Uppvärmning

Byta Vedpanna

26 inlägg 29601 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta Vedpanna

Röjson  
#159747 Jag funderar på att skaffa en ny vedpanna. Men vilken ska man välja? Värmebaronen, Combi heat, Nibe etc. Någon som känner till de nämnda eller några andra bra. Har en 30 år gammal Albin nu men den börjar vara slut. Har ett hus på 150 kvm.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpanna

vagnmakargården  
#159753 Hej Röjson!

Jag bytte för 1,5 år sedan till Calmar v33 pannan med 2 st 750 liters tankar med extra tjock isolering. Kopplade ihopp tankarna med en 500 liters tank som jag hadde till gamla pannan.
Huset vi har är på 150 kvm + biytor som jag har lite mindre värme på.

Och jag är jätte nöjd går åt mycket mindre med ved änn min gamla panna.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

loppan  
#159758 Nibe vedex 3300 är marknadens mest prisvärda vedpanna,går att få för 28 lök.
Klarar 2500-3000 liter vatten.
Jag stod i valet mellan den och baxi solo inova som nästan kostade 20000 mer.
För dom pengarna får man 30 liter större eldstad samt lite större lucka.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

svenolof56  
#159762 Det skulle sitta fint med en ny panna. Har just nu en kombipanna olja/ved utan ackumulatortank. När det har varit så här kallt har man fått elda var 4. timme! :shock:

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159770 Det där är som att fråga vilken fyrhjuling man ska välja!

Jag kör med Värmebaronen med acktankar. Den är lättskött och tänder lätt. Ringer man till värmebaronen och plågar dem med frågor om ditt och datt så svara de utan knot. Sånt gillar jag. Inget "du får ringa till din leverantör".

Som jag skrev i någon annan tråd, skulle köpt en storlek större på pannan och en till acktank. Men det är mer av ett lyxproblem. Sen valde jag trots egen övertygelse före, en med fläkt i stället för självdrag. Det är jag väldigt nöjd med idag, spelar ingen roll hur vädret är, tänder alltid och kommer snabbt upp i arbetstemperatur. Har kopplat på en automatisk batteribackup som slår om på en bråkdel av en sekund. Den räcker väl för att driva både shunt, pump och fläkt.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

ananders  
#159787 Vi bytte till en Värmebaronen Vedolux med fläkt 2006. Har i stort sett samma erfarenhet av värmebaronen som "Uvskogen".

Vi har bytt fläkten för ungefär ett år sedan, flamlådan för två årsedan och keramikrosterna förra veckan

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

Jan-Mikael  
#159795 Bytte panna för två år sen till en NIBE med två eldstäder i. En för 40 cm ved med keramik och den andra har jag till min gamla pelletsbrännare. 2x500 liter ackumulatortankar. Fungerar bra men skulle ha valt en större effektstorlek. Pelletsbrännaren är bra att ha då vi är borta ibland.Anledningen till att jag valde två eldstäder i stället för att sätta brännaren på en svängarm var enkelheten för alla i familjen att byta bränsleslag.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

ulfgustav  
#159802 Hej
Jag satte in en tjeckisk panna VIADRUS för 3 år sedan, 60 cm ved längd och 1500 l ack tank
den är jag väldigt nöjd med, bra förbränning bra verkningsgrad, dessutom så fungerar den även vid strömavbrott eftersom det är en självdrags panna

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159808 Kör med Baxi Solo Innova 50kw, ett halvår gammal till ett hus på 250kvm. Med 2500l acctankar och kulvert in. Är än så länge nöjd, lätt att tända och jag har rätt mycket grov ved så det är bra med en stor lucka. Har ett litet elverk jag kan koppla in om strömmen går för att köra pumpar och fläkt...

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159879 kör med en camlar v33 sen i somras, med ca 1kubik vatten till, i minsta laget... funkar väldigt bra hade en värmebaronen ub combimax 2000 från -96. Värmer ca 120 kvadrat.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

MG:s  
#159929 Jag använder oxå Baxi Solo Innova 50kw med 3 st 1500l tankar, värmer hus 200kvm + verkstad
100 kvm. Bra effekt vid grov ved och lätt att tända.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

loppan  
#159948 På dina 150 kvadrat bör en helt vanlig villapanna på 35 kw nom effekt räcka.
Man kan säga att du skall välja någon av de stora svenska tillverkarna .
Den pannan SKALL HA underförbränning, fläktstyrning och keramik.
Undvik självdragspannor , gjutjärn och annan skit.Det tillhör åttiotalet.

Väljer du en sådan panna tex Baxi solo inova,Nibe vedex 3300,calmarpannan v33 etc så lovar jag att
du blir nöjd samt förvånad över hur lite ved de förbrukar mot en självdragspanna.
Vilken du väljer är en smaksak,det viktiga är att det är en modern panna med fäkt och underförbränning.

Vad som är betydligt viktigare är att du skaffar lagom med vattentankar.
150 m3 kräver minst 2000 liter men det får inte vara för mycket heller så pannan blir för liten i effekt.
Då tar det ju typ 12 timmar eller mer att värma upp dom.

Prata med en panntilverkare så får dom dimensionera en annlägning som funkar för ditt hus.
Min erfarenhet är att rörmockare kan ganska lite om dimensionering och att dom helst vill sälja värmepumpar.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

ejgum  
#160031 Spelar acktankarnas volym någon roll beroende på om man distribuerar värmen via golvvärme eller radiatorer under fönstren?
Hur dimensioneras acktankarna beroende på pannefekten, uppvärmningsyta, kulvertlängd etc, hur ska man tänka? och vilka samband gäller?

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

Cat554  
#160034 Sett inn en flispanne, fyll i en gang for uken eller måneden, og ha jevn varme! Alltid riktig temperatur så du slipper oppstartene, du kan reise bort en helg uten å komme hjem til en forlatt igloo. Og det koster en tredel å hugge flis framfor å kappe og kløve ved.
OH

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

idolf  
#160036 Hej Alla
Ni som har stor volym i ack-tankarna har ni slutet eller öppet expansionskärl?
Expansions volymen i ett slutet skall väl vara runt 8-10% och öppet ca 5% eller?

Har idag en gammal Egor 25 utan ack-tankar = kallt på morgonen, skall väl byta så småningom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).