Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kellfri winch erfarenheter?

7 inlägg 5016 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kellfri winch erfarenheter?

lupusrex  
#157501 Hej

Har någon på forumet erfarenhet av Kellfri´s winch med modellbeteckningen 21-KW1000?
Enligt deras egen information, lämplig för deras 3,4 griplastarvagn.
Mitt intresse är främst kring dragkraft, radiostyrningens tillförlitlighet, samt draghastigheten.

Vid kontakt med deras kundtjänst så kunde dessa inte uppge ovan info, vilket kan tyckas något underligt måhända....

Mitt behov är att till ett litet enkelt egenbygge (krankärra ca 2ton) ersätta nuvarande elwinch med dito hydraulisk.

Finns det alternativ som kan rekommenderas istället?

Vill gärna ha tillförlitlig radiostyrning, ca 10000N (1000kg) dragkraft och 15-20m/min draghastighet.

Hydraulkapaciteten från traktorn idag är 200bar, 24liter/min.

All info emottages tacksamt.

MVh LR



   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfri winch erfarenheter?

lupusrex  
#158733 Hej

Besökte Kellfri idag och enligt uppgift från säljaren är dragkraften 7000N dvs ca 700kg.Radiostyrningen är en svensk teleradio med tillhörande ventil paket.

/LR

   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfri winch erfarenheter?

axwell  
#158738
lupusrex skrev:Besökte Kellfri idag och enligt uppgift från säljaren är dragkraften 7000N dvs ca 700kg.Radiostyrningen är en svensk teleradio med tillhörande ventil paket.


När jag ställde samma fråga svarade man att "1000" står för 1000 kg dragkraft.
Tror att de även har haft en modell där art.nr slutar på 700.

Var det någon av deras tekniker som blev tillfrågad eller enbart säljaren?

Avatar Fallback

Re: Kellfri winch erfarenheter?

lupusrex  
#160451 Hej

Detta var en ung säljare vid namn Fredrik Carlvik i visningslokalen som uppgav detta.
Intressant var att notera att jag fick egentligen två "prisuppgifter" av honom, dels en som gavs på "stående fot" om 6900kr+moms för 21KW-1000 inkl radiostyrning (teleradio) samt en "indirekt" genom deras Kellfritidning som säger 6210kr+moms för samma, vid deras skogs och veddagar 2-3 Mars, vilken han delade ut under pratstunden.

Man kanske skall vänta lite..

/LR

   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfri winch erfarenheter?

axwell  
#160456
lupusrex skrev:Man kanske skall vänta lite..


Ett beslut som man inte kan argumentera emot.

Se även tråden om deras ATV-vagn med drivning (rulla längst ned på denna sida).

De lanserar nu en 1-fas vedklyv med 8 tons tryck, undrar hur långsam den kan vara.

Priset tyder på extremt hög kineskvalitet, 3990 + moms (ca 5000 kronor) fast då ingår hydrauloljan (introduktionspris!).

Avatar Fallback

Re: Kellfri winch erfarenheter?

lupusrex  
#160467 Hej

Hmm, det påminner om Julas senaste "stora".....

Det intressanta i fallet med winchen är att det är en Teleradio inkl magnetventiler som är ingående i satsen, vilket sedemera även ingår i Avesta och Kranmans..

Enligt en väl insatt hydraulikfirma på orten så är det mest avgörande för en lång livslängd på en winch av detta utförande, att den har ett rejält lager i hydraulmotorhuset som stödjer axeltappen som winchtrumman sitter på. Undrar om detta finns på deras månne?

/LR

   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfri winch erfarenheter?

axwell  
#160470 Håll igång tråden, det bör finnas någon som har praktisk erfarenhet av den.
Priset: 3 feb. annonserade man 6210 (ordinarie 6900) + moms + 50 kr exp. avg.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).