Verkstan

Gassvets samma sak som skärbrännare?

25 inlägg 64345 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160279 De var de som hade svetsat Rostfria stål som hade en sämre motorik, sedan som det beror på användande av betpasta, usel ventilation , varmt/kallt, strålning, magnet fält m.m var inte klarlagt man trodde dock att den förhöjda manganghalten i rf jämfört med vanlig svetsning kunder vara en orsak.

Det har sagt att de som svetsar Alu blir konstiga i huvudet och får parkinson liknande problem på ålderns höst. Detta finns det inte vetenskaplig bevis för ännu, min farfar var svetsmästare på Götaverken här i göteborg, han hade varken parkinsson, cancer eller något annat när han lämnade in 98 år gammal.

Sen kan man väl alltid sörja för godventilation, vad man än sysslar med. Hur många är det inte som stått böjda över blyad-motorsågs bensin ? vad har vi för underlag där?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

Valmetmannen  
#160454
Nolltax AB skrev:Migsvets är i praktiken en elsvets. Argongasen tränger undan syret vid svetsning.


Ofan, har aldrig tänkt på att det är el och inte gas :P

Tack för svaren allihop, nu fick man ju lite överkurs också :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

Nolltax AB  
#160534 Jobbade på det glada sjuttiotalet en sommar i Sthlm.
Biluthyrning, kontor på Sveavägen.
Garaget infart från Sveavägen å en trappa ned.
Alla avgaser rann ned men vem tänkte på det på det glada sjuttiotalet?
Kollegan hade jobbat några år i sagda garage så han hamnade på sjukhus. Blyförgiftning.
Ty bly hade vi i soppan på det glada sjuttiotalet för att smörja ventilstängerna med mera....

En bekant svetsade för mycken bilplåt på åttiotalet.
Svetsröken förstörde stämbanden på han.

Användarvisningsbild

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

vetinte  
#160544
Bax skrev:Totte, kan du modda lite i ditt inlägg där du skriver "grunkan på bilden ovan.." Det blir liksom fel bild man tittar på.
Min gassvets går på Gasol och Syre, vid skärning går det åt mer syre än vid skärning med acetylen, men det har man igen på att slippa hyra en acetylentub.
Sen har jag friköpt en 11L syretub från AirLiquide så nu slipper jag tubhyra överhuvudtaget.
11L-tuben räcker ledigt till mitt hobbybehov.


Hej. Skjuter in en fråga.

Du har en gassvets som går på gasol. Jag skulle villja ha lite mer info om en sådan.
Letat efter en gassvets typ 5l, men dom är ju så vansinigt dyra!
Har ju gasol i husvagnen o behövs bara syretub blir de ju biligare.
Använder man samma handtag o munstycken ?
Funkar den som en "vanlig" gassvets med tanke på svetning, varmning o skärning. ?
Var köper man en sån ?
Bild på din :smile:

Användarvisningsbild

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

Bax  
#160546 Nä, det är inte samma handtag och munstycken, dom ser lika ut och funkar lika men dom är anpassade till gasol. Regulatorn, om du vill ha en riktig sådan, är också anpassad till gasol. Jag har den vanliga "gasolgrill- och husvagnsregulatorn".
Till min har jag skärbrännarmunstycke och munstycke för hårdlödning, av t.ex. kopparrör.
Jag hittade min på Blocket, det var en kille som hade kommit över X antal från en överskottsutförsäljning av försvarsmateriel. Kostade runt tusenlappen med frakt, för några år sedan.
Vete tusan vad en ny utrustning kostar (?)
Min är av märket GLOOR, finns hos F:a Ebbe Johansson i Hallsberg.
Där är också ett märke som heter HARRIS, finns hos Svetsteknik i V:a Frölunda.
11L-tuben vill jag minnas kostade runt 4000:-.
Jag kan fixa en bild, men det tar nån dag.
Den är iofs inte så upphetsande, tänk dig en gassvets med gasolflaska istället för Acetylentub.

Användarvisningsbild

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

vetinte  
#160585 okej då vet jag o skall kolla upp lite.
Har endel gasgrejer men inga klockor o flaskor.
Dom blev stulna för nåra år sen.
Har saknat den ibland men priserna har avskräkt mig från att köpa.
Som vanligt "äch jag behöver nogg inte det" men men..........

Avatar Fallback

MAP-gas

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285421
Kse skrev:Gasolbrännare typ Primus Powerjet kan ju vara bra vid lättare värmning, vill man ha ordentlig värme för att tex lossa bulltar kan jag rekomendera en MAPgas brännare.
http://www.rimac.se/

Ett av dom bättre "verktygs" inköpen jag gjort.
:


Väcker denna tråd igen, jag köpte en RIMAC handhållen MAP-gas från Jula (http://www.jula.se/mapgasbrannare-218533). Kan inte säga att jag är direkt imponerad, antagligen beroende på handhavandefel. Hur länge måste man värma på en M16-mutter för att det skall hända saker?

Användarvisningsbild

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

Williamm  
#766068 Undran. Kan man "fylla på" (Jag vet att det byts ut) de här tuberna? De ser lite gamla ut tycker jag...
Jag kan ordna bättre bild om det behövs.

Användarvisningsbild

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

johan eriksson  
#766107 Borde inte vara några problem.
Men börja med att få dit bakslagsspärr på båda regulatorerna och backventiler på handtaget innan du provar att använda det.
Du kommer troligen även bli tvungen att köpa en ny regulator till Acetylenen idag har en annan anslutning än den du har.

Användarvisningsbild

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

toker72  
#766133 Man brukar kunna plocka bort adaptern som klämmer runt acetylen flaskan så man får en vanlig gänga och då passar den bolt on.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).