Traktorn i skogen

Case JX60 vinterproblem?

28 inlägg 22882 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Case JX60 vinterproblem?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159231 Plocka bort fläkten och se vad som händer?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

peo  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159398 Den jag har går bara till första läget när man kör på gården. är man och hjular efter väg så går den upp till andra läget. det är nog inte bättre gjort från fabriken. :sad:
jag tror på el pump så blir det bättre!

Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

county  
#159659 bytt termostat først.

Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

LVB  
#161790 Hej Lennart, jag har en JX80, 07:a. Temp.mätaren har nästan aldrig varit uppe på grönt även när jag drar en 12 t. skogsvagn med fullt lass. Om värmen i hytten fungerar är det ok. så bry dej inte så mycket om tempmätaren. Om värmen inte funkar, byt termostat först till en som öppnar vid högre temp.

Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

nordtravare  
#161908 Förr vände man fläktvingen på skogsmaskinerna för kylaren fastnade igen , då borde man slippa så hård kylning av motorblocket . det är bara en tanke utan erfaret kunnande bakom.

Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

Lennart A  
#162057 Att vända fläkten verkar vara en bra idé. Fartvinden på en traktor är ju inte så dominerande så det borde fungera..
Jag skall prova om det låte sig göras enkelt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

county  
#163229 BYTTTTTTTT TERMOSTATTTTTTT

Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

Kylis  
#207056 Vet inte hur det gick för dig sen, men hittade detta i min jakt på låg motortemperatur även på min traktor.

Ska prova nu i veckan tänkte jag.

Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

rikard_e  
#207061
county skrev:BYTTTTTTTT TERMOSTATTTTTTT


Behöver inte vara thermostat, som du kunnat läsa så har nya dieselmotorer så effektiv kylning att på vintrarna så blir dom inte varma.

Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

Kylis  
#208462 Körde på flyttande packning över och under termostaten i veckan. Ligger nu bättre och det blir absolut skillnad på hyttvärmen. Hoppas det löser sig för dig.

Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208848 Prova och backa en bit gärna med lite varv och se om om det händer något.
Det kan ge en fingervisning om vad som skulle hända om du vänder på fläkten.

Kylarmaskering är annars ingen dum ide. På äldre valmet sitter det en rullgardin framför kylaren som regleras med en kedja från hytten.

Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

Kylis  
#209005
JoRu skrev:Prova och backa en bit gärna med lite varv och se om om det händer något.
Det kan ge en fingervisning om vad som skulle hända om du vänder på fläkten.

Kylarmaskering är annars ingen dum ide. På äldre valmet sitter det en rullgardin framför kylaren som regleras med en kedja från hytten.


Att backa hjälper ju inte då motorn alltid går åt samma håll. När man växlar ändrar man bara driften för hjulen ex snabbare eller bakåt. Fläkten kommer att gå åt samma håll.

Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210194 Jo det är sant men luften kring motor trycks framåt mot kyl luften som fläkten pumpar bakåt.
Märkte påtaglig skillnad på min DB 996. Den har en kraftig remdriven fläkt samt sekura hytt med värmen i taket. Med andra ord svårt att få upp värmen vid kall väderlek.
Drog fram lite stockar förra vintern. Backade och höll stocken med en släpsax som jag fäst i lastaren. Efter 20 minuter var temp mätaren på rött utan att jag för den skull ansträngt traktorn särskilt hårt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).