Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Mindre skotare med skördar huvud

19 inlägg 12046 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mindre skotare med skördar huvud

skuru446  
#160099 Hej alla.

Har under en längre tid funderat på att skaffa mig en mindre maskin för privat gårdsbruk.
Tanken lutar åt en skotare med skördar huvud monterat.
Har kikat runt på en massa olika tex timberjack 280, minibrunett 578, Ösa 260 etc.
Som jag ser det så är jag ute efter en maskin med.

6-8 hjul, gärna ratt styrd, med joysticks till kran och huvud.
Skördar huvudet behöver ha dator med mätning.

Tänkte nu vända mig till er alla här som garanterat har mer kunskap om ämnet.
Vad finns det för lämpliga maskiner?

Från gård till skog är det några km körsträcka så den bör kunna köras till och från skogen.
Det är i första hand gallring vi talar om, allt från 5cm till 30cm (lämpligt skördar huvud?)

Allt som allt var tanken att hålla sig under 200.000:- finns det möjlighet för detta.

Alla tankar och råd är uppskattade



   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre skotare med skördar huvud

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160107 Om det är en bit att åka så kanske det kan funka med en traktor och ett sånt här:

http://www.blocket.se/jonkoping/Gallrin ... m?ca=5&w=3

http://www.blocket.se/jonkoping/Gallrin ... m?ca=5&w=3

om det är för klent så finns ju såna här också fast det är ju svårare att köra och kan nog bli mycket skruvning med:

http://www.blocket.se/alvsborg/Skordare ... m?ca=5&w=3

Avatar Fallback

Re: Mindre skotare med skördar huvud

skuru446  
#160114 Hej skogsbjörn.

Kör i dagsläget med traktor.
Jag hade dock tänkt mig en skotare för lastning och bättre framkomlighet med skördar huvud för fällning. (allt i ett så att säga)

tex.

http://www.blocket.se/skaraborg/Skotare ... m?ca=5&w=3

+

http://www.blocket.se/jonkoping/Gallrin ... m?ca=5&w=3

om det är möjligt att kombinera något sådant ?

skruva får man alltid räkna med på gamla grejer =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mindre skotare med skördar huvud

finskpinne  
#160123 Jag skulle nog inte vilja hugga med en skotare... Åt sidorna går det väl hyffsat att hugga men när du skall hugga vägarna i gallring så är ju sikten oerhört dålig, man sitter ju långt ifrån och har både kran och grind ivägen. Räckvidden rakt fram blir ju dessutom dålig. Man är ju dessutom väldigt klumpig med en skotare jämfört med en skördare, med skotaren går det ju inte att göra instick i beståndet så det blir ju väldigt kort avstånd mellan stickvägarna. Har du dessutom tänkt dig en så gammal skotare så är ju risken stor att det inte är så lång kran på den, åtminstone om du köper en maskin i Sverige. Här i Finland finns det inte kortare skotarkranar än 10 meter.

Sedan beror det ju på hur mycket kubik du ska hugga per år??

Avatar Fallback

Re: Mindre skotare med skördar huvud

valmet862  
#160126 Din teori låter bra men...har funderat själv på desamma, håller helt med finskpinnen men har man inte så stora krav och enbart egen skog så är det hellt klart värt ett försök. En timberjack 810 borde va lämplig storleksmässigt och där har du möjlighet att använd kran helt framåt med hyfsad räckvidd. Men din budget får du garanterat dubbla 8)

Användarvisningsbild

Re: Mindre skotare med skördar huvud

Camwood  
#160130 Har funderat på något liknande att skörda med en skotare för att bara behöva EN maskin :lol:
Bakre banken och grinden måste få snabbfästen och lyftes bort med kranen. Skördaragreagatet monteras på en sticka (balk ca 3-4 m )som fästes i sista bommen med snabbfästen ( typ bultar)Bör räcka till en räckvid om 4 m bakom vagnen :grin:
Det går att averka med en skotare men det går inte att skota med en skördare :shock:

Användarvisningsbild

Re: Mindre skotare med skördar huvud

finskpinne  
#160131 Kom ihåg att kranen ska ju orka lyfta aggregatet på full räckvidd dessutom, helst ska den ju orka lyfta ett litet träd på full räckvidd också. Hållbarheten på kranen blir ju inte så bra om man hela tiden ska pressa den till max. Och har man en kort kran så kommer den ju att användas mycket på full räckvidd för att få stickvägsavstånden någorlunda vettiga.

