller och runt Ljungby i Småland. Tycker bra om Erjon men har visserligen inget att jämföra med eftersom att jag inte har kört nåt annat... Ett stålbyte ligger väl på ca 20-25 min så det tycker jag är helt ok! Rätt bra att ha servicen nära med för vi har ju bara några mil till Markaryd. Tycker du om bruksen då? det jag har tänkt på när jag har sett dom är väl att dom verkar ha lite utsatta slangar och givare men det kanske inte är nåt problem? Erjon är ju lite "renare" runt om...

Avatar Fallback

Re: pris på flis?

wernald  
#162710 okej låter ju smidigt med stålen ändå. hade för mig de va lite krångligt på dom att man var tvungen att mäta mellanrummet när man ligger i matarbordet?
jo bruksen tycker ja fungerar bra. vet inte riktigt vad jag ska säga om den ligger väl runt samma tid på stålbyten. har ni dasa 5 eller vad har ni för dator till eran? själva slangarna osv har vi inga problem med. de största "felet" är väl att centralsmörjningsslangarna är lite utsatta om man ska tipa i skyttel.

Avatar Fallback

Re: pris på flis?

enestören  
#162713 70kr på Gotland

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar