Motorsåg och handhållet

Lurade just döden med 1/100 sekund.

225 inlägg 93860 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

mooos73  
#161139 Jag vill tacka alla som delar med sig av sina otrevliga erfarenheter.
Förhoppningsvis kan vi lära av varandra för man är ganska ensam som själverksam.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

axwell  
#161140
Röjkvist skrev:Det finns ALDRIG skäl att hacka på någon som berättar om sina malörer!
om ni vill se ett skräckexempel på sågning så kolla denna länk!

tilläggas bör att vederbörande är mkt stolt över prestationen och har gått till mycket hårt motangrepp när vi belyst farligheter och visat på alternativ han handlar efter "noggranna beräkningar" mm mm se och ryyys!!



Jättebra !

Han klarade ju livhanken även om det såg ut att vara underordnat att få av stammen!

Som extra krydda: Elsåg

Elsåg(gammal, billig), mycket farligare än en bensinsåg med fungerande skydd, kedjan roterar många sekunder efter "off".
Senast redigerad av axwell mån 13 feb 2012, 17:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Kjell S  
#161142 Vilken rysare... :???:

Hatar stegar! Används inte alls..

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

mooos73  
#161143
Homo abies skrev:-STRÄCK PÅ ER-!!!

Ni levererar kloka ord i mängder!

Ni har insett vikten av att hålla sig till rekommenderade säkra metoder oavsett om man är yrkesman sedan länge eller nybörjare.

En förutsättning för att få hålla på med skogen länge i livet är att man lär av det som händer och reflekterar samt anpassar sig efter varje ny situation.

om jag räknade rätt så dog tre män i förrförra veckan.... det finns många tänkbara orsaker.. -det värsta är att alla olyckor utreds inte så noga som de borde vad gäller använd sågteknik, tekn utrustning och kunskaper i utfört arbete.. (-S.K. privatolycksfall utreds inte av AV. och polisen utreder endast om misstanke om brott föreligger)
-Det kan betyda att den sista information som en död man lämnar i livet inte tas tillvara av någon som kan tolka den och använda den för att förhindra att samma sak sker igen!

Vad vi inte behöver är machograbbar som är självsäkra och "kan själv" där "kan " står för att de inte har något mer att lära, -speciellt inte av någon annan.
Det finns ALDRIG skäl att hacka på någon som berättar om sina malörer!
om ni vill se ett skräckexempel på sågning så kolla denna länk!

tilläggas bör att vederbörande är mkt stolt över prestationen och har gått till mycket hårt motangrepp när vi belyst farligheter och visat på alternativ han handlar efter "noggranna beräkningar" mm mm se och ryyys!!


Nästan som att såga av den gren man sitter på!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161150 Gillade när han gick under trädet :shock:
Ett träd faller sååå sakta!

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

lodjuret  
#161151
Homo abies skrev:
tilläggas bör att vederbörande är mkt stolt över prestationen och har gått till mycket hårt motangrepp när vi belyst farligheter och visat på alternativ han handlar efter "noggranna beräkningar" mm mm se och ryyys!!




när jag först såg han på stegen tänkte jag, tur att han åtminstone använde handsåg men sedan går det ännu mer utför....

ska man hitta något positivt så är det nog att han använde hjälm medan han körde "motorsågen" men tydligen ansåg han att den bara var nödvändig då.

tur det gick bra men man börjar ju undra vad oddset är att det går utan olycka kontra olycka, torde vara större risk att skada sig på det där sättet än inte.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

towes  
#161161
Homo abies skrev:
tilläggas bör att vederbörande är mkt stolt över prestationen och har gått till mycket hårt motangrepp när vi belyst farligheter och visat på alternativ han handlar efter "noggranna beräkningar" mm mm se och ryyys!!


Gillar särskilt enhandsgreppet med sågen... Ovanpå allt annat.

Risken är att han i stolthet och upplevd erfarenhet försöker "lära ut" till vänner o bekanta hur de ska "ta" liknande hängande träd i trädgården.

(Kan dra en parallell med klättersporten som jag höll på med under 90-talet. Då svämmade denna över av självlärda "instruktörer", innan förbundet efter div olyckor reagerade och införde certifiering. En inte helt ofarlig branch det heller. :smile: )

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Homo abies  
#161170 towes; -Man hittar filmen på ett trädgårdsforum www.odla.nu tråd: "Att ta ner ett stormfallet träd" utlagd av en man med nick "gossen ruda" meningen är nog just att visa hur det går till.......
VARNING! Läs inte alla 7 sidorna med inlägg! lågnivåvarning..

