Avverkning (slutavverkning)

Nu åker gammelskogen ner

31 inlägg 21509 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nu åker gammelskogen ner

loppan  
#160783 Ja det var 4-5 cm tillväxt på radien på de yttersta 30 årsringarna,alltså 8-10 cm i diameter.
Det var extremt tätt de senaste tio åren då trädet började bli riktigt gammalt.
Den bästa tillväxten var ungefär från 60-65 års ålder till ca 90 års ålder.

Vad man funderar på om detta att avverka vid 75-80 års ålder som man bruka göra
framför allt i gran alltid är det bästa då det verkar finnas en tillväxtpotential högre upp i åldern.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Nu åker gammelskogen ner

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160788 Jo, men nu var det tall du hade eller hur? Är det inte så med gran att rötan kommer där runt 80 och sen sprider sig uppåt i stammen? Blir inte så mycket värde kvar i i den första metern då kanske. Men tall borde man kanske räkna om kalkylen på. Fast risken är förstås att staten snor skogen om den blir gammal och gör den till nåt "fredat".

Användarvisningsbild

Re: Nu åker gammelskogen ner

loppan  
#160796 Jo det stämmer att tallen kan stå betydligt längre än granen så det är väl den man ska fundera på
längre omloppstid på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu åker gammelskogen ner

Mäki  
#160828 Släkten sitter på en del skog som är 100+ och jag funderar hur jag skall göra?
Om man slutavverka så är det det definitiva beslutet men om man skulle gallra bort granen men lämna tallen så skulle man ju kanske höja livsåldern på skogen.

Användarvisningsbild

Re: Nu åker gammelskogen ner

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160834
Mäki skrev:Släkten sitter på en del skog som är 100+ och jag funderar hur jag skall göra?
Om man slutavverka så är det det definitiva beslutet men om man skulle gallra bort granen men lämna tallen så skulle man ju kanske höja livsåldern på skogen.


Just så! Det kanske är en bra affär dessutom?

Användarvisningsbild

Re: Nu åker gammelskogen ner

Mäki  
#160845 Nja.. kanske om man säljer allt på en gång men det är inte min melodi för jag gillar inte kalhyggen.

Användarvisningsbild

Re: Nu åker gammelskogen ner

loppan  
#160880 Jag har sett just sådan gammal tallskog som man gallrat och plockat bort granen,den blev väldigt snygg.
Galltingen skedde nog vid 100 års åldern så varför inte prova.
Jag tror att tallen kan växa en del till efter en sådan gallring.
Det är ju ett sätt att sprida ut inkomsterna med och rent ekonomiskt så kan det vara bättre
än kalhygge.
Jag gillat inte hyggen heller men i bland är man tvungen.

En helt annan fråga. Jag har inte fått någon drivningskostnad på detta hygge.
Vad ska man räkna med för hela avverkningen till bilväg med 100 m skotningsavstånd?

80 kr fub??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu åker gammelskogen ner

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161023 Det är bara att räkna, om du vet hur många timmar de hållit på.
Då jag läser i tråden verkar det som att de hållit på drygt två dagar, hur många timmar blir det?
En msakingrupp med skotare och skördare kostar ca 2000 kr/timme

Användarvisningsbild

Re: Nu åker gammelskogen ner

loppan  
#161160
CIMG0250.JPG
Den ene åkte medans den andra kom.
Men jag hade i alla fall en slutavverkningsgrupp i gång hemma i några timmar,
inget en torpare är bortskämd med. :mrgreen:

Skotaren kom i gång i dag i alla fall och även om det mest ljus faller på en slutavverkningsskördare så får man säga att en modern mellanklass skotare är otroligt
effektiv .
Virket började rulla ut i rask takt,det har skett lite utveckling där med sedan blondin.

2000 kr i timmen låter rimligt för en maskingrupp.
1200 för skördaren och 800 för skotaren då typ? Tror det blir runt 40 timmar.
Om den ekvationen stämmer så får man ju se det som hyfsat billigt,ingen ide´ att handhugga ett sådant bestånd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu åker gammelskogen ner

SkotareEmil  
#324088
Blivande snickare skrev:Har själv varit med om samma sak, gammal vacker skog, i mitt fall en riktig "trollskog" med massor av mossa, lavar och stora granar och tallar. Man stod nästan och grät när träden föll :cry: :cry:

Men som sagt, tiden var inne men den skogen kommer nog alltid att finnas i ett speciellt minne :cry:

Är nu tall planterat med gott resultat :wink:


Har du möjligtvis några bilder ifrån gammelskogen innan och efter? :grin:
Hade varit kul o se, eftersom det fanns en gammelskog utanför vårt hus som föll i Gudrun, tyvärr togs inga bilder innan... :cry:

Avatar Fallback

Re: Nu åker gammelskogen ner

Blivande snickare  
#324089 Vet inte, finns kanske någon före bild. Ak se. Nu växer det 1 meters tallplantor där, brunnsröjt en gång \M/

Användarvisningsbild

Re: Nu åker gammelskogen ner

loppan  
#434009 Tittade på min gamla tråd från 2012 och undrar hur det hade gått om man skickat in avverkningsanmälan på detta bestånd i dag?
Där fanns säkert något skyddsvärt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu åker gammelskogen ner

Hema  
#434022 Du skrev:
1470n fick allt arbeta en del med vissa träd...
Tre kap vid fällning var vanligt.

under en bild på skördaren och då undrar jag lite om inte aggregatet var för litet för skogen? Borde inte ett större aggregat varit effektivare och då gett en billigare avverkning? Kanske även maskinen kanske kunde varit större? Frågar för att jag inte vet.

Användarvisningsbild

Re: Nu åker gammelskogen ner

loppan  
#434023 Svårt att få tag på något bättre än 1470 D 480 ,år 2012.
Om jag mins rätt tror jag drivningskostnaden var 80 kr fub.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu åker gammelskogen ner

skogsjan695xl  
#434028
Hema skrev:Du skrev:
1470n fick allt arbeta en del med vissa träd...
Tre kap vid fällning var vanligt.

under en bild på skördaren och då undrar jag lite om inte aggregatet var för litet för skogen? Borde inte ett större aggregat varit effektivare och då gett en billigare avverkning? Kanske även maskinen kanske kunde varit större? Frågar för att jag inte vet.

Nått större att hugga med finns inte.
Alla andra märken av maskiner ligger i samma storeksklass.
Sitter troligen ett 480 på 1470 så även där finns inte nåt större att få.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).