Skotare

Var ska man göra av gripen?

5 inlägg 3396 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Var ska man göra av gripen?

reperatören  
#161277 När man förfllyttar maskin under lastning, lägger ni då ner gripen på virket och avlastar kranen eller låter ni den hänga och slänga?
Med fullast var gör ni av kranen, sätter ni fast gripen i lasten och har kranen 8m upp i luften eller lägger ner kranen över lasten och låter gripen dingla bakom? Motivera.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Var ska man göra av gripen?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161278 Oftast parkerar jag gripen på lasset när jag åker fram till avlägget, är det ledningar på avverkningen läggs kranen ner med gripen bakom lasset, vid stolpkörning så griper jag fyra fem stolpar i gripen o lägger dom mitt på lasset o sträcker ut kran o klämmer fast rotändarna med lyftarmen om stolpen är mellan 9 o 13 meter lång, längre stolp brukar jag lunna med gripen vid sidan om 14 meter upp till 24 meter.


Ute på hygget så får gripen hänga o dingla vid förflyttning till nästa hög, vid lite längra förflyttning så ställer jag ner gripen i virket, i gallring griper jag nästan alltid tag i virket på vagnen då den kan börja slå åt sidorna o ev skada kvarstående träd i stickvägen

Användarvisningsbild

Re: Var ska man göra av gripen?

Kse  
#161281 Har alltid gripen på lasset med det virke man senats lyfte upp i gripen.
Förstår inte varför en del lägger virket på lasset och sen gripen(tom) på lasset, det blir ju en helt onödig manöver och dessutom hålls kranen stabilare vid flytt
Kör aldrig med kranen hängande i luften då det blir onödiga påfrestningar på kranen, tänk er vilket moment det blir i kranfoten av en svängande grip med en hävarm på 6-7 meter.
När lasset är fullt lägger jag dock oftast kranen över lasset om det inte är väldigt korta avstånd till avlägget, när man kör träddelar finns dock en risk att nån gren fastnar i slangarna och river sönder nån slang.

Avatar Fallback

Re: Var ska man göra av gripen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161289 Med 810 blir det gärna att gripen får hänga i luften under lastning för att man ska slippa trycka i flytläget. Under framkörning så fär man nypa fast den ordentligt i lasset så att den inte ska komma farande förbi i någon nerförsbacke.

Användarvisningsbild

Re: Var ska man göra av gripen?

finskpinne  
#161321 Jag brukar inte släppa ur den senaste knippen helt utan jag öppnar bara gripen lite så virket faller på plats men jag låter gripen ligga kvar på lasset. Är ju helt onödigt att först släppa ur virket och lyfta upp gripen för att sen lägga ner den igen!! Att ha gripen i luften är ju ren våldtäkt av kranen om man har lite ojämn terräng, på det viset får man snabbt glappa tappar och kransväng.

När jag kör iväg mot avlägget med fullt lass så lägger jag ner kranen på lasset. Har monterat en "klyka" på undersidan av bommen som gör att kranen ligger still bra på lasset och den gör desstom så att kranen inte glider ner i lasset. För då kan slangarna i leden mellan bommen och vipparmen skadas. Speciellt på Loglift kranen som har slangarna väldigt utsatt på undersidan av leden.

På denna bild syns klykan på undersidan av bommen:

Bild037 (2).jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).