Motorsåg och handhållet

Tappar locket!?

16 inlägg 8033 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tappar locket!?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159813 Okej, nu har det hänt lite väl många ggr. Sågar ett kort tag och känner att det blir lite blött på byxan eller att sågen stannar. Tittar ner och ser att tanklocket är öppet och all bensin runnit ut.

Varför? Är det bara jag? Är jag så j-a senil att jag glömmer skruva dit det? Nu senast fick jag för mig att det var för att jag överfyllde tanken, så att locket inte gick att skruva på ordenligt.

Jag kanske skulle köpa elsåg, finns det sådan där med Li-Ion batteri på 14V?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tappar locket!?

skogstok88  
#159817 använder du kombi dunken som har den speciella munstycket & är gummiringen runt tanklocket i bra skick jag har haft problem det både bensin & kedjeoljan på min husvqvarna tills jag byte packning sedan har jag aldrig haft det problemet min lärare på naturbruks gymnasiet berättade för mig att vissa fabrikat på packningarna blir snabbare dåligt om de utsätts mycket av kemikallerna blir lätt om man fyller på förmycket

Avatar Fallback

Re: Tappar locket!?

Blivande snickare  
#159821 snälla skogstok varsnäll och använd punkt. Blir skogstokig att föröka läsa lite längre inlägg. bara punkt skit i komma och stora bokstäver.Tack.

Avatar Fallback

Re: Tappar locket!?

Nonkan  
#159831
Mangan skrev:Okej, nu har det hänt lite väl många ggr. Sågar ett kort tag och känner att det blir lite blött på byxan eller att sågen stannar. Tittar ner och ser att tanklocket är öppet och all bensin runnit ut.

Varför? Är det bara jag? Är jag så j-a senil att jag glömmer skruva dit det? Nu senast fick jag för mig att det var för att jag överfyllde tanken, så att locket inte gick att skruva på ordenligt.

Jag kanske skulle köpa elsåg, finns det sådan där med Li-Ion batteri på 14V?


Vad är det för såg?

Användarvisningsbild

Re: Tappar locket!?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159833 Jag brukar att ha det motsatta problemet med tanklock de brukar sitta som f-n utan att jag drar åt dem specielt hårt.
Kombinycklen är hjäparen i nöden. ^:)^
Kör Husqvarna och Jonsered.

Användarvisningsbild

Re: Tappar locket!?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159834 Nog är det brist på utveckling om det inte är klicklock.

Avatar Fallback

Re: Tappar locket!?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159851 Huskvarna 339 xp. Bajonettfattning vore nåt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tappar locket!?

ulfgustav  
#159864 Detta har hänt mig ett antal gånger på min Stihl såg, då jag dragit den försiktigt för att kunna öppna utan verktyg, kosekvensen är att jag numer drar hårdare och var eller varannan tankning får jag använda krok eller mejsel för att öppna.
Har funderat på att söka efter en mjukare packning till locket då borde det fungera utan problem

Avatar Fallback

Re: Tappar locket!?

axwell  
#159938
Slurfi skrev:brist på utveckling om det inte är klicklock.


Fan också, där fick Stihlvännen Slurfi in en femetta. Så tänkte jag igår; idag "helvetes djävla Stihllull-lull"

Va ute och trampade kör vägar med snöskotern, lillsågen Stihl 192C i packboxen, nytankad.
Fram med sågen vid första hindret, oljelocket hängde i snöret.

Turligt nog bara rapsolja som hamnat på en del olämpliga ställen.
Första gången detta händer, kan det bero på den stränga kyla(ned till -27)som vi har haft tills i natt?

Både Husqv 55 och Tanaka evc 4501 har lätt för att gänga upp oljelocket, drar därför alltid med kombinyckeln.
Bensinlocket brukar inte vara något problem.

Avatar Fallback

Re: Tappar locket!?

foton  
#159942 Har man Stihl måste man vara enormt noga med oljelocket, man måste kolla att det är riktigt stängt, inte bara tro.

Avatar Fallback

Re: Tappar locket!?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159943 Oljelocket har aldrig fallerat för mig, det klistrar fast så bra så (mineralolja). Men bensinlocket, jag fattar det inte! Två ggr i helgen, kanske 12 tankar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tappar locket!?

loppan  
#159952 Efter att ha tappat många lock så drar jag alltid med en liten skiftnyckel som jag har i bröstfickan.
Har inte haft ett enda lock som lossnat sedan dess.

Avatar Fallback

Re: Tappar locket!?

Storken  
#159954 Har aldrig kunnat med Stihls"bajonettlock"! Dom är hopplösa att manövrera när man har handskar på sig!! Plus att dom är nåt djävuskt känsliga om man råkar tanka för fullt... 😡
Men jag står ut med det eftersom jag gillar min 201a så mycket..

Avatar Fallback

Re: Tappar locket!?

ÅsaNisse  
#159962 Skönt att det inte bara är jag!!!!!

Avatar Fallback

Re: Tappar locket!?

M-F  
#159976
Mikael skrev:Jag brukar att ha det motsatta problemet med tanklock de brukar sitta som f-n utan att jag drar åt dem specielt hårt.
Kombinycklen är hjäparen i nöden. ^:)^
Kör Husqvarna och Jonsered.


Så var det för mig också när jag hade en 2152a.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).