Skogsvagn (Huggarvagnar)

vagn efter griplastarvagnen

15 inlägg 4592 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vagn efter griplastarvagnen

superdave  
#159632 funderingen lyder som så, skulle det vara praktiskt möjligt att hänga på en vagn efter griplastarvagnen och sen lasta timmer på den med ordinarie kran? skulle man kanske kunna vika sista släpet på ett sådant sätt att man kommer åt? teoretiskt skulle det nog vara möjligt. finns det någon ute i landet som har försökt sig på ett sådant projekte?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: vagn efter griplastarvagnen

BM 35  
#159634 Ja dom viker ju vagnen till timmerbilarna så den står bredvid,,,eller så sätter du kranen på den sista vagnen,kan du lasta två vagnar om du står rakt

Avatar Fallback

Re: vagn efter griplastarvagnen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159655 Har hängt på den gamla timmerkärran bakom griplastaren när jag behövt transportera långt.
Hur det funkar? hyfsat, inget som jag gör i onödan och aldrig i terräng då jag inte har drivning på kärran. men för hemtransport av ved och liknande så varför inte.
Behöver jag tillägga att det troligen inte är lagligt med hänsyn till vikterna, dock har jag broms på min vagn så det känns ok när man kör med det.
Just det det är lite knixigt att lasta även om min kran är 6,5m, jag lastar med rakt ekipage och tar omtag när jag behöver skjuta bak lasset.

Avatar Fallback

Re: vagn efter griplastarvagnen

ulfgustav  
#159657 Jag har haft vagn efter skogsvagnen på den har jag transporterat miniskotaren

Avatar Fallback

Re: vagn efter griplastarvagnen

superdave  
#159678 det var lite så jag tänkte att det skulle användas till, för vedtransport längre sträckor. vad använde du för traktor? tror ni att det finns någon som ruvar på bilder?

   TS
Avatar Fallback

Re: vagn efter griplastarvagnen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159708
superdave skrev:det var lite så jag tänkte att det skulle användas till, för vedtransport längre sträckor. vad använde du för traktor? tror ni att det finns någon som ruvar på bilder?


Jag har en Newholland TL 90 från 02 med en patu 10t och deras 655 kran.

Avatar Fallback

Re: vagn efter griplastarvagnen

Blivande snickare  
#159719
BM 35 skrev:eller så sätter du kranen på den sista vagnen,kan du lasta två vagnar om du står rakt


Vart sätter du spakaggregatet då?

Avatar Fallback

Re: vagn efter griplastarvagnen

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159733 vi har 2 fastigheter och långt mellan gårdarna men farsan har sparat en gammal skogsvagn utan kran så om vi ska ha ved från andra fastigheten så har vi med oss bägge vagnarna för att få med de där extra (utöver förlängnings stöttorna) och funkade utmärkt med både 505an och nu med 6550in;) så länge man har drag bak på skogsvagnen..

Avatar Fallback

Re: vagn efter griplastarvagnen

superdave  
#159737
Blivande snickare skrev:
BM 35 skrev:eller så sätter du kranen på den sista vagnen,kan du lasta två vagnar om du står rakt


Vart sätter du spakaggregatet då?



man skulle ju bara kunna hänga ventilpaketet på den bakre vagnen, och sen bara förlängningsslang med snabbkopplingar till traktorn.

mitt kungarike för ett gäng bilder!

   TS
Avatar Fallback

Re: vagn efter griplastarvagnen

Blivande snickare  
#159751 Ventilpaket de e ju så de heter #-o

Ingen som har bilder på sitt dubbelvagns ekipage?

Avatar Fallback

Re: vagn efter griplastarvagnen

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159766 En bekant kör ibland med huggarvagnen sist, dragit förlängningsslangar på den första,
en gammal stor vagn utan kran. Ventilpaketet hänger vid kranen ungefär, det är bara
vid vägtransport, lastar från välta. Det är nog inte helt riskfritt att stå mellan vagnarna
och lasta.

Avatar Fallback

Re: vagn efter griplastarvagnen

superdave  
#159772 en del har sett dom, andra har brukat dom, få har bilder... börjar låta som en legend det här:) vilken traktor är ett minimum om man har två vagnar med "cirkus" 10 ton timmer på vardera? är broms på den bakre vagnen ett "krav" kanske. om man bortser från att det är kanske är olagligt, när blir det osäkert??

   TS
Avatar Fallback

Re: vagn efter griplastarvagnen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159773 Inte särskilt dyrt att leja en timmerbil heller..............

Avatar Fallback

Re: vagn efter griplastarvagnen

Robertberg  
#159816 20 ton timmer är ganska mycket..
Gödseltunnan på 10m3 är ganska lagom vad man vill dra med vår 6300, 90 häst och 400 Nm.
Det ekipaget väger nog straxt under 20 ton.

Men det går såklart att dra mer, om man inte har för bråttom och gott om fäste.
Är det halt vill man nog inte vara utan broms på sista vagnen..

Användarvisningsbild

Re: vagn efter griplastarvagnen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159835 Jag tänker såhär, antingen kör man försiktigt och lugnt i max 20 kmh eller så drar man en
hydraulslang från traktorn till bakre extravagnen till bromsen man monterat för syftet.
Bromsen kan ju vara av den där flintstonemodellen som det är på äldre skotare typ en
platta som pressas mot däcket, det är väl inte så himla dyrt att ordna om man avser köra
ofta och bland andra trafikanter?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).