Avverkning (slutavverkning)

Myrsyra på vindfällen?

8 inlägg 5673 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Myrsyra på vindfällen?

AnteH  
#161390 Vi stökar på med vindfällen efter Dagmar.... MEN alla går ju inte att komma åt på ett vettigt sätt. SÅ en ide som jag kom att tänka på vore om man apliserar lite myrsyra på de granstammar som blir kvar säg i Maj månad då kanske granbarkborrarna undviker att landa?
Som mjölkbonde har man tillgång till både myrsyra och propionsyra. MYCKET FARLIGA Vätskor. Frätande, så skydd är ett måste.....Vad tror Ni kompisar.?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Myrsyra på vindfällen?

stihl91  
#161399 Ett sätt är ju att ta sågen och barka träden lite grann, jag tror nog mer på det. Men kan förmodligen funka med myrsyra också.

Avatar Fallback

Re: Myrsyra på vindfällen?

skogshasse  
#161408 hej ni kan ju också sälja dom till någon eller leja en huggare som kommer och hjälper er och båda mina alternativ är mera miljövänliga än erat

Avatar Fallback

Re: Myrsyra på vindfällen?

AnteH  
#161432 För skogsmiljön är det nog inga problem då myrsyra finns i myrstackarna också.
Ättiksyra Myrsyra Propionsyra Citronsyra Vinsyra finns alla i naturen.
Däremot arbetsmiljön är sådär om den är koncentrerad.
Utspädd syra som vi har i sillinläggning tex. är bara gott.
Skogsforsk kunde väl göra studier om det här eller hur?

   TS
Avatar Fallback

Re: Myrsyra på vindfällen?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161474 Den iden med myrsyra är nog inte så dum.
Barkborrars fiender är just myror.

På Naturhistoriska museet finns kunskap om det fungerar.

Avatar Fallback

Re: Myrsyra på vindfällen?

AnteH  
#163755 Funderar på om man blandar in lite rapsolja typ kedjeolja eller linolja så kanske myrdoften blir kvar längre tid på vindfället? Vad tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Myrsyra på vindfällen?

AnteH  
#178858 Har testat myrsyra ide`n. Tyvärr dom borrar för fullt fast jag sprutat 85%ig myrsyra bara en vecka före på de stammarna. Återstår att barka eller rulla på gladpack?
Dom ligger på ett illa ställe som ni förstår.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Myrsyra på vindfällen?

axwell  
#178889 Synd på en bra idé.

Spara nån bit för att se om de överlever.


axwell i Söråker!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).