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

lodjuret  
#161177
Homo abies skrev:towes; -Man hittar filmen på ett trädgårdsforum http://www.odla.nu tråd: "Att ta ner ett stormfallet träd" utlagd av en man med nick "gossen ruda" meningen är nog just att visa hur det går till.......
VARNING! Läs inte alla 7 sidorna med inlägg! lågnivåvarning..


http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=112663

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

totte  
#161179
VARNING! Läs inte alla 7 sidorna med inlägg! lågnivåvarning..


Hehe, bara för du sa så, så måste jag ju läsa, inte allt, men en hel del. Slutsatsen man drar är att det är omöjligt att bringa kunskap till självrättfärdiga tjurskallar. Självklart var det nån som började prata om att vara trygghetsnarkoman och om nationellt paniksyndrom och sånt också. Det är lite märkligt dock att det finns så många som inte inser hur fruktansvärt farliga motorsågar och träd är, fel hanterade.

Nå på det hela taget kan det väl sammanfattas i vad min far brukade säga: "Stollar har tur". I det här fallet, men tyvärr inte alltid.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161183 Hmmm..Dristade mig, trots varningen, till att läsa lite av inläggen på tråden som "Gossen Ruda" skapat...Herrejösses, säger jag bara..!

Det råder uppenbarligen en total hjärndödhet hos en del människor..Det är konstigt, att det trots allt inte händer mer olyckor än vad det gör..

Mvh. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

lodjuret  
#161193 speciellt sida 2 blir man väldigt fundersam över hans svar...


Inga sågskyddsbyxor!
*Håller delvis med men jag hade underställ vilket ger ett visst skydd.

Ingen säkerhet i dina gummistövlar heller!
* Tillräckligt för min del

Och jag vågar faktiskt kallt gissa på att du var ensam!
*Japp. Hade dock mobilen på mig för säkerhets skull.

Ingen säkerhetsutrustning överhuvudtaget vid arbete på stege!
*Vaddå? Vad jag vet krävs det ingen säkerhetsutrustning för att klättra på en stege.

Stege mot ett rotvältat träd dessutom inte en fastgjord stege och utan hjälm!
*Trädet hade hängt i en vecka utan att röra sig en mm. Var skulle jag gjort fast stegen nånstans? I ett moln! Trädet var dessutom ordentligt fastkilat i bl.a. en rönn. Beträffande hjälm, se ovan.

Motorsåg från stege!
*Vad är problemet? Det var bara en meter upp.

Enhandsgrepp på motorsågen!
*Vad är problemet? Jag har sett "kunniga utbildade arborister" klättrande högt uppe i träd sågande med en hand.

Du säjer att stegen var fastspänd i staketet ändå svajar den när du jobbar med motorsåg på den!
*Så fast att den inte kunde välta. Lite rörelse klarar jag av.

Ingen flyktväg!
* Bara att hoppa tillbaka.


Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Mäki  
#161198 Vilket skämt :lol: men tyvärr tydligen saning :surp:

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

towes  
#161219
Homo abies skrev:towes; -Man hittar filmen på ett trädgårdsforum http://www.odla.nu tråd: "Att ta ner ett stormfallet träd" utlagd av en man med nick "gossen ruda" meningen är nog just att visa hur det går till.......
VARNING! Läs inte alla 7 sidorna med inlägg! lågnivåvarning..

Ja herregud... Lågnivå var ordet. Var naturligtvis tvungen att läsa alla 7 sidorna och nu tycks de vara igång igen. Vilket j-a forum. Visst förekommer det rå ton här "hos oss" ibland, men de dårarna verkar ju leva i en egen bubbla. Snacka om taskigt tonläge, kalla de som omkommit i skogsolyckor för idioter etc. Jag trodde odlare var fredliga. :???:

Vi kan känna oss stolta över vårt forum och toläget här. En aning mer vuxet om ni frågar mig.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Torgny  
#161222 bra tråd
har också haft tur men lutande rönn som man fick se att i efter hand var bara ett tomt skal med matjord inuti den spljälkade sej också och slog hjälmen av mej men hade tur o träffade inte mej
såg så frisk ut o jag hade gjort fäll skär men kom bara 3 cm in i stammen innan det bara small totalt var stammen 35 cm tjock

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).