Verkstan

Gassvets samma sak som skärbrännare?

25 inlägg 64394 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gassvets samma sak som skärbrännare?

Valmetmannen  
#160228 Brukar läsa guider om reparation och trimning av olika fordon, och ibland så brukar det stå t.ex "Om du värmer bultarna med en gassvets kommer de att lossna mycket lättare"

Här blir jag förvirrad, jag förknippar ordet "gassvets" med en MIG-svets, men jag antar att det är en dum idé att börja svetsa i bultar, så jag antar att de menar "skärbrännare" när de säger gassvets, har jag rätt?

Bild


Avser då t.ex en sån här, att man värmer med den gula lågan och sen lossar på bultar eller vad man nu ska ha gjort?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

M_M  
#160231 Gassvets och skärbrännare är samma sak. Dock används olika munstycken vid skärning respektive svetsning.

Användarvisningsbild

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160232 Det på din bild är en lite vassare skärbrännare, men om man har Acetylen & Oxygen
samt byter munstycket till en smal pennformad så blir det en klassisk gassvets.

Bild


De tre smala 45 graders munstyckena är för vanlig gassvetsning/värmning.
Den med 90 grader böj och dubbla rör är för skärning.

Användarvisningsbild

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160233
Bild

Nuförtiden har gassvetsandet minskat rent allmänt så om värmning är
ett återkommande moment så rekommenderar jag en Primus Powerjet
enligt bild eller en elektrisk värmepistol.

Användarvisningsbild

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

totte  
#160235 För att utveckla lite. En normal gassvets använder ett munstycke där du bränner acetylengas och syrgas blandat från två tuber och får då en låga som är het nog att smälta stål och kan då svetsa genom att sätta till svetstråd. Vid skärbränning sätter du på ett annat munstycke, det har också en het låga som smälter järnet. Så öppnar du med handtaget och släpper på en stråle av syrgas, det får helt enkelt stålet att brinna och skär på det viset.

Använd inte ordet "gassvets" om MIG/MAG, det blir garanterat förväxlingar. Dom använder ju också gas men argon och/eller kolsyra enbart för att skydda smältan under elsvetsningen, men det vet du förmodligen redan.

Grunkan som Valmetmannen visar i första inlägget ovan är nog endast avsedd för skärning, använder nog nån form av gasol i st f acetylen, vilket duger till skärning, men inte är så bra för svetsning, rätta mig om jag har fel, ni som vet.

Användarvisningsbild

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160236 Petrogenbrännaren använder bensin & oxygen, kallas ibland Amerikasvets.
Används på skrotar när man skär mkt och grovt, har inte haft nöjet att testa än
men det låter spännande.

Användarvisningsbild

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

Kse  
#160238 Petrogenbrännaren är ju framförallt billig i drift jämfört mot acetylen/syrgas.
Gasolbrännare typ Primus Powerjet kan ju vara bra vid lättare värmning, vill man ha ordentlig värme för att tex lossa bulltar kan jag rekomendera en MAPgas brännare.
http://www.rimac.se/

Ett av dom bättre "verktygs" inköpen jag gjort.
Finns lite bränmärken på fälgar och lås sen den införskaffades till firman då man tar det för en gasolbrännare men det är lite varmare än så. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

totte  
#160239
Slurfi skrev:Petrogenbrännaren använder bensin & oxygen, kallas ibland Amerikasvets.
Används på skrotar när man skär mkt och grovt, har inte haft nöjet att testa än
men det låter spännande.


Tack för den upplysningen Slurfi. Det här blev ju en riktigt lärorik tråd.

MAP-gas hade jag inte heller en aning om!

Avatar Fallback

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

Månskensbonnen  
#160242 En sak jag funderat på men aldrig testat är, går det att använda en plasmaskärare att värma med. :?:

Användarvisningsbild

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

Bax  
#160247 Totte, kan du modda lite i ditt inlägg där du skriver "grunkan på bilden ovan.." Det blir liksom fel bild man tittar på.
Min gassvets går på Gasol och Syre, vid skärning går det åt mer syre än vid skärning med acetylen, men det har man igen på att slippa hyra en acetylentub.
Sen har jag friköpt en 11L syretub från AirLiquide så nu slipper jag tubhyra överhuvudtaget.
11L-tuben räcker ledigt till mitt hobbybehov.

Avatar Fallback

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160250 Du kan inte använda en plasma skärare till att värma med, Det absolut bästa om du skall ha loss bultar m.m är att använda en induktionsvärmare, säkert, billig-drift, lättskött m.m
Sen är ju inköpskostnaden inte att leka med 20-25' för billigaste.

Avatar Fallback

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

Nolltax AB  
#160259 Migsvets är i praktiken en elsvets. Argongasen tränger undan syret vid svetsning.

Användarvisningsbild

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

totte  
#160272
Bax skrev:Totte, kan du modda lite i ditt inlägg där du skriver "grunkan på bilden ovan.." Det blir liksom fel bild man tittar på.


Fixat! Blev lite fel för dom andra posterna mellan ramlade in medan jag skrev mitt.

Avatar Fallback

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

axwell  
#160275 Hej på er alla klumpedunsar !
Läser i dagens tidning om en studie från varvsindustrin Göteborg.
Studien visar att de som jobbat med svetsgaser har fått sämre öga-handkoordination och att de tappat en del av sin fingerfärdighet.
Man drar slutsatsen att det är manganet i svetsgaserna som orsakat funktionsnedsättningarna.

Ingen kommentar om mangan finns i alla svetsgaser.

Användarvisningsbild

Re: Gassvets samma sak som skärbrännare?

totte  
#160276 Hje awxell troooor ajg itne åp all s"

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).