Motorsåg och handhållet

fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

73 inlägg 43341 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

axwell  
#160897
ord bind skrev:Inlägg av ord bind » 42 minuter sedan.
vanliga domkrafter fungerar liggande så länge pumpen ligger nedåt.


Har samma erfarenhet från tillfälliga användningar.
I det här exemplet inte lika praktiskt att vända pumpsidan nedåt.
Bortsett från det på tok för krångligt att få kilen in i spåret med så många lösa detaljer som måste samverka med perfekt balans.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

elis  
#160922
treeFellred.png
Kanske ska inte sågspåret bestämma hur verktyget ska se ut, trä är ju formbart så varför inte anpassa trädet lite. Har gjort en väldigt uschlig teckning på min tanke så betrakta det hela okritiskt.
Tänker mig en 2 tons domkraft kompletterad med plj på tryckkolven och med dubb så den sitter fast mellan ytorna. Denna domkraft är knappt 200 mm hög, lyfthöjd 120 mm vilket borde räcka. De är ju små så det blir inget jätteurtag, proportionerna i teckningen ska ni inte grunna så mycket på
På detta vis får man bra kraft, kan justera trycket enkelt i sin omedelbara närhet, sågen kan ligga i spåret och är lätt att köra lite till medan man efterpumpar. Inga lösa delar mer än pumpstången, liten och lätt, ryms i de flesta träd med lite dia.
Tror jag, vad tror ni?

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Mäki  
#160925 På lite grövre träd så kanske men det kommer att ta en del tid att såga "jacket" och är det dessutom en stock så måste du lumpa lite dyrbart rotblock.

Avatar Fallback

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

elis  
#160926 Beror lite på hur långt ned i rotdelen man kan lägga urtagets nedre del.

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

totte  
#160934
ord bind skrev:vanliga domkrafter fungerar liggande så länge pumpen ligger nedåt.


OK, bra att veta!

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160964
fallkil.jpg

Eller sådär?

Avatar Fallback

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

axwell  
#160992
Slurfi skrev:Eller sådär?


Misslyckades med att citera bilden.

Det kunde nog fungera , tror inte att kilen in i trädet behöver gå in mer än max 10 cm.
Kiländan kunde vara utformad som en "fingerskarv" för att få halva tjockleken men ändå stabil.

Dvs istf 2 st 10 mm plåtar, en 10 mm som är urfräst så att över-/underdel får plats i ett 10 mm spår.

Vem gör första prototypen?
Patentet bör väl sökas av Slurfi?

Avatar Fallback

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Blivande snickare  
#160994 Ja och snabbt innan nån "frisurfare" kommer och stjäl ideén,säljer den och tjänar storkovan :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

elis  
#161001
Slurfi skrev:
fallkil.jpg

Eller sådär?


Tjaaa... vill man krångla till det så 🤷‍♂️ :wink:
Har en liten domkraft i husvagnen någonstans, ska leta fram den vid tillfälle och modda den lite. Tycker det känns som att den lite enklare varianten borde fungera också så jag får väl offra några testträd. B-)

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Mäki  
#161003 Återkom gärna med bilder på testerna.

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161056
Slurfinator.jpg

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

totte  
#161073 Då väntar vi på foto på prototypen av Slurfeller, som jag tycker den borde heta.

Avatar Fallback

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

åberg  
#161090 Jag har provat en variant på det här vid fällning på villatomt, fast det var med en liten garagedomkraft, typ 1500 kg. Med garagedomkraften behöver man ju inte göra lika stort jack i stammen som med cylinderdomkraft. Fast det spelade inte så stor roll i det här fallet då det ändå skulle till tippen. :surp:

Avatar Fallback

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

ord bind  
#161105 ursäkta om jag var otydlig i min tidigare beskrivning här kommer en bätre.

ta en u-bockad plåtremsa sätt domkraft och kil i u:et.
stoppa in ändarna av plåtremsan i sågspåret och pumpa.
funkar lika bra med en saxdomkraft efter som det är kilens lutning
som bestämmer kaften. kilen görs av plast för lågfriction.

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161118 Det vore skoj att göra en prototyp, jag borde inte ha slängt ut den gamla garagedomkraften
som jag sparat i över tio år i höstas.
Få se om jag hittar igen den när snön tinar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).