Motorsåg och handhållet

Filning av Oregon 95VPX

11 inlägg 6055 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Filning av Oregon 95VPX

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159904 Jag måste bara fråga expertisen om hur man får till rekomenderad filning av denna kedja.
Oregon 95VPX .325.
Filar normalt efter egen beprövad teknik, men fick för mig att prova att fila enligt vad som rekomenderas på kartongen.
Alltså 30 grader/10 grader med 4,8mm fil.
Jag får inte till det, tycker det tar för mycket på eggens spets och då är jag redan så långt ner med filen att den på insidan tar på länkarna. (Halvsliten kedja)
Skulle i slutet av kedjans karriär ta ordentligt på länkarna.
Hjärnsläpp?!?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Filning av Oregon 95VPX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159915 Nej, prova med 4,5mm vilken den hade från början.

Användarvisningsbild

Re: Filning av Oregon 95VPX

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159916 Ok, det känns som om det skulle gå bättre. :)
Nån aning om varför dom skriver 4,8mm?

När vi ändå är igång, hur filar ni, håller ni er till de vinklar som anges? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Filning av Oregon 95VPX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159917 Använder inte denna, utan 21LPx/BPX.

Avatar Fallback

Re: Filning av Oregon 95VPX

Robertberg  
#159919 Jag som inte är så duktig, använder rullmallen.

Användarvisningsbild

Re: Filning av Oregon 95VPX

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159920 Mange: Antar att den är bättre då. :) Kan du skillnaderna, bättre kap, kvist eller allround?

Obanteg: Är väl knappast dåligt att få ett bra resultat med den. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Filning av Oregon 95VPX

Homo abies  
#159923 Tillverkaren har goda skäl när dom använder 4,8mm fil. men jag blir lite fundersam när man kan tolka filinstruktionen så att man skall "hålla ned" filen 10gr i hantagsänden, -hur blir det när kedjan lägger sig lite i ett slitet svärd, i min värld skall man hålla upp handtaget lite i stället för man vill ju ha filen paralell med överplanet på tanden och filen 1/5 av diametern över detsamma. Att man använder filhjälpmedel betyder inte att man inte kan fila!

Användarvisningsbild

Re: Filning av Oregon 95VPX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159933
MickeBM skrev:Mange: Antar att den är bättre då. :) Kan du skillnaderna, bättre kap, kvist eller allround?

Obanteg: Är väl knappast dåligt att få ett bra resultat med den. :)


Förutsatt att man håller filen i rätt höjd i rek. vinklar.

Användarvisningsbild

Re: Filning av Oregon 95VPX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159936
Homo abies skrev:Tillverkaren har goda skäl när dom använder 4,8mm fil. men jag blir lite fundersam när man kan tolka filinstruktionen så att man skall "hålla ned" filen 10gr i hantagsänden, -hur blir det när kedjan lägger sig lite i ett slitet svärd, i min värld skall man hålla upp handtaget lite i stället för man vill ju ha filen paralell med överplanet på tanden och filen 1/5 av diametern över detsamma. Att man använder filhjälpmedel betyder inte att man inte kan fila!

Om man tittar på det så blir topp plattans skärande vinkel spetsigare i insidan.

Avatar Fallback

Re: Filning av Oregon 95VPX

Homo abies  
#160244
Mange skrev:
Homo abies skrev:Tillverkaren har goda skäl när dom använder 4,8mm fil. men jag blir lite fundersam när man kan tolka filinstruktionen så att man skall "hålla ned" filen 10gr i hantagsänden, -hur blir det när kedjan lägger sig lite i ett slitet svärd, i min värld skall man hålla upp handtaget lite i stället för man vill ju ha filen paralell med överplanet på tanden och filen 1/5 av diametern över detsamma. Att man använder filhjälpmedel betyder inte att man inte kan fila!

Om man tittar på det så blir topp plattans skärande vinkel spetsigare i insidan.

Jag uttryckte mig lite slarvigt, hur det blir fattar jag men vad är i så fall vitsen med att få olika vinkel på överskäret tro?

Användarvisningsbild

Re: Filning av Oregon 95VPX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160273 Spetsigare vinkel på skäret ger högre skärpa. Lite som höknäbb på insidan medans profil ser lika normal ut som innan.

Inte mera spets i hörnan, fortfarande rätt form.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).