Verkstan

Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

25 inlägg 28082 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65964 Garanterat ett förgasarmembran som har spruckit eller gått hål på!Då blir det precis dom här symptomen som du beskriver!

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

Naders  
#67312 Har du fått igång den nu?
Om ja, vad var felet?

Avatar Fallback

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

Gubben  
#67325 Fick ett liknande fel på min maskin det var x-kilen på sväng hjulet som hade gått av så att tändningen rördes.

Avatar Fallback

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

Kawasakibutiken.se  
#79050 1 fyll kylarevätska, direkt i kylaren, korken sitter till vänster om styret inne under karossen, du kommer precis åt att lossa den om du är smidig. Maskinen suger ej upp vätska från expansionskärlet om det är luft i kylaren, termostaten till fläkten sitter i kylaren, inget vatten = ingen signal till fläkten att motorn går varmt!

2 kolla insugsgummi mellan förgasare bryggan och cylindrarna, har hänt att det är hål i dem, spruta rikligt med typ 5-56 på dem med maskinen igång och lyssna efter ändringar i ljud/ gång på motorn.

3 kontrollera ventilspel kall ca 15 in 25 ut.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91678 Nu har ja äntligen tagit mej lite tid att felsöka igen,har ju nästan stått i ett år nu :???: ..har varit mycket med jobb och husrenovering.
Den smäller och håller på fortfarande,direkt från att man startar upp den. Både när man gasar och släpper av gasen.
Tar man bort luftfiltret så ser man tydligt att det smäller upp i främre porten på förgasaren,så det är väll där man huvudsakligen bör felsöka runt?

Kawasakibutiken.se skrev:1 fyll kylarevätska, direkt i kylaren, korken sitter till vänster om styret inne under karossen, du kommer precis åt att lossa den om du är smidig. Maskinen suger ej upp vätska från expansionskärlet om det är luft i kylaren, termostaten till fläkten sitter i kylaren, inget vatten = ingen signal till fläkten att motorn går varmt!

2 kolla insugsgummi mellan förgasare bryggan och cylindrarna, har hänt att det är hål i dem, spruta rikligt med typ 5-56 på dem med maskinen igång och lyssna efter ändringar i ljud/ gång på motorn.

3 kontrollera ventilspel kall ca 15 in 25 ut.

Lycka till!




1.Kylarvätska finns det fullt tillräckligt i både expansionskärl och kylaren.

2.Insugsgummina verkar ok,testade att spruta startgas och märkte ingen förändring i gången.Syns inga skador heller. Men kanske skulle byta det ändå framöver på främre cyl. om man inte hittar andra konstigheter.

3. Har kollat lite på ventilspelet på främre cyl. Lite trångt och bökigt att mäta men det verkar ligga vid ca0,15-0,20 på insug iaf.
Iom att det smäller upp i förgasaren så borde det väll varit på insugssidan felet ligger om det har med ventilerna att göra?

Har även kollat membranen i förgasaren och dom såg hela ut iaf.

Funderar på om man skulle växla (vad jag tror är) tändspolarna(en liten rund burk på ca2,5x5 cm med två sladdar in och tändkabel ut),eller kan det skada övrig elektronik? ser likadana ut och ett nr. är samma och ett nr är olika på dom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91679 Funderar även på att låna grannens kompressions mätare och kolla det,borde man väll märka ev konstigheter med ventiler eller om det är nåt annat fel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

totte  
#91683
Gubben skrev:Fick ett liknande fel på min maskin det var x-kilen på sväng hjulet som hade gått av så att tändningen rördes.


Jag tror på det Gubben säger, om det smäller i förgasaren så tänder den vid helt fel tidpunkt. Det är ett typiskt symptom på att tändläget farit fullständigt åt fanders. Så du borde nog ta och kolla hur det ser ut med svänghjulet och infästningen av det.

Avatar Fallback

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

skruva  
#151423 hoppas du fått igång den vid detta laget....om inte kolla choke wiren så den inte kärvar med påföljd att plunchen inte går tillbaka i sitt säte,då går den bra så länge han e kall men misständer när den når arbetstemp..har haft samma fel,leta som fan innan ja kom på.

Avatar Fallback

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

svanabyn  
#154350 Tjena Jönsson84!

Har jobbat mycket med ovanstående modell då jag jobbar som Kawa-mek! Har haft in många 650s på verkstan som har varit precis som din, jag har kliat mig gråhårig på det här men inte fått något matnyttigt från Kawa! Har gjort alla justeringar enligt Kawa, utan att lyckas fullt ut, men nu efter 7år börjar dom förstå problemet, säga vad man vill! Fick det här mailet från en service tekniker på Kawa:


Hej,
Vi har fått bra resultat med en förgasarombestyckning .Använd stl 42 i tomgång+140 huvudmunsycke fram och 145 bak.
Huvudmunstycken beställer ni som vanligt över dealernet. Tomgångsmunstycken har vi hos oss i segeltorp dom beställer du av Anders eller mig.
skickar upp 2st tomgångsmunstycken så ni kan prova.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

skruva  
#161466 Halloj....vore kul å höra on hjulingen funkar å va felet va...mvh Peter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).