Vedmaskiner, flishuggar

vedklipps bygge

24 inlägg 14443 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vedklipps bygge

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160841 Elis hade nog bara lite otur när han tänkte

Trejon
Användarvisningsbild

Re: vedklipps bygge

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160848 Vad jag sett av de filmer som finns på vedmaskiner så får det inte ta mer än ett par sekunder
att klippa och göra klart för nästa arbetscykel.
Det enda sätt att göra det är väl att räkna med biffigare pump helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: vedklipps bygge

elis  
#160876
Mr-Hemek skrev:Elis hade nog bara lite otur när han tänkte

Helt klart, kastade ett porslinsöga på bilden och fick för mig att den klippte med minussidan, fel av mig. :oops: :oops:

Avatar Fallback

Re: vedklipps bygge

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160882 En grov kolvstång är ju oxå bra då får man lite fart på returen iaf

Avatar Fallback

Re: vedklipps bygge

elis  
#160890
Mr-Hemek skrev:En grov kolvstång är ju oxå bra då får man lite fart på returen iaf

Det är sådana saker som tillsammans med tillgång på tryck och flöde kommer göra att man till sist får en acceptabelt snabb klipp.
Utformning av själva klippstålet kanske också har betydelse. Har sett lite olika lösningar men vet ej om de egentligen har någon påverkan, V-formade, liggande z-"typ" formade m fl. Är lite tveksam till det själv för i slutändan ska ju stålet igenom samma dia oavsett utformning. :?: Många trädklippar har väl bara en fast plåt som griparmen klämmer mot. Har en toppklipp från en ÖSA 710 liggandes, den är formad som en avbitare och har ganska liten dia. Den kanske kan komma till användning som separat klipp för tunn och krokig ved 🧠
Apropå snabba kap, jätteklingan på 710'an var ju verkligen effektiv 8)

Användarvisningsbild

Re: vedklipps bygge

totte  
#160930 Om mangillar att mickla med hydraulgrejor: En hydraulstyrd ventil, som kortsluter kolvens fram och baksida tills det blir motstånd och trycket stiger gör att "tomkörningssträckan" för kolven går avsevärt snabbare eftersom bara kolvstångsarean arbetar då.

Avatar Fallback

Re: vedklipps bygge

elis  
#160935 Mäter man dia så kan man styra så att klippen inte går högre än som krävs för stocken som ligger i.

Användarvisningsbild

Re: vedklipps bygge

totte  
#160946 Det är ju ännu bättre.

Användarvisningsbild

Re: vedklipps bygge

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160957
totte skrev:Om mangillar att mickla med hydraulgrejor: En hydraulstyrd ventil, som kortsluter kolvens fram och baksida tills det blir motstånd och trycket stiger gör att "tomkörningssträckan" för kolven går avsevärt snabbare eftersom bara kolvstångsarean arbetar då.

En sån manick har jag på den ena av mina två stödbenstuber som ska bli vedmaskin
när tid, ork och lust sammanfaller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar