lör 18 feb 2012, 14:48#161883
Nu har jag startat o provkört
.
När lådan var monterad o jag skulle åka o titta på motor så slog det mig att jag fick ju en klippare gratis i somras med trasig drivning. En Partner med Honda GCV160 motor. Sökte lite på nätet o hittade en del info om vertikalaxlade motorer som monterats horisontellt. På Briggsmotorer verkade det ganska enkelt att bara montera en plåtbit som oljekastare.
Hittade dock ingen info om nån som gjort det med en Honda.
Öppnade motorn o kollade hur det såg ut o vevstaken hade redan en oljepickup. Förmodligen samma vevstake som i GCmodellen som är horisontalversionen.
Alltså var smörjningen till vevaxeln löst. Hondan är ju toppventilad o har en kamrem som transporterar oljan till toppen. Orginalmonterad så är det regulatorn som kastar olja på remmen.
Jag satte en vinklad plåtbit på vevstaken som förhoppningsvis skulle få oljan att träffa remmen.
Torkade ur toppen före provstart, körde några minuter o skruvade av o tittade.
Det var gott om olja däruppe
.
Släpade ut slungan o provkörde lite:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=W1ywIHfUX2o[/youtube]
Några småjusteringar återstår, ville inte göra för mycket innan jag visste att det fungerade:
Växelreglaget behöver byggas om.
Remmen till aggregatet vill inte släppa helt, den är dock ny så det kanske ger sig när den fått gå lite. Annars får jag fixa en lite längre rem.
Styrpinnar för remmarna.
Fixa en kåpa till remmarna.
Regulatorn var lite svår att få till så den är inte inkopplad just nu. Det verkade dock som det fungerar bra utan den så vi får se om jag lägger nåt jobb på den
Magnus M
MS 660, MS 241, MS 200,346xpg, 2x242xpg, 2x238sg, 234sg, Fordson Super Major m Väsekran, Nyholms 5,5 tons kärra, Holder A55, Moheda 6ton med Terrikran