Motorsåg och handhållet

Skippa saxen?

28 inlägg 12246 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skippa saxen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161523 Såg att någon här hade skippat massasaxen och kör med två krokar istället. Fördelen är att man använder bägge händerna och inte snedbelastar lika lätt.

Tänkte pröva det i helgen. Men, hur använder man två krokar bäst (istället för sax)?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skippa saxen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161529 Så gjorde de riktiga proffshuggarna på den tiden som det fanns såna.

Avatar Fallback

Re: Skippa saxen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161534 Men HUR gjorde de? Eller är det så uppenbart så det är en dum fråga? Två händer, två krok i stock. Done!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skippa saxen?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161536 Fått berättat för mig att detta funkade bättre än sax eftersom de hade fler möjligheter att få till det så det blev lättare. Har aldrig provat själv men hört berättelserna, som sagt..
Konstigaste var nog två krokar vända mot varandra med en hand så det blev som en sax...

De var duktiga på att slita så lite som möjligt för att orka mer förr, så nåt ligger det i detta, det är jag säker på. Men vad de högg då det funkade bäst vet jag inte. Det pratades mycket om metersved dock...

Avatar Fallback

Re: Skippa saxen?

MNskog  
#161546 Att använda två krokar istället för sax är som du skrev för att undvika snedbelastning. Du sparar ryggen genom att lyfta med benen och med rak rygg. Två krokar underlättar att använda ett ergonomiskt riktigt arbetssätt.
Att beskriva hur du använder krokarna är inte lätt för att det går att variera på alla möjliga vis. Det finns två grundmetoder för manuell huggning, bänkmetoden och strängmetoden.
Grundprincipen i båda är att du ska inte flytta en stock i onödan och alltid kvista på en bra arbetshöjd. Planera fällningen så att virket hamnar där det ska vara utan att slita och dra.
Väg och rulla stockarna istället för att lyfta och dra. Jag kan nog inte förklara bättre men det fanns förut arbetsinstruktioner både från Forskningsstiftelsen Skogsarbeten och motorsågs tillverkarna. De hade egna instruktioner och instruktörer som åkte runt i landet.
Sökte på nätet men hittade inget om arbetsteknik för huggning men hittade en länk om filning av krokarna: http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=3466

Vad du bör tänka på är att alltid vinkla ut krokarna från kroppen så att du inte rycker in dom i kroppen om det släpper! Huggarbyxornas sågskydd stoppar inte en vass krok.
Metoden som du beskriver att korsa armarna och dra med krokarna som en sax är speciellt farlig om man inte behärskar den. Släpper en krok sitter den oftast fast i den andra handen.
Idag finns det vad jag vet endast en krok som håller och har de rätta vinklarna för att fästa bra i virket och det är Vimek kroken.

Avatar Fallback

Re: Skippa saxen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161548 Verkar bara vara hos Skogma man kan få tag i Vimekkroken. Jag hade ju en, den tappade jag bort. :( Nu har jag huskvarnas, den är väl sådär. Får väl köpa en till sålänge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skippa saxen?

foton  
#161556 Jag bedömer det som riktigt farligt, och skulle inte våga prova. Pulsåder mm.

Användarvisningsbild

Re: Skippa saxen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161560
foton skrev:Jag bedömer det som riktigt farligt, och skulle inte våga prova. Pulsåder mm.


Kan bara hålla med. Efter alla krokar som släppt för mig så tar jag hellre nackdelarna med saxen. Krok endast väldigt undantagsvis för min del.

Avatar Fallback

Re: Skippa saxen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161564 Krok till att rulla virket, flytta det i sidled. Sax till att dra, flytta i längsled. Så jobbar ju vi amatörer. Men jag hade en finne anställd ett tag som kunde det där. Han använde två krokar och stora högar gjorde han.

Avatar Fallback

Re: Skippa saxen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161565 Gott, lite blandade åsikter! Jag får pröva och se vad som sker, helt enkelt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skippa saxen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161567
Mangan skrev:Gott, lite blandade åsikter! Jag får pröva och se vad som sker, helt enkelt.


Ska bli intressant att höra hur det går, alltid lär man sig nåt. Du får väl vara försiktig.

Avatar Fallback

Re: Skippa saxen?

slatte  
#161583 Jag har bara använt 2 krokar under mina 15 år i skogen och tycker att det fungerar alldeles utmärkt. Om jag av någon anledning får tag i en sax blir jag helt tokig jag kan inte använda den, känns otroligt klumpigt när man är van vid 2 krokar.

Men det är inget komplicerat att använda 2 krokar, börja prova så löser det sig nog.
Bara att ta varsin krok i var hand och olika håll. Men det är ett måste att de är någorlunda vassa.

/Martin

Avatar Fallback

Re: Skippa saxen?

axwell  
#161588 Har provat lite med två krokar, kanske för lite. Förstod inte vitsen med att hålla reda på fler grejer som inte får försvinna under snön.

Vid tyngre lyft/drag med saxen använder man ju ändå båda händerna. Lätt att förvara på stående trädstam.

Avatar Fallback

Re: Skippa saxen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161590 Jag insåg (eftersom jag håller på i klen förstagallring) att det blir väldigt lätt så att man brosslar med motorsågen i ena handen och saxen i andra. Det känns fel. Och mycket lyft blir det, "för det är så lätta bitar".

Så, nu tänker jag:
1) Starta sågen
2) Såga lite
3) Stänga av sågen
4) Brossla lite

Och tillbaka till 1)


Kanske det är lyftning/kastning som gäller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skippa saxen?

totte  
#161606 Jag använde aldrig annat än två krokar på den tiden jag högg. Det kräver mer disciplin att använda en sax på ett ergonomiskt sätt, att aldrig dra snett, att aldrig böja sig fram för att rycka till sig en bit som ligger en bit bort och andra manövrar som misshandlar kroppen. Med två krokar blir man tvungen att gå fram till biten och stå rätt. Vilket som är effektivast tror jag är huvudsakligen en ren vanesak.

Mangan: Det låter väldigt sunt med din fyrstegsmodell.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).