Motorsåg och handhållet

Lurade just döden med 1/100 sekund.

225 inlägg 93869 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Kjell S  
#161229 En sak som retar mig en hel del är vissa medhjälpare som ropar,
- SE UPP! när de borde ropa - DUCKA!

Har fått två nedfallande grendj:ar i visirnätet tack vare dom... o en hyfsad blåtira!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

axwell  
#161232
Kjell S skrev: SE UPP! när de borde ropa - DUCKA!


Eller nedre delen: -sala !

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

trollskogen  
#161269
Homo abies skrev:om ni vill se ett skräckexempel på sågning så kolla denna länk!

Vaf.. E de sant? Har oxå plöjt rubbet. Sanslöst!

Men man får ju ge gubben ett rätt i alla fall:
Homo abies skrev:-Det kan betyda att den sista information som en död man lämnar i livet inte tas tillvara av någon som kan tolka den och använda den för att förhindra att samma sak sker igen!

Han hade ju lämnat ett säkert "testamente" i kameran om de gått som de kunnat gå å toppen sprätt ner han från stegen å lagt sej ovanpå... :grin:

Nån huggare verkar blåst liv i gubben o hans polare för nu verkar dom va lite sura. :smile:

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Homo abies  
#161285 Hej igen! Tänk vad en liten länk kan göra! :) :) :)

Och, Ja där kallar jag mig Hans T.

Ingemar Stenmarks Bevingade ord "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!" Blir mycket
passande, eller hur ?

Ja det är ett riktigt bittergäng.....

-Mer skräckisar!

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Homo abies  
#161288
lodjuret skrev:
Homo abies skrev:towes; -Man hittar filmen på ett trädgårdsforum http://www.odla.nu tråd: "Att ta ner ett stormfallet träd" utlagd av en man med nick "gossen ruda" meningen är nog just att visa hur det går till.......
VARNING! Läs inte alla 7 sidorna med inlägg! lågnivåvarning..


http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=112663


Tack!

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

haqvor  
#161290 Jag har tittat på videon på det stormfällda lärkträdet och funderat lite på hur man ska ta ner en sån för att minimera riskerna. Jag vill väldigt gärna ha råd och åsikter från dem som är mer erfarna (vilket nog är de flesta här...)

Vad jag kan se så verkar den ligga ganska fritt åt vänster om man tittar från roten, det borde alltså gå att vrida ner den från träden den hänger i. Det är ganska bra spänning i stammen och man måste definitivt se upp för spjälkning. Spänningen är en ren böjspänning och det ser inte ut att vara några sidokrafter att ta hänsyn till. Vältan ligger så att den går tillbaka och jag ser ingen risk för att den ska välta framät. Missar jag något?
Min tanke är att kapa den vid roten med ett stormkap för att undvika spjälkning och stående till höger om stammen för att inte få den på mig om den lossnar från träden. Sen tänkte jag vrida ner stammen åt vänster. Funkar det inte att vrida ner den så provar jag att dra ner den med traktorn. Verkar det vettigt?

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161291 Men då hade staketet gått sönder för gossen Ruda, nu klarade han det så fint :mrgreen:
Obs Ironi 8)

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161295 Jag skulle INTE ha gjort så här då jag anser att det är fel/ farligt.

slå med bågsåg i jord/sten?

arbeta under en rotfälla?

luta stege mot stormfällt träd?

stå i aktiv fällriktning på stege?

gå under fallet träd?

Arbeta med motorsågen i bara en hand?

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Homo abies  
#161298
haqvor skrev:Jag har tittat på videon på det stormfällda lärkträdet och funderat lite på hur man ska ta ner en sån för att minimera riskerna. Jag vill väldigt gärna ha råd och åsikter från dem som är mer erfarna (vilket nog är de flesta här...)

Vad jag kan se så verkar den ligga ganska fritt åt vänster om man tittar från roten, det borde alltså gå att vrida ner den från träden den hänger i. Det är ganska bra spänning i stammen och man måste definitivt se upp för spjälkning. Spänningen är en ren böjspänning och det ser inte ut att vara några sidokrafter att ta hänsyn till. Vältan ligger så att den går tillbaka och jag ser ingen risk för att den ska välta framät. Missar jag något?
Min tanke är att kapa den vid roten med ett stormkap för att undvika spjälkning och stående till höger om stammen för att inte få den på mig om den lossnar från träden. Sen tänkte jag vrida ner stammen åt vänster. Funkar det inte att vrida ner den så provar jag att dra ner den med traktorn. Verkar det vettigt?


Från det vi ser på klippet verkar det helt ok!

För att rädda staketet kan du ju offra en eller två travar engångs eller eur-pall med en bjälke eller liknande på så att trädet i första hand och sedan rotstocken har något att luta sig mot. (rädda staketet) Det kan kanske vara marigt att vrida ner toppen som verkar ligga " i " ett hasselsnår (mjukt och segt) men det är en senare fråga, -winch har du ju så det är inga problem!

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Homo abies  
#161299
gossebear skrev:Jag skulle INTE ha gjort så här då jag anser att det är fel/ farligt.

slå med bågsåg i jord/sten?

arbeta under en rotfälla?

luta stege mot stormfällt träd?

stå i aktiv fällriktning på stege?

gå under fallet träd?

Arbeta med motorsågen i bara en hand?


Nä men vi är ju så himla överens, Det är faktiskt synd om mannen i fråga!

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

lodjuret  
#161301 om det varit mitt träd och stängsel/staket så hade jag förmodligen kapat/klippt av det för att sedan laga det efter att jag fällt trädet.

kanske mer arbete men bra mycket säkrare och enklare.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161302 Jo hade också tagit bort staket, mer troligt är dock, med den vanliga turen, att trädet redan hade gjort om staketet till brasved.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

towes  
#161305
trollskogen skrev:Nån huggare verkar blåst liv i gubben o hans polare för nu verkar dom va lite sura. :smile:

Ja jösses, men det var ganska väl skrivet av "huggaren" tycker jag.
http://forum.odla.nu/index.php?s=&showt ... &p=1515856

Att det sedan inte går att begripa vissa svar får man väl bortse från... och ödmjukhet verkar inte vara något som går hem i trädgårdarna.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

haqvor  
#161306 Jag hade hellre fått trät på backen direkt och reparerat staketet än att ha besväret med att få ner det från träden.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Kjell S  
#161312 Nu börjar det likna trollmatning...

Ett avskräckande exempel noterat.
Nästa!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).