Traktorer och processorer

sågmotor stegmater?

8 inlägg 5595 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

sågmotor stegmater?

skogsnils  
#154134 Hei. Har en patruuna stegmater som sågmotoren plutselig er blitt svak på. Heving og senking er normalt, men det er farten på selve kjedet som har blitt så dårlig. Alle andre funksjoner funker helt fint. Hver gang jeg skal sage så stopper kjedet i stokken eller står bare å hakker. Hva kan det være?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: sågmotor stegmater?

skogsnils  
#159573 Løfter opp denne tråden en gang til.

Hei. Har problemer med sagmotoren på et kvistagregat jeg har. Vet forresten ikke om det er sagmotoren det er noe galt med heller, men vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne eller hvordan jeg skal finne ut feilen. Det jeg vet er at motoren har en kraft på 15kw og det er 404 deling på kjedet og at det skal gå med en hastighet på 53m/s
Det som skjer når jeg skal kappe, er at sverdet og kjedet liksom bare står og hakker og hopper. Kan virke som det ikke får nok fart på kjedet. Virker helt normalt når jeg kjører sagen uten treet.

Har egen tank og pumpe på agregatet, pumpen skal gi ca 94 liter ved 540pto
Alle andre funksjoner funker helt fint.

Noen som vet hvor jeg kan begynne feilsøkinga? Eller noen som vet hva feilen kan være?

Takkerfor alle svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: sågmotor stegmater?

nickev8scania  
#159579 är svärdet slitet? för isåfall kan kedjan ställa sig snett

Avatar Fallback

Re: sågmotor stegmater?

skogsnils  
#159591 Nei. Helt nytt både sverd og kjede.

   TS
Användarvisningsbild

Re: sågmotor stegmater?

stegmaster  
#159647 Jøss, er du her også. :wink:

Ser nå at du skriver at det oppstod plutselig og at kjede stopper i stokken.(første innlegget)
Kan det være at du ufrivillig har stillt på trykket på "sverd ut", altså at den trykker sverdet ut med større kraft enn sagen klarer med???
Hadde selv et tapio 280 for flere år siden, og mener og huske at Patruuna er det samme.
På det jeg hadde kunne en stille dette trykket "sverd ut", men husker ikke akkurat hvordan nå, men det stod i manualen.
Tror det stod noe om at en skulle kunne stoppe sverdet når en hållt en stokk med begge hendene(NB testes uten kjede montert). :???:
Kan ikke huske det stod oppgitt noe trykk.
Det er vel noen år siden patruuna hadde stegmatere, så det er vel noen år gammelt?
Men om det var slitasje så skulle det vel ikke kommet plutselig, eller??
Siden du har nytt sverd og kjede, så kanske du skulle sjekke dette med trykket.

Avatar Fallback

Re: sågmotor stegmater?

skogsnils  
#159672 Sendte deg en PM stegmaster.

Kan virke som sverdet går på for hardt ja. Da det er en voldsomt til fart på ut og inn når jeg aktiverer sagen.
Skal sjekke litt i dag. Hadde tenkt å prøve å skifte kjede, å se om det ble noe forskjell
Men jeg tror selv at det kan ha noe med trykket på sverdet

   TS
Avatar Fallback

Re: sågmotor stegmater?

Domppi  
#195543 Hej,jag har också en patruuna stegmatare med liknande problem.Det skulle vara fint om du kunde berätta vad felet eventuellt är?det märks inte på små träd men så fort diametern blir över ca.15cm börjar det hoppa.

Avatar Fallback

Re: sågmotor stegmater?

SkogsGi  
#205262 Jag har justerat matningshastigheten på sågen och har fått det att funka OK även på grövre justeringsskruven sitter uppe på sågningsventilen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).