Verkstan

Vattenledningen frusit, hur tina upp bäst?

31 inlägg 73702 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vattenledningen frusit, hur tina upp bäst?

TimmberJack  
#159901 Skulle behöva lite tips på hur jag ska tina en frusen vatten ledning.
Polyetenslang 2" nergrävd i backen ca 20 m lång. Kommer åt en ände som är inne i ladugården.
Trodde det var fruset inne men efter att haft värme på på den biten som är synlig har det inte hjälpt.
Vad göra nu?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vattenledning

Blivande snickare  
#159906 Har du tur är det bara en liten propp som borde kunna tinas med varmt vatten.

Avatar Fallback

Re: Vattenledning

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159907 Jag tog en slang lämplig att sätta på en vinrutespolarpump och matade in slangen med varmt vatten fungerade bra ca4 meter in till proppen
Tillgång till 12volt för motorn eller annan pump behöves

Användarvisningsbild

Re: Vattenledning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159908 Skaffa hård vit PEX slang som ryms in och en tratt och häll vatten från en vattenvärmare.

Användarvisningsbild

Re: Vattenledning

Kse  
#159910 Clas Ohlosson har en sats med slag och en bormaskins driven pump som man kan skicka in varmvatten med. Farsan har en gammal "brandspruta i mässing, ser ut som en cykelpump ungefär. Samma där, en lång och ganska styv slang som man för in i röret tills det tar stopp i isproppen.
Sen är det bara att pumpa in så varmt vatten som möjligt, helst kokande direkt från plattan.
Han gjorde den efter att sett att rörkrökaren i grannbyn hade en likadan.

Avatar Fallback

Re: Vattenledning

nordtravare  
#159960 jag har faktiskt hällt salt och stött med slang och fått upp en ledning en gång.

Användarvisningsbild

Re: Vattenledning

totte  
#159965 Varmvatten funkar men det kan ta tid och kräva mycket tålamod om det är en lång bit som är frusen. Har gjort det några gånger.

Användarvisningsbild

Re: Vattenledning

Skogshuggarn  
#159972 Rödsprit var populärt förr, men det kan ju "ta lite smak" fr behandlingen,,,, ja åtminstonde ett tag.

Avatar Fallback

Re: Vattenledning

Robertberg  
#159978 Ångtvätt http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad/Maski ... att-84059/
Och en liten passande slang ska enligt hörsägen vara bra.

Avatar Fallback

Re: Vattenledning

ÅsaNisse  
#159979 Kila iväg och köp en 20m värmekabel. Det går inte att tina ledningen med den, men det är sista gången du behöver göra det.

Avatar Fallback

Re: Vattenledning

TimmberJack  
#160110 Tack för alla tipps.Ledningen är tinad nu med hjälp av en tunn slang o tratt o varmt vatten. tog ca 30 min att tina. Värme kabel är intstalerad nu (effekt 10 w/m) så nu ska det inte kunna hända igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vattenledning

totte  
#160167 Bravo! Hur lång propp var det?

Avatar Fallback

Re: Vattenledning

TimmberJack  
#160292 Det var en propp på ca 1 meter

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vattenledning

totte  
#160341 3 cm/min, stämmer rätt bra med min erfarenhet av att tina med varmvatten och slang! Ett synnerligen irriterande jobb, känns väldigt skönt att ha en värmekabel på plats.

Avatar Fallback

Re: Vattenledning

TimmberJack  
#160447 Jo ett irriterande jobb men skönt när det fungerar. dummt att inte ha värmekabel från början.En liten kostnad i det hela. Ca 1300 för 15 meter o piss enkel att montera.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).