Sedan så är ju nog enda alternativet till aggregat en stegmatare. För pumpen räcker inte till ett aggregat med drivhjulsmatning.

Användarvisningsbild

Re: Mindre skotare med skördar huvud

Camwood  
#160136 Man behöver inte full lyftkraft längst ut för att lyfta trädet rakt upp bara för att få aggregatet att kapa trädet sen drar du åt dej trädet med utskutet eller viker kranen. Jag vet inte vad ett gallringsagregat (det är bara gallring det är fråga om! slutaverkning lönar välldigt dåligt att fixa med enkla maskiner) behöver för pumpkapacitet :?: men en liten skotare fungerar bara med en stegmatere :???: Min skotare ger ca 200 lit/min.

Avatar Fallback

Re: Mindre skotare med skördar huvud

valmet862  
#160160 ett gallringsaggregat typ nisula 325 behöver 80-120l/min och ett sånt aggregat borde väl vara ganska lämpligt väger enligt broschyren 285 kg www.nisulaforest.com/325/325.htm

Användarvisningsbild

Re: Mindre skotare med skördar huvud

finskpinne  
#160166 Nog finns det väl moderna aggregat idag som kräver liten pumpkapacitet men han har ju en budget på 200 000 kronor på hela maskinen så då är det väl ganska uteslutet med t.ex. nisula 325. Eller? Jag har ingen koll på vad ett sånt kostar men jag tvekar att det ryms inom den planerade budgeten...

Även om skotarpumpen ger t.ex 200 liter/minut så betyder ju det inte att det räcker till för ett aggregat som skall ha 200 liter/minut, om man skall kvista ett grövre träd så måste man ju även köra kranen på samma gång och då tar ju även kranen lite olja. Men nog går det ju att köra med det nog. Som sagt så är det väl budgeten som ställer till det lite...

Avatar Fallback

Re: Mindre skotare med skördar huvud

valmet862  
#160169 Jo det är väl nog budgeten som ställer till mest bekymmer :???:

Avatar Fallback

Re: Mindre skotare med skördar huvud

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160174 såg en kille som hade en skogsjan 487 som kombi maskin, satte en grip i kranen och en minibrunett vagn. har jag för mig

Användarvisningsbild

Re: Mindre skotare med skördar huvud

Camwood  
#160177 Budgeten för en skotare med möjlighet att averka med bef, kran ja den är begränsad :roll:
Men det MÅSTE gå att bygga en enkel skördare med enkla funktioner med små pengar :shock:
Det finns inget mellanting mellan skördare och motorsåg ( om man inte vill köra med jordbruksmaskiner) i skogen :grin:

Avatar Fallback

Re: Mindre skotare med skördar huvud

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160179 Denna tycker jag verkar vettig
http://www.blocket.se/dalarna/_Skordare ... ?ca=14&w=3

Ingen dyr hydrostat som rasar. Bra markfrigång, bra sikt, ganska liten maskin som gjorts i många ex.

Ingen skotare visserligen men med en driven vagn så..

Avatar Fallback

Re: Mindre skotare med skördar huvud

skuru446  
#160192 Hej alla kul att se respons och intresse på detta ämne.
Och tack för alla synpunkter hit tills.

Har sett några olika film snuttar på skotare med skördar huvud på youtube, tex.



Dock känns det som att en 868 är för stor för mig.

Det kanske är bättre med skotare med takmonterad kran som minibrunett 578.
Då har man ju lite längre räckvidd framåt

Något mindre stegmatar huvud är ju helt klart av intresse för detta ändamål.
Tex det som är länkat längre upp, 325kg låter ju inte så tungt vid fullt utstick.

Är det någon som har erfarenhet av en minibrunett ?
Det finns ju några stycken på blocket, är det en bra maskin i övrigt ?
Något man behöver se upp för etc om man skulle åka å kika på en sådan ?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).