Avverkning (slutavverkning)

Kostnad avverkning fjällskog?

5 inlägg 4643 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kostnad avverkning fjällskog?

skogsrisen  
#160562 Tja!
Vad kan kostnaden tänkas vara ca på en slutavverkning medelstam 0,2 ca 50fub per ha?
Har fått pris på 140kr kubiken.
Kan det löna sig att ta direktkontakt med entreprenörerna själv?dvs lägger skogsbolagen på många kr på avverkningskostnaden?
/risen



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Kostnad avverkning fjällskog?

mashun02  
#160573 Hur långt ska det skotas, lutning markstruktur?

medelstam 0,2 och 50fub är ju i det närmaste gallringsuttagsvolym. Låter väl inte tokdyrt ej heller jättebilligt

Avatar Fallback

Re: Kostnad avverkning fjällskog?

skogsrisen  
#160576 Vet inte skotningsavståndet men väg ska anläggas in på halva grannmarken så det blir inte långt till den vägen.
Har inga bra svar då jag inte är tillräckligt insatt över strukturen samt lutningen och det blir väl så när skogen är 80mil bort tyvärr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kostnad avverkning fjällskog?

flisshejk  
#160886 Det finns ju idag inga garantier att du får averka fjällskog även om du har tillstånd från berörda myndigheter, det är ju naturmupparna som bestämmer, då blir ju kostnaden vad du förlorar i virkesvärde.

Användarvisningsbild

Re: Kostnad avverkning fjällskog?

Stavve  
#747950
skogsrisen skrev:Tja!
Vad kan kostnaden tänkas vara ca på en slutavverkning medelstam 0,2 ca 50fub per ha?
Har fått pris på 140kr kubiken.
Kan det löna sig att ta direktkontakt med entreprenörerna själv?dvs lägger skogsbolagen på många kr på avverkningskostnaden?
/risen


En del lägger på cirka 10 % på entreprenörens faktura, men vilken aktör är det Du fått pris av?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).