Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Snöskottning med ATV

6 inlägg 3369 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snöskottning med ATV

Si63  
#161715 Någon som kör och snöskottar med sin atv? blad, slunga?
Funkar det bra?
För och nackdelar.
jag funderar att köpa ett koniskt snöblad.
Mvh Sinkro63


Senast redigerad av Si63 fre 17 feb 2012, 20:02, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snökottning med ATV

cato  
#161730 jodå de funkar bra,jag kör med en yamaha grizzly med snöblad som är rakt använder vinchen för höj o sänkning.samt skogspiggkedjor runt om.har kört med denna i 4 vintrar ock för mej är det inga nackdelar.jag plogar ganska mycket bor 4mil väster om sundsvall.

Användarvisningsbild

Re: Snöskottning med ATV

Kse  
#161806 Kör Can Am med deras egen plog som funkar fin fint.
Bladet är koniskt och har en lite sidvinge på den högre sidan som gör att man får med sig mer snö och den "löser ut" om det blir för hårt tryck. Blev själv imponerad över hur mycket snö en fyrhjuling klarar av att ploga.
Kör med 28" Swampwitch däck och det slirar aldrig, har dubbat däcken med skruvdubb men det behövs bara om det är is under.

Avatar Fallback

Re: Snöskottning med ATV

Blivande snickare  
#161844 Fyrhjulsdrift är ju helt klart att rekomendera.

Avatar Fallback

Re: Snöskottning med ATV

Si63  
#162129 Någon som har erfarenhet av blötsnö? (Som är den vanligast typen typen av snö i södern.)
Hur höga snövallar blir det innan vägen börjar bli smal? Eller går det att "trycka till" vallen?
KSE:
"Löser ut". Menar du att uppändan börjar vika sig framåt?
Mvh Sinkro63

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöskottning med ATV

Qkeeper  
#162545 Har kört med fyrhjuling sedan 2005 och inte fått gett upp än trots dom två senaste vintrarna. Bara man ser till att hålla bredd från början genom att lägga så mycket som möjligt i diken efter vägen och hyfsad fart så går det riktigt bra. Planering krävs om man har mycket snö men det kommer ju med tiden lösa sig så efter en vinter vet du hur du ska köra för att orka hålla undan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).