Traktorer och processorer

valmet 605 vs 604

26 inlägg 28358 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16020 du får nog köra på högre varv än tomgång när du lastar med griplastare, 49 liter i minuten är inte så mycke! vi har separat pump o tank på kärran och den ger 75 liter i minuten och där måste man ju ha minst 1000 vav för att de ska flyta på! men jag brukar ändå ha 1100-1200 varrv när jag lastar!

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
krille99  
#16023 ok jo det kräver ju en del..

men 49 är ju bättre än vi har idag 20...

   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16027 Beror ju lite på hur stor och stark kran man har också, samt hur bra geometri kranen har hur mkt olja som krävs för att det ska gå smidigt.
Jag får oftast hålla runt 1500-1600 för att det ska flyta på någorlunda, skulle vara trevligt att sänka till dryga 1000.

/Björken

Avatar Fallback
krille99  
#16030 jo det är klar.

   TS
Avatar Fallback
krille99  
#16061 hej

har du alltås bara 3växlar fram och 1bak x2 ?

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16064 49min/l är ju vid maxvarv.
Visst en liten kran kräver inte så mycket som en stor, men vis av tidigare erfarenhet så brukar varvet på traktorn öka med tiden när man blir van vid kranen :lol:

Kör själv med en 52cc frontpump och varvet har hamnat mellan 1100-1200 varv :wink:

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16104
krille99 skrev:hej

har du alltås bara 3växlar fram och 1bak x2 ?


Ja, men i skogen är det OK, kör ju sällan på annat än 1'a resp back ändå. På vägen med tungt lass kan dock hoppet mellan 5'an och 6'an vara väl långt, inte mkt överlapp mellan de växlarna, bara att gasa upp till fullvarv, växla upp snabbt och hoppas på det bästa :D
Tvåan och trean är synkade, ettan och backen osynkade.

/Björken

Avatar Fallback
krille99  
#16113 ok det var en nackdel det skall testa på måndag hur fort den verkligen går på backen..

   TS
Avatar Fallback
krille99  
#16353 testat en idag tycker som alla den gick lite fort på backen men det är väl sånt man vänjer sig vid.

annars gick den bra mycket bra sikt..

   TS
Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16410 Hej Krille99.
Nu har du en broschyr på Valmet 604 här på formet.
Mycket nöje önskar cpt.Kirk.

Avatar Fallback
krille99  
#16411 tack mycket bra läsning tack tack!
:D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).