Motorsåg och handhållet

fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

73 inlägg 43263 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

elis  
#160571 Övertalningsförmåga? kanske en sådan här http://www.skonviksgard.com/Hemsidor/AHydraul/main.htm eller någon liknande.

Jag själv kör med spakblock (jula) och spännband när man vill vara säker på riktningen. Påk med klyka så man kan skjuta upp snaran så högt som möjligt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

totte  
#160572 Den stora nackdelen med block och spännband är att du hamnar i fällriktningen. Dvs om det inte är nog spänt för att dra över trädet så kan du inte gå dit och dra mer när du väl har sågat fällskäret om du inte har en mycket lång lina eller använder brytblock.

Avatar Fallback

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

elis  
#160574 Inge blåsväder och man får vara lite noggrann med "gångjärnet" och se till att det blir ordentligt spänt tidigt. Det har hitintills gått bra att förspänna såpass att trädet ger med sig med ordentligt med gångjärn/fäste kvar.
Det gäller att få upp snaran på stammen, ju högre upp dess bättre tag.

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Kjell S  
#160577
totte skrev:Den stora nackdelen med block och spännband är att du hamnar i fällriktningen. Dvs om det inte är nog spänt för att dra över trädet så kan du inte gå dit och dra mer när du väl har sågat fällskäret om du inte har en mycket lång lina eller använder brytblock.


Klart att man har.. både och.

Man går dessutom i en vid båge till vinschen isf...

Om det är blåsigt, brukar jag spänna upp så pass att den kommer när man sågat
eller så räcker det med att slå i nån kil då.

Behöver man vinsch så står trädet oftast så stadigt så att man måste vinscha omkull det.
Bredare gångjärn är oftast bara farligare att hantera vid fällningen.
Vet några linjeröjare som svor över banverket då de hade orimligt tjocka gångjärn som
"säkerhetskrav"..

Avatar Fallback

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Crisse  
#160628
FREIJAN skrev:Hade inte husqvarna någon fällkudde/kil eller va dom kallade det till 444a och 162? har sett nån bild av den, drevs tydligen av sågens avgaser.

för mej som är glad amatör, va finns det för olika såna här grejer, har testat en attack eller hulk, minns inte exakt va den hete, men den va tung lång å klumpig´samt att de vart lite tag så sjunker foten ner i marken

idag kör ja med 2 kilar och handyxa för att driva i dom, funkar ju rätt bra, men när det krävs riktigt med övertalningsförmåga, va kör ni med då?

Mvh Freijan


När det behövs mer kraft så använder jag Reipal RH-Puscher IV, brukar fungera bra!

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Kjell S  
#160631
Crisse skrev:När det behövs mer kraft så använder jag Reipal RH-Puscher IV, brukar fungera bra!



Har en sån jag med... Den kommer 3:a i styrka dock..

Vinsch - Kil - Fällriktare ...

Ett bra sätt att använda fällriktare är som sidostöd tillsammans med kil/vinsch...

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Mäki  
#160642 Skulle det inte gå att tillverka en egen hydraulisk kil av en domkraft typ denna
Bild


Om man fester en kätting i botten plattan på domkraften som man sedan drar runt trädet och sätter fast i botten plattan på andra sidan i någon krokfundering då är det bara att svetsa fast en kil i ändan på stången som man pumpar hydrauliskt in i spåret i trädet.

Om ni förstår hur jag menar? Jag försökte rita en skiss men det blev inte till något så jag försöker förklara i stället.

Avatar Fallback

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

axwell  
#160647
Mäki skrev:Om man fester en kätting i botten plattan på domkraften som man sedan drar runt trädet och sätter fast i botten plattan på andra sidan i någon krokfundering då är det bara att svetsa fast en kil i ändan på stången som man pumpar hydrauliskt in i spåret i trädet.

Om ni förstår hur jag menar? Jag försökte rita en skiss men det blev inte till något så jag försöker förklara i stället.


Tror mig förstå, lägger den åt vänster, spaken kan fortfarande manövreras, kättingen kan kanske bli i vägen om man skulle vilja öppna sänkventilen.

Borde fungera om man är några gubbar som håller allt på plats.

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Mäki  
#160655
axwell skrev:Borde fungera om man är några gubbar som håller allt på plats.


Den väger bara 3,6kg plus kätting så jag tycker nog en man skall klara av det :???:

Avatar Fallback

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160663 Såga ur en triangel och sätt in domkraften som den är mycket lättare.

Annars tar man ju bara och använder fällskärets kul och bankar in den så får man en perfekt kil som redan är tillverkad.

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

totte  
#160665 Idén stupar på en sak, såna domkrafter brukar inte fungera annat än stående. Oljan rinner fram och pumpen får ingen olja när man lägger dom ner. En cylinder från en garagedomkraft kan funka.

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Mäki  
#160677 Tack totte för den infon tänkte inte på det.

Avatar Fallback

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

ord bind  
#160686 tag två reflade plåtar och en kil som trycks in mellan plåtarnas slätsida av domkraften så blir det inget i vägen för sågen. såg en sådan tidigt 80-tal när man fälldemanuellt vid helstamsluning.

Avatar Fallback

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

skogshasse  
#160726
totte skrev:Idén stupar på en sak, såna domkrafter brukar inte fungera annat än stående. Oljan rinner fram och pumpen får ingen olja när man lägger dom ner. En cylinder från en garagedomkraft kan funka.

hej totte tack för dit tips ska undersöka det kan bli en billig lösning och ändå bra kvalite för dom du skriver så brukar inte en vanlig domkraft fungera vågrätt utan bara vågrätt

   TS
Avatar Fallback

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

ord bind  
#160883 vanliga domkrafter fungerar liggande så länge pumpen ligger nedåt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).